Inger Christin Borge

Bilde av Inger Christin Borge
English version of this page
Telefon +47 22855830
Rom 1106, Niels Henrik Abels hus
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 Oslo
Postadresse Postboks 1053 Blindern 0316 Oslo

Arbeidsområder

  • Førstelektor, Matematisk institutt

Faglige interesser

  • Algebra
  • Gruppeteori
  • Homologisk algebra
  • Matematikkdidaktikk

Undervisning

Bakgrunn

  • Cand. Scient., Matematisk institutt, UiO
  • D. Phil., Mathematical Institute og Wadham College, University of Oxford; Marie Curie Fellow
  • Gjesteforsker, ETH, Zürich
  • Prosjektmedarbeider, matematikk.org
  • Postdoktor, Matematisk institutt, UiO og Norges Forskningsråd
  • Førsteamanuensis, Avdeling for lærerutdanning, Seksjon for matematikk, Høgskolen i Vestfold
  • Førstebibliotekar (fagreferent i matematikk), Matematisk bibliotek og Realfagsbiblioteket, Universitetsbiblioteket i Oslo
  • Førsteamanuensis og forsker, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Verv

  • Nestleder i Norsk Matematikkråd
  • Regional coordinator for Norway, European Women in Mathematics
Emneord: Matematikk, Algebra og algebraisk geometri, Matematikkdidaktikk

Publikasjoner

  • Borge, Inger Christin; Hole, Arne & Grønmo, Liv Sissel (2022). Mathematics education in Norwegian academic-track upper secondary school. I Rolfes, Tobias; Rach, Stefanie; Ufer, Stefan & Heinze, Aiso (Red.), Das Fach Mathematik in der gymnasialen Oberstufe. Waxmann Verlag. ISSN 978-3-8309-4601-4. s. 157–175. Fulltekst i vitenarkiv
  • Goodchild, Simon; Bjørkestøl, Kirsten; Borge, Inger Christin; Nilsen, Hans Kristian & Tonheim, Odd Helge Mjellem (2021). Educating to inspire active learning approaches in mathematics in Norwegian universities. Nordic Journal of STEM Education. ISSN 2535-4574. 5(1). doi: 10.5324/njsteme.v5i1.3972. Fulltekst i vitenarkiv
  • Grønmo, Liv Sissel; Hole, Arne & Borge, Inger Christin (2017). Oppsummering og drøfting av hovedfunn. I Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Red.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58528-0. s. 257–269. Fulltekst i vitenarkiv
  • Borge, Inger Christin & Hole, Arne (2017). Et universitetsperspektiv på matematikk i TIMSS Advanced. I Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Red.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58528-0. s. 239–256. doi: 10.17585/noasp.7.16. Fulltekst i vitenarkiv
  • Grønmo, Liv Sissel; Borge, Inger Christin & Hole, Arne (2017). Oppgaver i geometri fra TIMSS Advanced 2015. I Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Red.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58528-0. s. 177–200. Fulltekst i vitenarkiv
  • Grønmo, Liv Sissel & Borge, Inger Christin (2017). Norsk skole og elever med talent eller spesiell interesse for matematikk. I Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Red.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58528-0. s. 95–116. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hunskaar, Tove Seiness & Borge, Inger Christin (2015). Ønsker du å utvikle matematikkundervisningen din? I Rindal, Ulrikke Elisabeth; Lund, Andreas & Jakhelln, Rachel Elise (Red.), Veier til fremragende lærerutdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978 - 82-15 - 025. s. 99–110.
  • Grønmo, Liv Sissel; Borge, Inger Christin & Hole, Arne (2014). Mathematics in the Nordic countries - Trends and Challenges in students' achievement in Norway, Sweden, Finland and Denmark. I Thorsen, Hallvard (Red.), Northern Lights on TIMMS and PIRLS 2011. Nordisk ministerråd. ISSN 978-92-893-2772-5. s. 107–135.
  • Grønmo, Liv Sissel; Borge, Inger Christin & Onstad, Torgeir (2013). Hvor står vi - hvor går vi? I Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Red.), Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. Akademika forlag. ISSN 978-82-3210-332-4. s. 163–169.
  • Hansen, Kajsa Yang; Aslaksen, Helmer; Borge, Inger Christin & Grønmo, Liv Sissel (2013). Hjemmebakgrunn og prestasjoner. I Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Red.), Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. Akademika forlag. ISSN 978-82-3210-332-4. s. 139–162.
  • Grønmo, Liv Sissel; Borge, Inger Christin & Rosén, Monica (2013). Læringsmuligheter og prestasjoner i matematikk på 8. trinn. I Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Red.), Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. Akademika forlag. ISSN 978-82-3210-332-4. s. 73–96.
  • Grønmo, Liv Sissel & Borge, Inger Christin (2013). Læringsmuligheter i matematikk og naturfag i småskolen. I Grønmo, Liv Sissel & Onstad, Torgeir (Red.), Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. Akademika forlag. ISSN 978-82-3210-332-4. s. 53–71.
  • Powell, Arthur B.; Borge, Inger Christin; Fioriti, Gema Ines; Kondratieva, Margarita; Koublanova, Elena & Sukthankar, Neela (2009). Challenging Tasks and Mathematics Learning. I Taylor, Peter J. & Barbeau, Edward J. (Red.), Challenging Mathematics in and Beyond the Classroom. Springer Publishing Company. ISSN 978-0-387-09602-5. s. 133–170.
  • Borge, Inger Christin (2004). A cohomological approach to the modular isomorphism problem. Journal of Pure and Applied Algebra. ISSN 0022-4049. 189(1-3), s. 7–25.

Se alle arbeider i Cristin

  • Moe, Håvard; Norderhaug, Tea Toft; Vie, Sigrid Melander; Heir, Odd & Borge, Inger Christin (2022). Matematikk Forkurs. Aschehoug & Co. ISBN 9788203411984. 824 s.
  • Borge, Inger Christin; Engeseth, John; Heir, Odd; Moe, Håvard; Norderhaug, Tea Toft & Vie, Sigrid Melander (2022). Matematikk R2. Aschehoug & Co. ISBN 9788203408892. 472 s.
  • Borgan, Ørnulf; Borge, Inger Christin; Engeseth, John; Heir, Odd; Moe, Håvard & Norderhaug, Tea Toft [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). Matematikk S2. Aschehoug & Co. ISBN 9788203408991. 334 s.
  • Borgan, Ørnulf; Borge, Inger Christin; Engeseth, John; Heir, Odd; Moe, Håvard & Norderhaug, Tea Toft [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Matematikk S1. Aschehoug & Co. ISBN 9788203408946. 375 s.
  • Borgan, Ørnulf; Borge, Inger Christin; Engeseth, John; Heir, Odd; Moe, Håvard & Norderhaug, Tea Toft [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Matematikk R1. Aschehoug & Co. ISBN 9788203408847. 414 s.
  • Borge, Inger Christin; Engeseth, John; Haug, Hermod; Heir, Odd; Moe, Håvard & Norderhaug, Tea Toft [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2020). Matematikk 1P. Aschehoug & Co. ISBN 9788203407437. 280 s.
  • Borge, Inger Christin; Engeseth, John; Haug, Hermod; Heir, Odd; Moe, Håvard & Norderhaug, Tea Toft [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2020). Matematikk 1T. Aschehoug & Co. ISBN 978-82-03-40752-9. 423 s.
  • Heir, Odd; Borge, Inger Christin; Engeseth, John; Haug, Hermod & Moe, Håvard (2016). Matematikk R2 (nynorsk versjon). Aschehoug & Co. ISBN 9788203401299. 500 s.
  • Heir, Odd; Borge, Inger Christin; Engeseth, John; Haug, Hermod & Moe, Håvard (2016). Matematikk R2. Aschehoug & Co. ISBN 9788203401282. 500 s.
  • Borge, Inger Christin (2014). Matematisk verktøykasse (2. utgave). Universitetsforlaget. ISBN 9788215023717. 464 s.
  • Gustavsen, Trond Stølen; Hinna, Kristin Ran Choi; Borge, Inger Christin & Andersen, Peer Sverre (2014). QED 1-7: Matematikk for grunnskolelærerutdanningen: Bind 2. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-42092-5. 903 s.
  • Gustavsen, Trond Stølen; Hinna, Kristin Ran Choi; Borge, Inger Christin & Andersen, Peer Sverre (2014). QED 5-10. Matematikk for grunnskolelærerutdanningen. Bind 2. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-42098-7. 846 s.
  • Grønmo, Liv Sissel; Onstad, Torgeir; Nilsen, Trude; Hole, Arne; Aslaksen, Helmer & Borge, Inger Christin (2012). Framgang, men langt fram. Norske elevers prestasjoner i matematikk og naturfag i TIMSS 2011. Akademisk Forlag. ISBN 978-82-3210-187-0. 138 s.
  • Borge, Inger Christin (2009). Matematisk verktøykasse. Universitetsforlaget. ISBN 9788215014791. 574 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Borge, Inger Christin & Jacobsen, Robin Bjørnetun (2022). Erfaringer med forserte elever i matematikk.
  • Borge, Inger Christin; Bjørkestøl, Kirsten; Goodchild, Simon; Nilsen, Hans Kristian & Tonheim, Odd Helge Mjellem (2022). Aktive læringsformer i matematikk - Nasjonal kartlegging av matematikkundervisning i universitets- og høgskolesektoren desember 2019 – januar 2020.
  • Borge, Inger Christin; Bjørkestøl, Kirsten; Goodchild, Simon; Nilsen, Hans Kristian & Tonheim, Odd Helge Mjellem (2022). Educating to inspire active learning approaches in mathematics in Norwegian universities - Teaching approaches used in Norwegian higher education mathematics courses .
  • Hole, Arne; Borge, Inger Christin & Grønmo, Liv Sissel (2021). From upper secondary school to university calculus: Language difficulties versus conceptual difficulties.
  • Borge, Inger Christin (2021). Gruppeteori - om symmetrier og likninger.
  • Borge, Inger Christin (2021). Læringsassistenter på MN - med eksempel fra MI.
  • Borge, Inger Christin (2021). Strekar i rekninga. [Avis]. Dag og tid.
  • Borge, Inger Christin (2021). Om abstraksjon og språk i matematikk.
  • Borge, Inger Christin (2021). Women in mathematics Norway.
  • Borge, Inger Christin (2020). Gruppeteori: om symmetrier og likninger.
  • Borge, Inger Christin (2020). Matematisk språk.
  • Goodchild, Simon; Bjørkestøl, Kirsten; Nilsen, Hans Kristian; Borge, Inger Christin & Tonheim, Odd Helge Mjellem (2020). Active learning - Undersøkelse ved MatRIC i samarbeid med NMR.
  • Borge, Inger Christin (2019). Gruppeteori: om symmetrier og likninger.
  • Borge, Inger Christin (2019). Om argumentasjon og skriving i matematikk.
  • Bjørkestøl, Kirsten; Borge, Inger Christin; Goodchild, Simon; Nilsen, Hans Kristian & Tonheim, Odd Helge Mjellem (2019). Student-active learning in mathematics: Operationalisation of 'constructive alignment'. Nordic Journal of STEM Education. ISSN 2535-4574. 3, s. 220–224.
  • Borge, Inger Christin (2019). Tallfølger og tallet e.
  • Borge, Inger Christin (2019). Discussing calculus - experiences from students and learning assistants. Nordic Journal of STEM Education. ISSN 2535-4574. 3, s. 65–69.
  • Borge, Inger Christin (2019). Praktisk info med Jon Almaas - julespesial. [TV]. TVNorge.
  • Borge, Inger Christin; Bjørkestøl, Kirsten; Goodchild, Simon; Nilsen, Hans Kristian & Tonheim, Odd Helge Mjellem (2019). Student-active learning in mathematics: Operationalisation of ‘constructive alignment’.
  • Stedøy, Ingvill Merete; Borge, Inger Christin & Grønmo, Liv Sissel (2017). Et praksisperspektiv. Bruk av TIMSS Advanced i matematikkundervisningen. I Grønmo, Liv Sissel & Hole, Arne (Red.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-58528-0. s. 201–238.
  • Borge, Inger Christin (2017). Matematisk tankegang og bevis.
  • Borge, Inger Christin (2017). Norske elever med på mattemaraton. [TV]. NRK Dagsrevyen.
  • Borge, Inger Christin; Johansen, Nils Voje & Seland, Elisabeth Havsberg (2017). Study tips - to beginner students in mathematics-heavy sciences. Nordic Journal of STEM Education. ISSN 2535-4574. 1, s. 216–220. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kleppe, Johannes & Borge, Inger Christin (2017). Video production - mathematics for beginner students. Nordic Journal of STEM Education. ISSN 2535-4574. s. 115–119. Fulltekst i vitenarkiv
  • Borge, Inger Christin; Johansen, Nils Voje & Seland, Elisabeth Havsberg (2016). Studietips - til begynnerstudenter i matematikktunge realfag.
  • Borge, Inger Christin (2014). Funksjonslære. I Gustavsen, Trond Stølen; Hinna, Kristin Ran Choi; Borge, Inger Christin & Andersen, Peer Sverre (Red.), QED 1-7: Matematikk for grunnskolelærerutdanningen: Bind 2. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-42092-5. s. 379–469.
  • Borge, Inger Christin (2014). Kalkulus. I Gustavsen, Trond Stølen; Hinna, Kristin Ran Choi; Borge, Inger Christin & Andersen, Peer Sverre (Red.), QED 5-10. Matematikk for grunnskolelærerutdanningen. Bind 2. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-42098-7. s. 17–175.
  • Borge, Inger Christin (2010). Det modulære isomorfismeproblemet for p-grupper, |G|=p^n, n<5.
  • Borge, Inger Christin (2010). Matematiker på glid. [Avis]. Dagens næringsliv.
  • Borge, Inger Christin (2010). Det modulære isomorfismeproblemet for p-grupper G der |G|=p^n, n<5.
  • Borge, Inger Christin (2010). Forkurs, oblig 0 og begynnerundervisningen for nye realfagsstudenter.
  • Borge, Inger Christin & Sletsjøe, Arne Bernhard (2009). Geometriens mester. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Borge, Inger Christin & Sletsjøe, Arne Bernhard (2009). Inspirerende Abel. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Borge, Inger Christin (2009). Ny lærebok og fornyet matematikkurs. [Internett]. Nyhetsbrev, Det Matematisk-Naturvitenskapelige fakultet, UiO.
  • Borge, Inger Christin (2009). Vanvittig mange trekanter. [Internett]. forskning.no.
  • Borge, Inger Christin (2009). Fra Kunnskapsløft til Kvalitetsreform --eller hvordan gjøre matematikk-overgangen fra videregående til universitet så glatt som mulig?
  • Borge, Inger Christin (2008). Arven etter Abel. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Borge, Inger Christin (2008). Abstrakt gruppeteori; Sylow og Thompson -grunnleggere og arvtagere.
  • Borge, Inger Christin (2008). John Thompson and finite group theory.
  • Borge, Inger Christin (2008). Abelprisen 2008 og vår matematiske arv.
  • Borge, Inger Christin (2008). Erfaringer fra forkurs i matematikk for nye realfagsstudenter.
  • Borge, Inger Christin (2007). Report on the situation for women mathematicians in Norway.
  • Borge, Inger Christin (2007). Symmetrier og endelig matematikk.
  • Borge, Inger Christin (2007). Strekkoder.
  • Borge, Inger Christin (2006). KoMiN-konferansen.
  • Borge, Inger Christin (2006). Endelig gruppeteori.
  • Borge, Inger Christin (2006). Strekkoder.
  • Borge, Inger Christin (2005). On p-groups and modular group algebras.
  • Borge, Inger Christin (2004). On the modular isomorphism problem.
  • Borge, Inger Christin (2004). Noen episoder fra den endelige gruppeteoriens historie, I og II.
  • Borge, Inger Christin (2003). Solving the modular isomorphism problem.
  • Borge, Inger Christin (2003). Det modulære isomorfismeproblemet.
  • Borge, Inger Christin (2003). The modular isomorphism problem.
  • Borge, Inger Christin (2003). The modular isomorphism problem.
  • Bjørkestøl, Kirsten; Borge, Inger Christin; Goodchild, Simon; Nilsen, Hans Kristian & Tonheim, Odd Helge Mjellem (2020). Nasjonal kartlegging av matematikkundervisning i universitets- og høgskolesektoren desember 2019 – januar 2020 - Foreløpig rapport: September 2020. Norsk matematikkråd og MatRIC.
  • Borge, Inger Christin; Sanne, Anders; Nortvedt, Guri A.; Meistad, Jens Arne; Skrindo, Knut & Ranestad, Kristian [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2014). Matematikk i norsk skole anno 2014. Utdanningsdirektoratet.
  • Borge, Inger Christin; Sletsjøe, Arne Bernhard & Roksvold, Jan Nyquist (2011). Applying Jennings theory and the M-series to modular isomorphism problems. Universitetet i Oslo.
  • Borge, Inger Christin (2010). Mer lineær algebra. Kompendium i MAT1012 - Matematikk 2. Universitetet i Oslo.
  • Borge, Inger Christin & Laudal, Olav Arnfinn (2003). The modular isomorphism problem. Universitetet i Oslo. ISSN 82-553-1393-1.
  • Borge, Inger Christin (2002). A cohomological approach to the modular isomorphism problem. Universitetet i Oslo. ISSN 82-553-1348-6.
  • Borge, Inger Christin & Laudal, Olav Arnfinn (2002). The modular isomorphism problem. Universitetet i Oslo. ISSN 82-553-1357-5.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 15. apr. 2015 11:42 - Sist endret 3. jan. 2023 12:47