Oppgaven er ikke lenger tilgjengelig

eID som bruker-ID på arbeidsplassen

Ansatte benytter som regel en bruker-ID forvaltet av arbeidsgiver på arbeidsplassen. I tillegg har hver innbygger typisk en eID som benyttes for personlige tjenester i e-forvaltning, som f.eks. skatt, finans og helsetjenester. I noen sammenhenger ønsker arbeidsgiver at eID også benyttes på arbeidsplassen, som kan medføre en sammenblanding av privatliv og arbeidsliv.

Å bruke privat eID på arbeidsplassen er problematisk med hensyn til både sikkerhet og personvern fordi din eID dermed brukes for tjenester som overhode ikke er private og som du som privatperson ikke ønsker å stå til regnskap for, og fordi det kan medføre unødig behandling av personopplysninger.

Når personlig eID benyttes i arbeidssammengeng vil du som privatperson i større eller mindre grad bli gjort regnskapelig for noe som din arbeidsrolle egentlig er regnskapelig for. I forbindelse med svindel / phising er en slik sammenblanding av identiteter ekstra problematisk.

Dette masterprosjektet fokuserer på utfordringer ved bruk av eID i arbeidslivet. Det er ønskelig at studenten skal foreslå moderne identitetsløsninger som enten unngår sammenblanding mellom privat identitet og jobbidentitet, eller som kan etablere nødvendig beskyttelse som tilfredsstiller sikkerhets- og personvernkrav hvis privat eID likevel brukes i arbeidslivet.

Publisert 15. sep. 2021 09:04 - Sist endret 10. des. 2022 13:43

Veileder(e)