Møte i studieutvalget 9. oktober 2015

Til stede: Knut Martin Mørken (MN), Hege Christensen (Farmasi), Tom Andersen (IBV), Eli Olaug Hole (Fysisk institutt), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Dag Langmyhr (IFI), Frode Hansen (Astro), Karoline S. Lilleøren (Geofag), Ina Kullmann (studentrepresentant), Morten Østigård (studentrepresentant), Solveig Kristensen (MN), Hanne Sølna (MN), Andreas Tandberg (MN, referent).

Fraværende: Cathrine Tellefsen (MN), Tom Lindstrøm (MI), Olav Sand (IBV)

Saksliste:

Sak Tema Sakspapirer
Sak 1 – Gruppelærerseminaret Oppfølgingen av saken om gruppelærerseminaret utgår. Vi tar opp igjen saken på møtet 16. oktober.  

Sak 2 – Studiebarometeret

Yvonne Halle orienterte om arbeidet med å forberede årets studiebarometer (se presentasjon til høyre). Særlig blir det viktig å få informasjonen om studiebarometeret ut til studentene slik at flest mulig svarer på undersøkelsen. Studieutvalget diskuterte ulike informasjonskanaler som kan brukes i dette arbeidet. Studentrepresentantene kommenterte at e-post ikke er en særlig effektiv kanal for kommunikasjon mot studentene og tipset om andre tilleggskanaler, som oppmøte på sentrale forelesninger, stands og informasjon gjennom fagutvalgenes Facebook-grupper. Det kom dessuten et konkret forslag om å bytte ut ordet “undersøkelse” med “tilbakemelding” for å øke svarprosenten. Det er vesentlig å få ryddet i studieretter på det enkelte program slik at det er de aktive studentene i henhold til progresjonsreglene som er registrert. Dette for å få en riktig prosentvis deltagelse som igjen styrer om resultatene blir publisert. Yvonne minnet avslutningsvis om at studiebarometeret brukes som grunnlagsmateriale i Nokuts og KDs analyser av institusjonene, og at undersøkelsen således kan få politisk betydning for studentene. Yvonne presenterer Studiebarometeret også på neste MNSU-møte.

Studiebarometeret 2015
Sak 3 – Utdanningsseminar 14. oktober MNs Utdanningsseminar 2015 er et seminar for alle som er involvert i utdanning, men særlig for programkomiteene. Tema på årets seminar er hvordan vi skal utforme studieprogrammene i den nye programporteføljen. Det blir særlig fokus på beskrivelsene av ønsket læringsutbytte innenfor programmene, og på at vi har et felles format for utforming av disse læringsutbyttebeskrivelsene. På seminaret vil vi prøve å se nærmere på hvordan  læringsutbyttebeskrivelsene kan gi rammer for emner, vurderinger, undervisningsformer og læringsmiljø. I diskusjonen som fulgte etter presentasjonen av seminaret, ble det av studieutvalget etterlyst et notat om opprettelse av emnekomiteene. Se program for seminaret og notat om studentaktive læringsformer i høyre marg.

Program

Studentaktive læringsformer

Sak 4 – Besøk til Universitetsstudiene på Svalbard Studieutvalget skal på besøk til UNIS 7.–9. oktober. Utdanningslederne kommer her til å  presentere sine respektive studieprogram og hvordan disse programmene relaterer seg til UNIS. UNIS ønsker semesterstudenter fra UiO, og meningen med studieutvalgets besøk er blant annet å kartlegge eventuelle samarbeidsmuligheter. Det er et utstrakt fokus på studentaktiv læring ved UNIS, noe som er aktuelt for studieutvalget og programrevisjonen vi er inne i. UNIS representerer dessuten en mulighet til å gi programstudentene våre felt-og lab-arbeid de ikke vi få mulighet til å utføre her hjemme.  
Sak 5 – Vurdering av master i realfagsdidaktikk Cathrine Tellefsen har meldt inn forslag om en egen realfagsmaster i didaktikk med studieretninger matematikk, fysikk, biologi osv. Vi ble på forrige møte enige om å opprette en arbeidsgruppe som utreder nærmere hvordan en slik master i realfagsdidiaktikk eventuelt kan bygges opp og ivaretaes (se referat). Det ble nå vedtatt at vi lar arbeidet med å utrede en slik realfagsmaster ligge foreløpig, og at et slikt masterprogram ikke i utgangspunktet blir en del av de nye studieprogrammene som skal lanseres i 2017. Diskusjonen rundt opprettelsen av en realfagsmaster i didaktikk foregår nå på dekannivå.  

 

Publisert 26. okt. 2015 13:35 - Sist endra 26. okt. 2015 15:48