Første gjestekunstner i REAL kunst!

Blant 25 gode søknader var det Laila Kongevold og hennes prosjekt "Sola i sola" som nådde til topps i den første tildelingen av gjestekunstnerstipend gjennom REAL kunst. Vi gratulerer!

Bildet kan inneholde: briller, smil, ansikt, briller, hode.

Juryen har bestått av billedkunstner Helene Sommer, kunstforvalter ved UiO Charlotte Wiik, og forskningsdekan ved matnat-fakultetet Bjørn Jamtveit. Her er deres begrunnelse for tildelingen:

"Juryen har valgt Laila Kongevold's prosjekt  “REAL kunst - Sola i sola”, et samarbeid med Rosseland senteret for solfysikk (RoCS) ved stipendiat Mats Ola Sand. Valget ble tatt etter en helhetsvurdering av hennes kunstnerskap, en solid prosjektbeskrivelse som redegjør for gjennomførelse av prosjektets ulike faser, og en god forankringen til fagmiljøet. I tillegg gir prosjektet mulighet for formidling til et bredt publikum. Juryen mener at Kongevolds prosjekt har et stort potensiale til å skape et godt og spennende samarbeid mellom kunst og vitenskap".

Samarbeidet kom i stand etter at Mats Ola Sand meldte sin interesse gjennom nettsiden til REAL kunst. Mats Ola er stipendiat ved Rosseland senteret for solfysikk(RoCS), Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA). Dette er hva han sier om prosjektet:

Vi bruker visuelt vakre observasjoner og simuleringer av sola, og vi ønsker å tilrettelegge for at kunstner Laila Kongevold kan få innblikk i og ta i bruk vårt forskningsmateriale til sin kunst. Vi ønsker at vi gjennom dialog tilfører hverandre og fagfeltet nye perspektiver og gjensidig interesse, innblikk og forståelse.

Laila Kongevold er billedkunstner. Hun bor og arbeider i Fredrikstad. Laila vil arbeide tett på forskningsmiljøet ved Rosseland senter for solfysikk gjennom høsten 2023. Hun kommer også til å delta i observasjoner ved det svenske solteleskopet (SST) på La Palma. Kongevold forteller at om motivasjon:

Ved å gjennomføre prosjektet “REAL kunst – Sola i sola” vil jeg få mulighet til å oppleve sola på en helt ny måte. Jeg vil la den skinne i sitt eget lys ved å vise den frem for andre som er nysgjerrige. Hva slags kunst- og forskningsprosjekt kan komme ut av et samarbeid mellom en billedkunstner og en astrofysiker?

Det vil bli flere muligheter til å følge prosjektet gjennom for eksempel foredrag, workshop for studenter og ansatte, utstilling og podcast.

Publisert 23. juni 2023 14:19 - Sist endret 17. jan. 2024 16:44