Faglige interesser
- Bruk av programmering og beregninger til å støtte eierskap og kreativitet i fysikklæring
- Computational thinking og programmeringsferdigheter i fysikklæring
- Bruk av Natural Language Processing (språkbehandling) og maskinlæring til å forske på læring innenfor fysikk og naturvitenskap
- Støtte og preparasjon av læringsassistenter og gruppelærere i fysikk og naturvitenskap
- Hvordan studenter skaper mening ut av fysikkbegreper
Bakgrunn
Tor Ole er førsteamanuensis i fysikkdidaktikk på the Center for Computing in Science Education (CCSE). Forskningen hans fokuserer på hvordan programmering og beregningsorienterte metoder kan brukes til å hjelpe studenter få kreativ eierskap over egen læring, hvordan studenter lærer realfaglig programmeringsferdigheter, og bruk av språkteknologi (Natural Language Processing) og maskinlæring til å analysere data og litteratur innenfor naturfag og fysikkdidaktikk. Tor Ole har PhD i fysikkdidaktikk ifra the University of Wisconsin-Madison i USA, hvor han forsket på hvordan studenter skaper mening av vanskelige og abstrakte fysikkbegreper, strategiene de bruker, og hvordan lærere kan hjelpe dem i prosessen. Tor Ole har mastergrad i fysikk, også fra University of Wisconsin-Madison, og bachelorgrad i fysikk ifra St. Olaf College i Northfield, Minnesota, USA.
Andre Interesser
I fritiden liker Tor Ole å spille fele i Norsk folkemusikktradisjon, øve Norsk folkedans, jogge, gå på ski, treskjære, og lese tegneserier.