Integreat - nytt senter for fremragende forskning ved Matematisk institutt

Professorene Ingrid Glad og Arnold Frigessi skal lede et nytt Senter for fremragende forskning (SFF) Matematisk institutt er vertskap for det nye senteret som er et samarbeid med Institutt for Informatikk og Institutt for medisinske basalfag ved UiO, gruppen for maskinlæring ved UiT og Norsk regnesentral.

portrett av Arnoldo Frigessi og Ingrid Glad

Ingrid Glad (MI) og Arnoldo Frigessi (IMB) skal lede det nye senteret.

The Norwegian centre for knowledge-driven machine learning, som senteret skal hete vil samle forskere og eksperter på statistikk, logikk, maskinlæring og kunstig intelligens. Senteret vil også skape en helt ny generasjon av eksperter på området gjennom et ambisiøst og spennende program for doktogradsstudenter og postdoktorer.

Målet med senteret er å bidra til en mer kunnskapsdrevet maskinlæring. Forskningsrådets omtaler senteret slik:

Maskinlæring er motoren i kunstig intelligens og en stadig viktigere del av vår digitale verden. Men dagens datadrevne maskinlæring er også lite transparent, lite robust, den kvantifiserer usikkerhet dårlig, kan være forutinntatt og er avhengig av enorme mengder kurerte data. Det nye senteret vil sette Norge på verdenskartet innenfor maskinlæring ved å bidra til en mer kunnskapsdrevet maskinlæring: Ved å kombinere kunnskap og metoder fra flere fagfelt, vil det nye senteret utvikle teorier, metoder, modeller og algoritmer som legger grunnlaget for en mer nøyaktig, bærekraftig, forståelig og pålitelig maskinlæring som gir grunnlag for bedre beslutninger.

– Dette føles helt fantastisk og kjempegøy, og samtidig som et enormt ansvar, vi er superglade og stolte, sier Ingrid og Arnoldo.

Instituttleder Geir Dahl ved Matematisk institutt er også veldig glad for denne tildelingen.

- Vi ved Matematisk institutt er strålende glade for at SFF søknaden Integreat nådde opp! Ingrid, Arnoldo og andre deltakere har gjort en fantastisk god jobb med søknaden, og den vant altså i en svært skarp konkurranse. For instituttet vil dette bety stor økning i faglig aktivitet innen AI, maskinlæring og statistikk, og vil styrke samarbeid med partnere nasjonalt og markere oss internasjonalt. Det er naturligvis også positivt økonomisk for instituttet, i en tid som ellers kan være krevende på det feltet. Så, gratulerer igjen til alle involvert, og vi ser fram til stor aktivitet og spennende forskning framover!, sier han.

Publisert 5. okt. 2022 08:26 - Sist endret 5. okt. 2022 08:26