Aktuelle forskningssaker

Håvard Mokleiv Nygård og Nils Lid Hjort
Publisert 11. sep. 2020 18:01

Senter for Grunnforskning / Centre for Advanced Studies (CAS) er et frittstående forskningssenter som hvert år tar imot tre internasjonale og tverrfaglige forskningsgrupper. Nils Lid Hjort har sammen med Håvard Mokleiv Nygård (PRIO) fått tildelingen for å lede prosjektet Stability and Change.

Matematisk institutt gratulerer!

tre personer sitter rundt en mini-undervannsbåt
Publisert 14. mars 2019 13:06

En forskergruppe ved Matematisk institutt drar til Svalbard for å undersøke interaksjonene mellom bølger og havis. For første gang siden de startet med årlige ekspedisjoner i 2015 vil de nå ha mulighet til å “se” mekanismene som utspiller under havisen. I bagasjen har de nemlig med seg en miniubåt utstyrt med kamera, som kan bli et av deres viktigste måleinstrumenter.

Publisert 18. sep. 2018 09:51

ICIAM (International Council for Industrial and Applied Mathematics) Su Buchin-prisen ble etablert for å gi internasjonal anerkjennelse av et fremragende bidrag av et enkeltindivid i anvendelse av matematikk til fremvoksende økonomier og menneskelig utvikling, særlig på det økonomiske og kulturelle nivået i utviklingsland.

Publisert 17. sep. 2018 10:27

Senter for Grunnforskning / Centre for Advanced Study (CAS) er et frittstående forskningssenter som hvert år tar imot tre internasjonale og tverrfaglige forskningsgrupper. Paul Arne med sin forskergruppe innen Motivistisk Geometri er klare for et spennende år i 2020.

Publisert 1. feb. 2018 13:15

Prosjektet Dynamics Of Floating Ice (DOFI) har blitt tildelt 12,8 millioner fra PETROMAKS2-programmet hos Norges Forskningsråd.

Prosjektleder Atle Jensen og forskningsgruppen i mekanikk skal sammen med forskere fra Alaska, Paris, Svalbard og Meteorologisk institutt bruke de neste årene for å finne ut mer om bevelser i is og isfjell og utvikle metoder for å forbedre varsling for å øke sikkerheten ved aktiviteter i Arktis.

Publisert 31. jan. 2018 11:53

Toppforsk-prosjektet heter Stochastics for time-space Risk Models (STORM). Prosjektleder  professor Giulia di Nunno og forskningsgruppen i stokastisk analyse er med denne tildelingen sikret gode år fremover!

I år går Fellesløftet til ordningen Toppforsk som er en målrettet satsning for å sikre god, langsiktig finansiering av forskningsmiljøer som kan bli internasjonalt ledende på sitt felt. Fellesløftet er et spleiselag mellom universitetene og Norges forskningsråd.

Publisert 27. okt. 2016 09:10

Oljesøl i Arktis kan være katastrofalt. Bølgeforskere lager nå en matematisk modell som kan beregne hvordan bølger og dønninger i havet presser oljesøl inn under den arktiske isen.

Publisert 24. okt. 2016 10:07

Abels mest berømte matematiske oppdagelser hadde ingen praktisk anvendelse i nesten 200 år. Nå brukes matematikken hans hver gang du gjør noe trygt på Internett.