The Abyss (1989)

James Cameron fikk idéen til The Abyss etter at han hørte om en dypvannsdykker som eksperimenterte med å puste oksygenholdig væske i stedet for luft.

to dypvannsdykkere

Foto: Cinemateket.

I teorien kan denne teknologien forhindre dykkersyke, og dermed tillate dykkere å nå ekstreme dybder uten bruk av trykkdrakt. Rundt dette skrev han et manus der arbeidere på en amerikansk dypvanns-oljeplattform må samarbeide med SEAL-styrker for å redde en sunket atomubåt før russerne kommer dem i forkjøpet.

The Abyss er en av de mest ambisiøse og utfordrende produksjonene i filmhistorien, og uhell og press på settet gjorde at filmen senere er blitt døpt om til “The Abuse” av skuespillere som var med. Alle undervannsscener ble faktisk filmet under vann, noe som i seg selv er uvanlig, og innebærer at skuespillerne måtte lære seg å utføre krevende undervannsmanøvre både med og uten tilgang på luft. Utenom en rekke nesten-drukninger og mentale sammenbrudd blant skuespillerne, stod også produksjonen overfor mange tekniske utfordringer. Disse førte blant annet til at hele undervannssettet måtte være mettet med blekemiddel for å drepe alger, og dekket med et hav av plastbiter for å holde dagslys ute. Alt som foregår foran og bak kameraet i The Abyss gjør den til en obligatorisk film for dykkere og dykkeinteresserte verden over.

Foredrag før filmvisning

Før filmen vil dykkerlege Jan Risberg gi en bakgrunn for problemene knyttet til dypdykking og beskrive hvordan forskning knyttet til væskepusting har forsøkt å løse disse problemene. Kommandørkaptein Risberg er sjef ved Forsvarets Sanitet/UVB Dykkerlegens avdeling

Til kinoentusiaster: Filmen vises i 70 mm-format!

Les mer på Cinematekets nettsider.

Science of Fiction er en del av Cinematekets program, og er åpent for alle.
Billetter kjøpes på Cinemateket. Billettprisene er kr 50,- for medlemmer av Cinemateket, kr 80,- for andre. Alle kan bli medlemmer, det koster kr 100,- for 6 måneder (200,-/12 mnd), og ordnes der og da.

The Science of Fiction er et samarbeid mellom Cinemateket og Universitetet i Oslo som gjennom foredrag og samtale tar opp den vitenskapelige og filosofiske verdien i en utvalgt film.

Cinemateket og Universitetet i Oslo.

Publisert 22. mars 2019 13:29 - Sist endra 16. okt. 2023 14:26