Møte i Studieutvalget 13. juni 2014

Saksliste

 

Sak Tema Sakspapirer
1 - Oppsummering Husøy-seminaret

CSE: Det nedsettes en arbeidsgruppe som gjennomgår behovet for implementering av CSE på alle fag og også tar ansvar for evaluering. Denne arbeidsgruppen vil bli oppnevnt fra høsten av. Selv om CSE på mange måter er en suksess er det klart at alt er langt fra på plass og det gjenstår mye for både å sikre og videreutvikle CSE på de matematikktunge programmene. Her blir det snakk om å få til en 2.0 versjon og innføringen av CSE på i matematikklette/substansfagene vil kunne profitere på å bygge på de erfaringene som finnes.

HUsøy: Hyggelig seminar der utdanningsledere og instituttledere fikk samsnakket om utdanningssatsingen og nettverket mellom instituttledere, utdanningsledere og fakultetsledelse ble styrket. Det blir gode synergieffekter av at disse to gruppene møtes og prater. Det var stor enighet om mye av det som er planlagt med utdanningsutviklingen og utfordringen blir nå å få med seg seksjonsledere, programrådsledere og resten av organisasjonen. Mange er opptatt av fag, er bekymret for hva som kommer "ovenfra" og får piggene ut. Seminaret har bidratt til et bedre utgangspunkt for at instituttene snakker sammen i den videre prosessen.

Det er litt bekymring for de nye studieprogrammene og det spennet som vil oppstå mellom de nye men tradisjonelle og de mer tematiske programmene - utfordring å få disse til å gå godt sammen. Vil de tematiske ha nok dybde til at de bygger opp til en master? Har vi vært for stringente i kravene til master? Dette er også relevant for LeP. Hva med studieplasser? Farmasi er et svært tverrfaglig studium med store og omfattende emner. Der resten av fakultetet jobber for mer samordning og tverrfaglighet  tenker farmasi at de kanskje har gått vel langt i dettverrfaglige og det kan bli uoversiktlig og krevende for studentene. Utfordringen for farmasi er å snakke bedre sammen med andre institutter slik at andre kan undervise (fex statistikk og kjemi) men da med utgangspunkt i farmasøytiske eksempler.

Enorm jobb å få med resten av organisasjonen men likevel en fellesoppfatning om at MN har mye fremragende kompetanse og stolthet som fakultet. Noe er iferd med å skje med nye tanker, samhandling og endring men det er tidkrevende å få til og man må ha langsiktige perspektiver. Det erl viktig å holde trykket oppe med tidsfrister, konkrete mål og kulturbygging.

 

Status og planer 

Nye studieprogrammer

Medisinsk teknologi

Bærekraftige energisystemer

2 - Prosessplan videre for InterAct

Knut viste planen slik den ble til etter Husøyseminaret. I tillegg har han foreslått utdypende tekster til de generelle MN kvalitetene for utdanningen som ble godt mottatt. Disse tekstene er skrevet for MN-kolleger og vil med tiden bli bearbeidet for andre målgrupper. Diskusjon rundt forståelse av dybde som grunnlag for bredde og det er litt ulike definisjoner og forståelser. Tanker rundt dette sendes til Knut slim at det kan vurderes i forhold til det det notatet som nå skal utarbeides. I profesjonell kompetanse var det på Husøy mye fokus på skriftlig og muntlig kommunikasjon og særlig i forhold til sakprosa.

Fremover blir det viktig å synkronisere instituttlederne og utdanningslederne og neste uke blir InterAct tema på instituttledermøte 18. juni og så STUT møte fredag 20. juni. Et utkast til grunnlagsdokumentet som Knut skal skrive for videre prosess på instituttene, blir da ferdig til 18. juni og behandles i de to møtene.

Utdanningsseminar til høsten blir er verktøy for prosesser på instituttet og bereder forankring.

Hvilken programportefølje vi skal ha svever litt og det kom noen innspill på Husøyseminaret som ikke må oppfattes som vedtak. Kriterier for programportefølje blir diskutert i møtet 20. juni. Fakultetet må ha en tentativ tidsplan for ny programportefølje men vil ikke forsere eller konkludere før dette er tilstrekkelig  kvalitetssikret og forankret.

Gode eksempler for læringsmål for studieprogram vil bli utarbeidet uavhengig av fremtidig programportefølje. Mulig at FAM og MIT kan være aktuelle som eksempler her siden de henger godt sammen og har en del faglig fellesskap.

Prosessplan og MN-kvaliteter

3 - Eventuelt

Hvordan kvalitetssikres kompendiumlitteratur?

Kjemisk institutt: pensumlitteratur og endringer skal opp i undervisningsutvalget. LItteraturliste skal skrive sog godkjennes på forhånd.

Farmasi: Kompendium skal kun være i tillegg til pensumlitteratur. Kompendiumliteratur kan inneholde feil og er ikke nødvendigvis pedagogisk godt nok.

Noen retningslinjer /prosedyrer på dette kan bidra til en "avprivatisering" av undervisningen.

 

Neste møte 20. juni kl 0845 - 1015 på fakultetsstyrerommet.

 

 
Publisert 14. juni 2014 12:17 - Sist endra 19. juni 2014 15:40