Til stede: Hege Christensen (farmasi), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Eli Olaug Hole (Fysisk institutt), Tom Andersen (IBV), Olav Sand (IBV), Ragnhild Kobro Runde (IFI/MN), Frode Hansen (Astro), Karianne S. Lilleøren (Geofag), Solveig Kristensen (MN), Ina Kullmann (studentrepresentant), Kristian Tuv (studentrepresentant), Hanne Sølna (MN), Andreas Tandberg (MN, referent).
Fraværende: Dag Langmyhr (IFI), Tom Lindstrøm (MI), Cathrine Tellefsen (MN), Annik Myhre (Geofag).
Sak 2 i innkallingen, “Sensur ph.d.-emner”, går ut. Saken kommer opp på et senere STUT-møte. I stedet kommer “Riksrevisjonens undersøkelse av studiegjennomføringen i høyere utdanning” inn som sak 2.
Saksliste:
Sak | Tema | Sakspapirer |
---|---|---|
1 – HMS-opplæringen for studenter |
Fra og med høsten 2015 blir HMS-opplæringen ved MN-fakultetet endret. Den nåværende HMS-opplæringen, med unntak av opplæring i brannsikkerhet, blir erstattet av seks e-læringsmoduler (se forrige referat). De generelle HMS-modulene, 1, 2 og 7, knyttes til studieprogram, mens de fagspesifikke modulene, 3, 4, 5 og 6, knyttes til enkeltemner. Fakultetet sender ut e-post til instituttene der vi ber om svar på hvilke emner som skal ha HMS-krav, og hvilke e-læringsmoduler som skal følge hvilke emner. I samme e-post sender vi også ut en oversikt over hvilke emner og programmer som per i dag har HMS-krav. Svarfrist for instituttene er 27. mai. Når fakultetet har fått tilbake oversikten fra instituttene, blir informasjon om HMS-krav lagt ut på emnesidene. |
HMS notat |
2 – Riksrevisjonens undersøkelse av studiegjennomføringen i høyere utdanning |
Anne-Lise Siljeholm Hansen orienterte om Riksrevisjonens undersøkelse av studiegjennomføring. UiO og MN-fakultetet er en av seks utdanningsinstitusjoner som er undersøkt. Målet med undersøkelsen har vært å vurdere utdanningsinstitusjonenes og myndighetenes bruk av virkemidler for å styrke studiegjennomføringen i høyere utdanning etter kvalitetsreformen i 2003. Undersøkelsen omfatter perioden 2011–2013. Lenke til Riksrevisjonens undersøkelse ligger i høyre marg. |
|
3 – Neste fase av InterAct-programrevisjonen – masterporteføljen |
Utdanningslederne orienterte om status og planer for masterprogrammene ved sine respektive institutt. I diskusjonen som fulgte, diskuterte vi særlig de to ulike modellene for oppbygging av masterporteføljen. Den ene modellen går ut på at masterporteføljen inndeles i mange små programmer, mens den andre modellen er en inndeling i større overbygninger med mange studieretninger. Utdanningslederne blir til neste møte bedt om å bestemme seg for hva slags struktur de ønsker på masterstudiet ved sitt institutt. Det blir viktig at vi tenker helhet på tvers av instituttene i dette arbeidet. Strukturen på masterstudiene som tilbys ved de ulike instituttene bør være så lik som mulig. |
Ny programportefølje |