Mer farmasi for fremtidens verdiskapning?

Mulighetene for verdiskapning innen teknologi og farmasi fascinerer kunnskapsminister Ola Borten Moe, og i et intervju med Khrono lover han «total makeover» av sektoren.

Bilde av tre studenter i labfrakk på labb

Foto: Karoline Sandbakken

Bedrifter etterspør i dag farmasøytisk kompetanse som kan være med å utvikle og produsere morgendagens legemidler. Kunnskapsminister Ola Borten Moe peker på nettopp teknologi og farmasi som del av verdiskapningen i Norge fremover i intervjuet med Khrono i januar.

I intervjuet forteller Borten Moe at han ble spesielt opptatt av de mulighetene som ligger i den farmasøytiske industrien etter et inspirerende besøk i Houston i Texas, Minnesota og Iowa i høst.

– Houston er fascinerende. Det er enorm verdiskapning innen olje og gass, men de er også store på medisinsk teknologi og farmasi. Det er et område som har et potensial, hvis vi gjør ting riktig. Det er én av veldig få næringer som har like høy lønnsomhet som olje og gass. Når man skal ha andre bein å stå på, er ikke det et dårlig alternativ, sier Borten Moe til Khrono.

Farmasistudenter med etterspurt kompetanse

Vi er glade for at kunnskapsministeren også har fått øynene opp for verdiskapningen og mulighetene som finnes innen teknologi og farmasi. For å møte fremtidens kompetansebehov behov innen farmasi får studentene på studiet mulighet til å knytte kontakt med arbeidslivet gjennom studietiden.

En gruppe farmasistudenter har også dannet Studentforeningen for Farmasøytisk Innovasjon (SFI). Gjennom den kan studentene ved Farmasøytisk institutt blant annet ta et internship hos en bedrift. Studentene blir også del av et samarbeid med ShareLab i Forskningsparken, som er et laboratorieopplegg for de som ønsker mer øvelse i teknologi som er relevant for industrien.

Publisert 13. jan. 2023 14:29 - Sist endret 22. mars 2023 06:55