Inger Christin Borge
Førstelektor
-
Algebra, geometri og topologi

English version of this page
E-post
ingerbo@math.uio.no
Telefon
+47 22855830
Rom
1106, Niels Henrik Abels hus
Brukernavn
Besøksadresse
Moltke Moes vei 35
Niels Henrik Abels hus
0851 Oslo
Postadresse
Postboks 1053 Blindern
0316 Oslo
Arbeidsområder
- Førstelektor, Matematisk institutt
Faglige interesser
- Algebra
- Gruppeteori
- Homologisk algebra
- Matematikkdidaktikk
Undervisning
- MAT0011
- MAT1100U
- MAT5000
- MAT1050
- Fagdager
- Videosnutter
- MAT0100V
- PPU3510D
- PPU3520D
- PPU3100T
- Veileder; master i matematikk
- Veileder; lektorprogrammet
- Teach First Norway
Bakgrunn
- Cand. Scient., Matematisk institutt, UiO
- D. Phil., Mathematical Institute og Wadham College, University of Oxford; Marie Curie Fellow
- Gjesteforsker, ETH, Zürich
- Prosjektmedarbeider, matematikk.org
- Postdoktor, Matematisk institutt, UiO og Norges Forskningsråd
- Førsteamanuensis, Avdeling for lærerutdanning, Seksjon for matematikk, Høgskolen i Vestfold
- Førstebibliotekar (fagreferent i matematikk), Matematisk bibliotek og Realfagsbiblioteket, Universitetsbiblioteket i Oslo
- Førsteamanuensis og forsker, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO
Verv
- Medlem av Undervisningsutvalget i Norsk Matematikkråd
- Regional coordinator for Norway, European Women in Mathematics
Publikasjoner
- Borge, Inger Christin & Hole, Arne (2017). Et universitetsperspektiv på matematikk i TIMSS Advanced, I: Liv Sissel Grønmo & Arne Hole (red.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-58528-0. Kapittel 12. s 239 - 256 Fulltekst i vitenarkiv.
- Grønmo, Liv Sissel & Borge, Inger Christin (2017). Norsk skole og elever med talent eller spesiell interesse for matematikk, I: Liv Sissel Grønmo & Arne Hole (red.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-58528-0. Kapittel 7. s 95 - 116 Fulltekst i vitenarkiv.
- Grønmo, Liv Sissel; Borge, Inger Christin & Hole, Arne (2017). Oppgaver i geometri fra TIMSS Advanced 2015, I: Liv Sissel Grønmo & Arne Hole (red.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-58528-0. Kapittel 10. s 177 - 200 Fulltekst i vitenarkiv.
- Grønmo, Liv Sissel; Hole, Arne & Borge, Inger Christin (2017). Oppsummering og drøfting av hovedfunn, I: Liv Sissel Grønmo & Arne Hole (red.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-58528-0. Kapittel 13. s 257 - 269 Fulltekst i vitenarkiv.
- Hunskaar, Tove Seiness & Borge, Inger Christin (2015). Ønsker du å utvikle matematikkundervisningen din?, I: Ulrikke Elisabeth Rindal; Andreas Lund & Rachel Elise Jakhelln (red.), Veier til fremragende lærerutdanning. Universitetsforlaget. ISBN 978 - 82-15 - 025. Kapittel 8. s 99 - 110
- Grønmo, Liv Sissel; Borge, Inger Christin & Hole, Arne (2014). Mathematics in the Nordic countries - Trends and Challenges in students' achievement in Norway, Sweden, Finland and Denmark, In Hallvard Thorsen (ed.), Northern Lights on TIMMS and PIRLS 2011. Nordisk ministerråd. ISBN 978-92-893-2772-5. Chapter 6. s 107 - 135
- Grønmo, Liv Sissel & Borge, Inger Christin (2013). Læringsmuligheter i matematikk og naturfag i småskolen, I: Liv Sissel Grønmo & Torgeir Onstad (red.), Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. Akademika forlag. ISBN 978-82-3210-332-4. Kapittel 3. s 53 - 71
- Grønmo, Liv Sissel; Borge, Inger Christin & Onstad, Torgeir (2013). Hvor står vi - hvor går vi?, I: Liv Sissel Grønmo & Torgeir Onstad (red.), Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. Akademika forlag. ISBN 978-82-3210-332-4. Kapittel 8. s 163 - 169
- Grønmo, Liv Sissel; Borge, Inger Christin & Rosén, Monica (2013). Læringsmuligheter og prestasjoner i matematikk på 8. trinn, I: Liv Sissel Grønmo & Torgeir Onstad (red.), Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. Akademika forlag. ISBN 978-82-3210-332-4. Kapittel 4. s 73 - 96
- Hansen, Kajsa Yang; Aslaksen, Helmer; Borge, Inger Christin & Grønmo, Liv Sissel (2013). Hjemmebakgrunn og prestasjoner, I: Liv Sissel Grønmo & Torgeir Onstad (red.), Opptur og nedtur. Analyser av TIMSS-data for Norge og Sverige. Akademika forlag. ISBN 978-82-3210-332-4. Kapittel 7. s 139 - 162
- Powell, Arthur B.; Borge, Inger Christin; Fioriti, Gema Ines; Kondratieva, Margarita; Koublanova, Elena & Sukthankar, Neela (2009). Challenging Tasks and Mathematics Learning, In Peter J. Taylor & Edward J. Barbeau (ed.), Challenging Mathematics in and Beyond the Classroom. Springer Publishing Company. ISBN 978-0-387-09602-5. Kapittel 4. s 133 - 170
- Borge, Inger Christin (2004). A cohomological approach to the modular isomorphism problem. Journal of Pure and Applied Algebra. ISSN 0022-4049. 189(1-3), s 7- 25
- Borge, Inger Christin; Engeseth, John; Haug, Hermod; Heir, Odd; Moe, Håvard; Norderhaug, Tea Toft & Vie, Sigrid Melander (2020). Matematikk 1P. Aschehoug & Co. ISBN 9788203407437. 280 s.
- Borge, Inger Christin; Engeseth, John; Haug, Hermod; Heir, Odd; Moe, Håvard; Norderhaug, Tea Toft & Vie, Sigrid Melander (2020). Matematikk 1T. Aschehoug & Co. ISBN 978-82-03-40752-9. 423 s.
- Heir, Odd; Borge, Inger Christin; Engeseth, John; Haug, Hermod & Moe, Håvard (2016). Matematikk R2. Aschehoug & Co. ISBN 9788203401282. 500 s.
- Heir, Odd; Borge, Inger Christin; Engeseth, John; Haug, Hermod & Moe, Håvard (2016). Matematikk R2 (nynorsk versjon). Aschehoug & Co. ISBN 9788203401299. 500 s.
- Borge, Inger Christin (2014). Matematisk verktøykasse (2. utgave). Universitetsforlaget. ISBN 9788215023717. 464 s.
- Gustavsen, Trond Stølen; Hinna, Kristin Ran Choi; Borge, Inger Christin & Andersen, Peer Sverre (red.) (2014). QED 1-7: Matematikk for grunnskolelærerutdanningen: Bind 2. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-42092-5. 903 s.
- Gustavsen, Trond Stølen; Hinna, Kristin Ran Choi; Borge, Inger Christin & Andersen, Peer Sverre (red.) (2014). QED 5-10. Matematikk for grunnskolelærerutdanningen. Bind 2. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-42098-7. 846 s.
- Grønmo, Liv Sissel; Onstad, Torgeir; Nilsen, Trude; Hole, Arne; Aslaksen, Helmer & Borge, Inger Christin (2012). Framgang, men langt fram. Norske elevers prestasjoner i matematikk og naturfag i TIMSS 2011. Akademisk Forlag. ISBN 978-82-3210-187-0. 138 s.
- Borge, Inger Christin (2009). Matematisk verktøykasse. Universitetsforlaget. ISBN 9788215014791. 574 s.
- Bjørkestøl, Kirsten; Borge, Inger Christin; Goodchild, Simon; Nilsen, Hans Kristian & Tonheim, Odd Helge Mjellem (2020). Nasjonal kartlegging av matematikkundervisning i universitets- og høgskolesektoren desember 2019 – januar 2020 - Foreløpig rapport: September 2020.
- Borge, Inger Christin (2020). Gruppeteori: om symmetrier og likninger.
- Borge, Inger Christin (2020). Matematisk språk.
- Goodchild, Simon; Bjørkestøl, Kirsten; Nilsen, Hans Kristian; Borge, Inger Christin & Tonheim, Odd Helge Mjellem (2020). Active learning - Undersøkelse ved MatRIC i samarbeid med NMR.
- Bjørkestøl, Kirsten; Borge, Inger Christin; Goodchild, Simon; Nilsen, Hans Kristian & Tonheim, Odd Helge Mjellem (2019). Student-active learning in mathematics: Operationalisation of 'constructive alignment'. Nordic Journal of STEM Education. ISSN 2535-4574. 3, s 220- 224
- Borge, Inger Christin (2019). Discussing calculus - experiences from students and learning assistants. Nordic Journal of STEM Education. ISSN 2535-4574. 3, s 65- 69
- Borge, Inger Christin (2019). Gruppeteori: om symmetrier og likninger.
- Borge, Inger Christin (2019). Om argumentasjon og skriving i matematikk.
- Borge, Inger Christin (2019, 17. desember). Praktisk info med Jon Almaas - julespesial. [TV]. TVNorge.
- Borge, Inger Christin (2019). Tallfølger og tallet e.
- Borge, Inger Christin; Bjørkestøl, Kirsten; Goodchild, Simon; Nilsen, Hans Kristian & Tonheim, Odd Helge Mjellem (2019). Student-active learning in mathematics: Operationalisation of ‘constructive alignment’. Vis sammendrag
- Borge, Inger Christin (2017). Matematisk tankegang og bevis.
- Borge, Inger Christin (2017, 30. mai). Norske elever med på mattemaraton. [TV]. NRK Dagsrevyen.
- Borge, Inger Christin; Johansen, Nils Voje & Seland, Elisabeth Havsberg (2017). Study tips - to beginner students in mathematics-heavy sciences. Nordic Journal of STEM Education. ISSN 2535-4574. 1, s 216- 220 Fulltekst i vitenarkiv.
- Kleppe, Johannes & Borge, Inger Christin (2017). Video production - mathematics for beginner students. Nordic Journal of STEM Education. ISSN 2535-4574. s 115- 119 Fulltekst i vitenarkiv.
- Stedøy, Ingvill Merete; Borge, Inger Christin & Grønmo, Liv Sissel (2017). Et praksisperspektiv. Bruk av TIMSS Advanced i matematikkundervisningen., I: Liv Sissel Grønmo & Arne Hole (red.), Prioritering og progresjon i skolematematikken. En nøkkel til å lykkes i realfag. Analyser av TIMSS Advanced og andre internasjonale studier.. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-58528-0. Kapittel 11. s 201 - 238
- Borge, Inger Christin; Johansen, Nils Voje & Seland, Elisabeth Havsberg (2016). Studietips - til begynnerstudenter i matematikktunge realfag.
- Borge, Inger Christin (2014). Funksjonslære, I: Trond Stølen Gustavsen; Kristin Ran Choi Hinna; Inger Christin Borge & Peer Sverre Andersen (red.), QED 1-7: Matematikk for grunnskolelærerutdanningen: Bind 2. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-42092-5. Kapittel 3. s 379 - 469
- Borge, Inger Christin (2014). Kalkulus, I: Trond Stølen Gustavsen; Kristin Ran Choi Hinna; Inger Christin Borge & Peer Sverre Andersen (red.), QED 5-10. Matematikk for grunnskolelærerutdanningen. Bind 2. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-42098-7. Kapittel 1. s 17 - 175
- Borge, Inger Christin; Sanne, Anders; Nortvedt, Guri A.; Meistad, Jens Arne; Skrindo, Knut; Ranestad, Kristian; Maugesten, Marianne; Lindstrøm, Tom & Kristensen, Tor Espen (2014). Matematikk i norsk skole anno 2014.
- Borge, Inger Christin; Sletsjøe, Arne Bernhard & Roksvold, Jan Nyquist (2011). Applying Jennings theory and the M-series to modular isomorphism problems.
- Borge, Inger Christin (2010). Det modulære isomorfismeproblemet for p-grupper G der |G|=p^n, n<5.
- Borge, Inger Christin (2010). Det modulære isomorfismeproblemet for p-grupper, |G|=p^n, n<5.
- Borge, Inger Christin (2010). Forkurs, oblig 0 og begynnerundervisningen for nye realfagsstudenter.
- Borge, Inger Christin (2010, 02. oktober). Matematiker på glid. Dagens næringsliv.
- Borge, Inger Christin (2010). Mer lineær algebra. Kompendium i MAT1012 - Matematikk 2.
- Borge, Inger Christin (2009). Fra Kunnskapsløft til Kvalitetsreform --eller hvordan gjøre matematikk-overgangen fra videregående til universitet så glatt som mulig?.
- Borge, Inger Christin (2009, 16. oktober). Ny lærebok og fornyet matematikkurs. [Internett]. Nyhetsbrev, Det Matematisk-Naturvitenskapelige fakultet, UiO.
- Borge, Inger Christin (2009, 25. september). Vanvittig mange trekanter. [Internett]. forskning.no.
- Borge, Inger Christin & Sletsjøe, Arne Bernhard (2009). Geometriens mester. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
- Borge, Inger Christin & Sletsjøe, Arne Bernhard (2009). Inspirerende Abel. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
- Borge, Inger Christin (2008). Abelprisen 2008 og vår matematiske arv.
- Borge, Inger Christin (2008). Abstrakt gruppeteori; Sylow og Thompson -grunnleggere og arvtagere.
- Borge, Inger Christin (2008). Arven etter Abel. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
- Borge, Inger Christin (2008). Erfaringer fra forkurs i matematikk for nye realfagsstudenter.
- Borge, Inger Christin (2008). John Thompson and finite group theory.
- Borge, Inger Christin (2007). Report on the situation for women mathematicians in Norway.
- Borge, Inger Christin (2007). Strekkoder.
- Borge, Inger Christin (2007). Symmetrier og endelig matematikk.
- Borge, Inger Christin (2006). Endelig gruppeteori.
- Borge, Inger Christin (2006, 04. november). KoMiN-konferansen.
- Borge, Inger Christin (2006). Strekkoder.
- Borge, Inger Christin (2005). On p-groups and modular group algebras.
- Borge, Inger Christin (2004). Noen episoder fra den endelige gruppeteoriens historie, I og II.
- Borge, Inger Christin (2004). On the modular isomorphism problem.
- Borge, Inger Christin (2003). Det modulære isomorfismeproblemet.
- Borge, Inger Christin (2003). Solving the modular isomorphism problem.
- Borge, Inger Christin (2003). The modular isomorphism problem.
- Borge, Inger Christin (2003). The modular isomorphism problem.
- Borge, Inger Christin & Laudal, Olav Arnfinn (2003). The modular isomorphism problem. Preprint series (Universitetet i Oslo. Matematisk institutt). 25.
- Borge, Inger Christin (2002). A cohomological approach to the modular isomorphism problem. Preprint series (Universitetet i Oslo. Matematisk institutt). 15.
- Borge, Inger Christin & Laudal, Olav Arnfinn (2002). The modular isomorphism problem. Preprint series (Universitetet i Oslo. Matematisk institutt). 19.
Publisert 15. apr. 2015 11:42
- Sist endret 9. feb. 2021 19:11