Oppgaven er ikke lenger tilgjengelig

Simulering av APT-grupper og innhenting av Windows logger

Bildet kan inneholde: tekst, blå, font, himmel, logo.

FFI jobber med anvendte problemstillinger innenfor datadrevet deteksjon av cyberangrep, og har tett samarbeid med både Forsvaret og andre nasjonale miljø for håndtering av hendelser i det digitale rom. En utfording her er tilgang på "merkede datasett" (hvor alle datapunktene er merket som normal eller mistenkelig) som kan brukes til å trene opp en maskinlæringsmodell for deteksjon. En måte man kan oppnå dette er ved å simularere angrep og samtidig merke data som logges. Dette masterprosjektet fokuserer på å legge til rette for deteksjon av Advanced Persistent Threats (APT)-grupper gjennom simulering av Windows-relevante angrepsteknikker og innhenting av endepunkt-logger (som merkes). Dette presenterer en rekke utfordringer som omfatter: Evaluering av programvarens evne til å emulere APT-grupper med tilgjengelige angrepsteknikker, definering av hvilken infrastruktur som dette krever, hvilken endepunkt-baserte datakilder som bør samles inn, hvordan dette skal samles inn og hvordan oppnå merking med god nok granularitet.

Publisert 20. nov. 2020 07:15 - Sist endret 18. des. 2022 21:29

Veileder(e)