Møte i Studieutvalget 23. oktober 2015

Saksliste

Sak Tema Sakspapirer
1 – Oppsummering av besøket på UNIS, Svalbard

Svalbard opplever nå fraflytting pga reduksjon i kulldriften. Norske myndigheter vil ha norsk bosetting på Svalbard og ser etter alternative aktiviteter som kan legitimere denne. UNIS kan være en bidragsyter til vekst i aktivitet gjennom forskning og utdanning og styret har besluttet at UNIS skal fordoble sin aktivitet. Dette er et samfunnsansvar MN og UiO bør ta på alvor.

Myndighetene vil ha en 50/50 fordeling av norske og internasjonale studenter. Erfaringen er at det er en utfordring å få rekruttert norske studenter. Studenter som kommer fra internasjonale institusjoner MN har utvekslingsavtale med, kan velge å dra til UNIS og blir da registrert som MN student. KD regner ikke studieopphold ved UNIS som utveksling for MNs ordinære studenter siden Svalbard er norsk territorium. MN ser imidlertidig på et studieopphold ved UNIS som en erfaring  på lik linje med utveksling og øsker å profilere det slik ovenfor studentene. UiO har hittil ikke ønsket å profilere UNIS på arrangementer som informerer egne studenter om utvekslingsmuligheter. Dette bør MN ta opp med UiO sentralt, gjerne på dekannivå for å få endret.

Et utvidet samarbeid med UNIS innen utdanning bør utnytte særegenhetene kjennetegnet blant annet ved et godt faglig nivå, internasjonal studentpopulasjon, tatt kontakt med lærere og en unik natur.  UNIS virket åpne for å gå inn i et samarbeid som medfører endringer  både mhp emnestruktur og faglig profil/bredde. Hvis andelen MN studenter skal øke må det være mulig å også ta metodefag der oppe. Som under programrevisjonen er det også her et ønske om statistikk. Innslag av metodefag i ordinære emner kunne realiseres ved bruk av gjesteforelesere fra MN. Det bør primært tilrettelegges for semesteremner og dermed semesteropphold. Det er en fordel hvis intensive emner gikk i tidsblokker som var koordinerte ved de ulike universitetene slik at det var lett med mobilitet. MN studenter kan reise til UNIS i utviklingssemesteret/5. semesteret og også på masternivå. Det er også aktuelt å utnytte sommeren til studieopphold men da må Lånekassen bidra med ordinære lån og stipend. Hvis de kvoteplassene MN instituttene har fått ble utnyttet, ville bare det gitt en høy prosentvis vekst i studenttallet for MN, UiO.

 

 

2 – Programrevisjonen

Det har vært gjennomført dialogmøter med alle instituttene men det mangler møte med ett program. Konklusjonen er at alle er i prosess selv om man er kommet litt ulikt i prosessen. Det er en høy bevissthet på utviklingssemesteret i fortrinnsvis 5. semester. Læringsutbyttebeskrivelser (LUB`er) er skrevet men nå er det mange som er utålmodige etter å begynne å jobbe med emner. Geofag har nå besluttet å etablere to bachelorprogrammer en for geofysikk og ett for geologi og naturgeografi. Konsekvensen er at meteorologene går ut av FAM og inn i det nye geofysikkprogrammet.

Det er ønske om å få en todo liste etter hvert STUT og en klar beskjed om hvilke dokumenter som utdanningsleder skal formidle videre på instituttet.

Spørsmål om hva som skal leveres til 1.4.2015. Hva er kravene til emneinformasjon  for de reviderte programmene?

Knut hadde oversikt over frister (noen av dem reviderte) hvorav fristen for ferdigstilling av LUB`er med emneoversikt som i tidsplanen på nettet er satt til 1. november er nå utsatt til 10. november. Fredag 13. november behandles disse i STUT og dette møtet utvides til kl 1130, altså med halvannen time. 25.november skal reviderte programbeskrivelser være klare og frem mot januar 2016 må disse forankres på instituttene. LUB`er for masterprogrammer skal beskrive det som er supplerende fra bachelor slik at det ikke blir gjentagelser fra det som står i LUB`en for bachelorprogrammet som masterprogrammet bygger på.

Det er kommet inn ønsker om brukeremner til de forskjellige programmene fra matematikk, statistikk, kjemi, informatikk, fysikk og biologi. Det er særlig matematikk og statistikk som er i fokus siden disse leverer til de fleste programmene. Arne B. Sletsjø leder nå en arbeidsgruppe som koordinerer og lager forslag fra Matematisk institutt sin side. Arbeidsgruppen skal ha hatt en førsterunde på ønskelistene frem til 10. november.

Det er en utfordring å tilpasse utdanningsrevisjonen for de studentene som er underveis i programmene nå. Dette slår ut hvis emner legges ned og eksempelvis går for siste gang H16. Når nå emneplanleggingen kommer i gang må det tas hensyn til eksisterende studenter og hvilke overgangsordninger som vil fungere for disse. Det er enighet i studieutvalget at miljøene må være fleksible i en slik overgangssituasjon og jo mer som er avklart på forhånd jo bedre både for miljøene og studentene.

Presentasjon
Orienteringer og eventuelt

Neste STUT vil ha digital eksamen som tema.

TEKNA har arrangert en konferanse som hadde tematikk og innhold som sammenfaller med det vi gjør i InterAct.

Det ble reist spørsmål om forskjellen på bestått/ikke bestått og godkjent/ikke godkjent ikke er klart forstått blant ansatte på MN - og at dette kan få konsekvenser ved klagesaker. Dette vil også bli tatt som en sak på et senere STUT-møte.

Notatet om studentaktive undervisningsformer ligger på InterAct sine nettsider: http://www.uio.no/for-ansatte/enhetssider/mn/fakultetsadministrasjonen/prosjekter/interact/.

Studentaktive undervisningsformer.

 

Publisert 27. okt. 2015 10:48 - Sist endra 27. okt. 2015 11:16