Uformell astronomi til folket

Er vitenskap bedre på pub? Nå kan du finne ut av det selv. Forskere fra Institutt for teoretisk astrofysikk gir deg astronomi på kveldstid i Oslo sentrum. Neste arrangement er på Café Sør mandag 28. august.

Astronomer foran Café Sør

Sara Kristoffersson fra Café Sør (med hatt) flankert av astronomene (fra venstre) Bridget Falck, Lluis Mas Ribas, Signe Riemer-Sørensen og Mattia Mina foran Café Sør på Astronomy on Taps første arrangement i Oslo 3. juli 2017. Foto: Pia Zacharias.

Astronomi + pub = sant

Astronomy on Tap ble startet omkring 2013 i New York av astronomen Meg Schwabb, som på den tiden var post doc ved Yale-universitetet. Konseptets kjerne er en serie med korte, åpne og gratis astronomiforedrag, som holdes på en bar eller pub. Ikke bare holder Astronomy on Tap fortsatt koken i New York, men konseptet har spredd seg til omtrent 20 byer i flere land.

Nå har Astronomy on Tap kommet til Oslo, som det første stedet i Skandinavia.

Signe Riemer-Sørensen holder foredrag
Fullt hus: Det var tettpakket på Café Sør den 3. juli på Astronomy on Tap Oslo sitt første arrangement. Her forteller astronom Signe Riemer-Sørensen om leting etter liv på andre planeter. Foto: Pia Zacharias.

Alle arrangementene verden over annonseres på den felles hjemmesiden til Astronomy on Tap.

Starten i Oslo

Det begynte en dag på Institutt for teoretisk astrofysikk, da phd-stipendiat Lluis Mas Ribas kom hjem fra et forskningsopphold i Santa Barbara, California. Der hadde han hørt om Astronomy on Tap-arrangementer, og hadde tent på idéen.

Forberedelser til Astronomy on tap
Phd-stipendiater i astronomi Lluis Mas Ribas (til høyre) og Mattia Mina (til venstre) setter ut plakater på Blindern for å reklamere for Astronomy on Tap avdeling Oslo sitt første arrangement. Foto: Anna Kathinka D. Evans/ITA.

Vel hjemme på kontoret på Blindern pratet han med stipendiat Mattia Mina, og med post doc-er Signe Riemer-Sørensen og Bridget Falck, som også kjente til Astronomy on Tap fra tidligere. De syntes alle at det å lage en Oslo-avdeling for Astronomy on Tap var en strålende idé.

De fikk raskt med seg flere forskere, og hjelp og entusiasme fra administrasjonen ved instituttet.

– Det var strålende respons fra folk på instituttet, forteller Ribas.

– Mange har tilbudt seg å holde foredrag og å hjelpe til med det praktiske.

Astronmy on tap, plakat
3. juli: Kveldens program på Café Sør: WTF is up with the Universe?, Hacking time and space og Hello, anybody out there?

Og litt hjelp kan være kjekt å få. Oslo-gruppens første arrangement fant sted på Café Sør i Torggata 3. juli. Selv om Oslo var sommerstille, ble det fullt hus. Over 100 mennesker møtte opp for å ta en drink og høre på kveldens tre 15-minutters foredrag, delta i kviss og astroleker og stille spørsmål om astronomi.

– Vi hadde vært på Café Sør tidligere, så vi visste om stedet og likte oss der, forteller Ribas. – I tillegg visste vi at de hadde skjerm og lydsystem, som er viktig for vårt formål. Da vi spurte dem om de var interesserte i å huse Astronomy on Tap-arrangementer ble de veldig begeistret med en gang!

Det første arrangementet hadde tre foredrag:

• WTF is up with the universe? - om alt det rare i universet astronomer ikke forstår, av Bridget Falck
  • Hacking time and space - om tid og rom, av Lluis Mas Ribas
  • Hello, anybody out there? - om leting av liv på andre planeter, av Signe Riemer-Sørensen.
Astronomy on Tap-organisatorene
Klare for kveldens show: (fra venstre) Astronomene Signe Riemer-Sørensen, Lluis Mas Ribas og Bridget Falck er klare til å underholde og opplyse vanlige pubgjester om universets hemmeligheter. Foto: Pia Zacharias.

– Jeg kjenner de som organiserer Astronomy on Tap i Wahington, D.C., forteller Bridget Falck, som til daglig er postdoktor ved Institutt for teoretisk astrofysikk og forsker på universets storskalatruktur. Da hun var i Washington i mars i år holdt hun et foredrag på arrangementet der. Det ga mersmak.

– Jeg liker det uformelle ved å snakke om vitenskap i en bar eller pub, sier Falck.

Slå av en prat med en astronom

Det overordnede målet med Astronomy on Tap er å bringe astronomi ut til folk i avslappende omgivelser. I tillegg til til vitenskapsformidling, gir konseptet mulighet for publikum til å få lære mer om foredragsholderne selv. Folk kan slå seg ned på et bord sammen med astronomene og prate uformelt. Det som også er en av grunntankene, er å gjøre vitenskap tilgjengelig, og øke folks forståelse av den vitenskapelige prosessen. På puben kan de prate med en astronom om forskning og om hvordan astronomene faktisk jobber i det daglige.

Daglig leder på Café Sør, Laurent Vacarisas, ble imponert over lidenskapen til astronomene som tok kontakt med ham. Han sa straks ja til forslaget deres.

— De hadde en glede og lidenskap som smittet, forteller han. — Vi har i mange år vært med på å skape rom til nye idéer og talenter innen kunst og musikk. Så hvorfor ikke astronomi?

Neste arrangement er klart

Astronomene hviler ikke etter suksessen til det første arrangementet, de har allerede planlagt neste Astronomy on Tap på Café Sør. Det blir allerede mandag 28. august. Kveldens foredrag har titlene:

• Galaxies - islands of stars av Max Grönke
  • The true colours of the Sun av Tiago Pereira

Vi sees der!

Foredrag og publikum
Hacking time and space: Lluis Mas Ribas forteller om tid og rom på Café Sør. Foto: Pia Zacharias.
Bridget Falck holder foredrag
Universet blir større: Bridget Falck forteller om alt det rareste ved universet. Foto: Pia Zacharias.
Uformell stemning
Uformell stemning: Mattia Mina (med briller) og Lluis Mas Ribas leder kveldens arrangement. Foto: Pia Zacharias.
Av Anna Kathinka Dalland Evans
Publisert 17. aug. 2017 09:53 - Sist endret 14. jan. 2022 10:25