Aktuelle saker fra 2014

Publisert 24. nov. 2014 10:51

Sjur Refsdal forutsa bruken av et mye anvendt astronomisk fenomen for 50 år siden. Nå har den første supernovaen hvor man på grunn av dette fenomenet kan observere flere bilder av den samme stjernen fått navnet hans.

Publisert 22. juli 2014 13:01

Til høsten kommer boken Astronomi – en kosmisk reise skrevet av professor Øystein Elgarøy ved Institutt for teoretisk astrofysikk. Den skal brukes som ny pensumbok i emnet med samme navn, AST1010 – Astronomi – en kosmisk reise.

Publisert 8. mai 2014 10:58

Øystein Olsen tok doktorgrad i astronomi i 2007 og jobbet med baneberegninger for Rosetta-prosjektet. Høsten 2014 vil romsonden Rosetta prøve seg på en av de mest kompliserte manøvrene som har vært utført i rommet. Nå med jobb som seniorforsker ved Forsvarets forskningsinstitutt har Øystein ikke forlatt romforskningen, og han følger med på sin gamle venn fra sidelinjen.

Publisert 29. apr. 2014 10:31

Til minne om Norges fremste astrofysiker og grunnlegger av Institutt for teoretisk astrofysikk, professor Svein Rosseland (1894-1985), arrangerer Institutt for teoretisk astrofysikk hvert år en Rosselandforelesning. Rosselandforeleserne er internasjonalt kjente, fremragende astrofysikere. Forelesningen er åpen for alle og holder et halvpopulært nivå.

Publisert 31. mars 2014 14:04

Mark kommer opprinnelig fra Nederland. Han liker å utforske nye kontinenter og har tidligere bodd i både USA og Australia. Nå har han tatt med seg familien for å nyte friluftslivet i Norge. Og for å forske på stråling i det tidlige univers.