Tor Ole Bigton Odden

Bilde av Tor Ole Bigton Odden
English version of this page
Rom Ø466
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 24 Fysikkbygningen 0316 Oslo
Postadresse Postboks 1048 Blindern 0316 Oslo
Andre tilknytninger Institutt for pedagogikk (Student)

Faglige interesser

  • Bruk av programmering og beregninger til å støtte eierskap og kreativitet i fysikklæring
  • Computational thinking og programmeringsferdigheter i fysikklæring
  • Bruk av Natural Language Processing (språkbehandling) og maskinlæring til å forske på læring innenfor fysikk og naturvitenskap
  • Støtte og preparasjon av læringsassistenter og gruppelærere i fysikk og naturvitenskap
  • Hvordan studenter skaper mening ut av fysikkbegreper

Bakgrunn

Tor Ole er førsteamanuensis i fysikkdidaktikk på the Center for Computing in Science Education (CCSE). Forskningen hans fokuserer på hvordan programmering og beregningsorienterte metoder kan brukes til å hjelpe studenter få kreativ eierskap over egen læring, hvordan studenter lærer realfaglig programmeringsferdigheter, og bruk av språkteknologi (Natural Language Processing) og maskinlæring til å analysere data og litteratur innenfor naturfag og fysikkdidaktikk. Tor Ole har PhD i fysikkdidaktikk ifra the University of Wisconsin-Madison i USA, hvor han forsket på hvordan studenter skaper mening av vanskelige og abstrakte fysikkbegreper, strategiene de bruker, og hvordan lærere kan hjelpe dem i prosessen. Tor Ole har mastergrad i fysikk, også fra University of Wisconsin-Madison, og bachelorgrad i fysikk ifra St. Olaf College i Northfield, Minnesota, USA.

Andre Interesser

I fritiden liker Tor Ole å spille fele i Norsk folkemusikktradisjon, øve Norsk folkedans, jogge, gå på ski, treskjære, og lese tegneserier.

Emneord: sensemaking, physics education, physics education research, computational literacy, epistemic agency, Natural Language Processing

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Odden, Tor Ole; Yadav, Aman; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm & Caeli, Elisa Nadire (2020). Integrating Computing into K-16 Education: Scaffolding Teacher and Student Learning in STEM Disciplines. Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, ITiCSE. ISSN 1942-647X. s. 517–518. doi: 10.1145/3341525.3393961.
  • Fyhn, Marianne; Malthe-Sørenssen, Anders; Mørken, Knut Martin; Nederbragt, Alexander Johan; Odden, Tor Ole & Sundnes, Joakim (2019). Beregningsorientering og utdanningsutvikling.
  • Odden, Tor Ole & Malthe-Sørenssen, Anders (2019). Computational Essays and Computational Literacy at the University of Oslo.
  • Odden, Tor Ole (2019). Computational Literacy and Computational Essays at the University of Oslo .
  • Lauvland, Anders; Odden, Tor Ole; Bøe, Maria Vetleseter & Henriksen, Ellen Karoline (2019). Learning assistants' transformed views on teaching and the teacher role after a training program.
  • Sand, Odd Petter; Odden, Tor Ole; Lindstrøm, Christine & Caballero, Marcos Daniel (2018). How computation can facilitate sensemaking about physics.
  • Odden, Tor Ole (2018). Grokking: The Endpoint of Sensemaking.
  • Odden, Tor Ole & Russ, Rosemary (2018). Vexing Questions that Sustain Sensemaking.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 5. juni 2018 14:11 - Sist endret 14. sep. 2022 13:46