Disputas: Hans Jørgen Bang

M.Sc. Hans Jørgen Bang ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor)

"Base Station Coordination and Multiuser Scheduling in Wireless Cellular Networks"

Tid og sted for prøveforelesning

21. jan. 2011 10:15 (Lille auditorium, Informatikkbygningen, Gaustadalléen 23) - Multi- and single-user MIMO for downlink transmission

• Assistant Professor Laura Cottatellucci, Eurecom

• Professor Erik Ström, Department of Signals and Systems, Chalmers University of Technology

• Associate Professor Andreas Austeng, Department of Informatics, University of Oslo

Leder av disputas

Arne Maus

Veileder

• Pål Orten
  • Torbjörn Ekman

For mer informasjon

Avhandlingen utforsker to teknikker for å øke kapasiteten i neste generasjons mobile datanettverk. Den første teknikken involverer samarbeid mellom basestasjonene på signal transmisjons nivå. Dette åpner for å håndtere uønsket interferens på en måte som ikke er mulig i dagens nettverk. Den andre teknikken søker å utnytte de hurtige variasjonene i kvaliteten til trådløse overføringsforbindelser. Såkalte kanalavhengige skeduleringsalgoritmer kan gi en betydelig gevinst ved å gi fortløpende aksess til brukere med gunstige overføringsforhold.

Avhandlingen fokuserer spesielt på samspillet mellom basestasjon koordinering og kanalavhengig skedulering. Det demonstreres tydelig at teknikkene er komplementære og kan med fordel benyttes samtidig. Strengt optimale skeduleringsalgoritmer er allikevel ikke mulig på grunn av kompleksitets begrensninger. Det presenteres derfor flere effektive heuristikker spesielt tilpasset koordinerte nettverk. Utfordringer knyttet til forsinkelse samt rettferdig fordeling av ressursene blir belyst. Det gis også en analyse av hvordan det teoretiske potensialet til kanalavhengig skedulering varierer med antall brukere i nettverket.

For mer informasjon, kontakt Else Marie Lingaas.

Publisert 25. feb. 2011 08:57 - Sist endret 25. mars 2014 10:52