For at studentene skal lære å bruke programmering til å forstå og utforske fagene, kan du bruke live-koding i undervisningen. Metoden "Deltagende live-koding" lar studentene trene på syntaks og hvordan skrive en god kode. Metoden "Live-koding med oppgave og diskusjon" lar studentene trene på problemløsning med koding. Du finner begge metodene under overskriften Fagbegreper. Tekstene er utarbeidet av bioinformatiker Lex Nederbragt og informatiker Geir Kjetil Sandve.
Studentene skal også lære kritisk tenking og kritisk lesing som en del av utdannelsen sin. For å trene på disse ferdighetene kan du bruke forskningslitteratur som utgangspunkt for diskusjon og refleksjon. Metoden "Kritisk lesing av forskningsartikkel" finner du under overskriften Argumentasjon. Teksten er utarbeidet av Realfagsbiblioteket ved biolog Jessica Lönn-Stensrud.
Begge metodene kan tilpasses til digital undervisning.
Har du flere tips til aktivteter og undervisningsmetoder? Ta kontakt med oss.