English version of this page

REAL kunst - nytt tilbud for samarbeid mellom kunstnere og forskere

Vi lanserer MN-fakultetets eget gjestekunstnerprogram!

Fotografi av maling, kart og kompass

Foto: Henrik Svensen

Ved MN-fakultetet har det vært mange eksempler på fruktbare samarbeid mellom kunstnere og forskere. Slike samarbeid kan gi forskerne et nytt blikk på sitt eget fag, gi ny inspirasjon og bidra til verdifull forskningsformidling til et bredt publikum.

Ofte oppstår slike samarbeid på bakgrunn av personlige kontakter, og da stipendiatene på fakultetets kurs i forskningsformidling spurte om hvordan de kunne komme i kontakt med kunstnere selv, hadde vi ikke noe godt svar. Dette ønsket vi å gjøre noe med, og svaret ble prosjektet REAL kunst. Nå er vi veldig glade for at prosjektet har fått finansiering fra  Bergesenstiftelsen og UiO:Livsvitenskap, slik at vi kan sette i gang!

REAL kunst er et gjestekunstner-program som skal formidle kontakt mellom kunst- og forskningsmiljøene, og bidra med finansiering til en kunstner per semester for å jobbe som del av en forskningsgruppe over en lengre periode.

Nå inviterer vi forskningsmiljøene til å melde sin interesse. Frist 21. april! Les mer om prosjektet her

Av Anja Røyne
Publisert 30. mars 2023 16:11 - Sist endret 19. jan. 2024 11:15