Saksliste
Sak |
Tema |
Sakspapirer |
---|---|---|
1 – Studiedekan orienterer |
Vi takker alle som deltok på og holdt innlegg på MNT-konferansen på Soria Moria 30. og 31. mars. Konferansen hadde omkring 130 deltakere, mange av dem fra MN. Vi delte ut de resterende brosjyrene med fagartikler og program fra konferansen til utdanningslederne. I høyre marg finner du lenke til artikkel om konferansen i Titan. Yvonne Halle, Hanne Sølna og Solveig Kristensen har den siste tiden jobbet med søknadene om studiekvalitetsmidler. De ulike saksansvarlige har ogå vært inne i prosessen. Det kommer en gjennomgang av studiekvalitetsmiddel-saken på et av de første STUT-møtene over påske. Jaan Roots (KI) og Kristian Prydz (IBV) meldte saker til Instituttkvarteret. |
|
2 – Kompetansesenteret for realfagsundervisning |
Det som tidligere het "Skolelaboatoriet" har nå skiftet navn til "Kompetansesenter for realfagsundervisning" og er et nettverk som skal drive forsknings- og utviklingsarbeid innen realfagsdidaktikk. Cathrine W. Tellefsen presenterte mandatet for kompetansesenteret og senterets nettside (ennå ikke publisert). Cathrine tok imot innspill på mandatet og nettsidene fra Studieutvalget og endrer utfra tilbakemeldingene hun fikk. Saken skal også opp på Instituttledermøtet den 6/4. Se Cathrines presentasjon i høyre marg. |
|
3 – Neste fase av InterAct: emneutvikling og studentaktive undervisningsformer |
Knut Mørken og Cathrine Tellefsen presenterte neste fase av InterAct, der vi har særlig fokus på hvordan vi skal trene opp muntlig kommunikasjon og profesjonell kompetanse gjennom emnene (se presentasjon i høyre marg). I første semester er det gode grunner for å fokusere på muntlig kommunikasjon. Det å sette ord på kunnskapen er viktig for læring, og muntlig kommunikasjon vil dessuten bidra til å videreutvikle det sosiale læringsmiljøet som blir etablert på programseminarene. Dette betyr at minst et emne i første semester i hvert program bør fokusere på muntlig kommunikasjon, det å «snakke fag». Som et ledd i dette foreslår Knut og Cathrine at hvert institutt identifiserer minst ett førstesemesteremne som spesielt fokuserer på muntlig kommunikasjon ved hjelp av passende læringsformer. For å hjelpe til i dette arbeidet inviterer fakultetet til et seminar torsdag 4/5 kl. 12–15 for alle aktuelle undervisere og andre interesserte. Tom Andersen ble enig med Knut og Cathrine at de to legger inn en sesjon om muntlig kommunikasjon og læringsformer på instituttseminaret til IBV den 20. april. Det ble kommentert fra Studieutvalget at det ikke er enkelt å få studentene til å gjøre presentasjoner i store forsamlinger, og at dette er en viktig utfordring som må diskuteres på seminaret den 4/5. |
Muntlig kommunikasjon og profesjonell kompetanse |
4 – Instituttkvarteret |
Jaan Roots påpekte at det er diskrepans mellom gyldigheten på laboratorie-kurs mellom de ulike instituttene. Utdanningslederne ved instituttene dette gjelder (IBV, KI og FAI) kommer til enighet om en felles løsning seg i mellom. Kristian Ranestad tok opp et notat som har kommet fra UiO: Fagene i skolen skal fornyes, og Utdanningsdirektoratet ber om at Universitetet i Oslo oppnevner fagpersoner som kan delta i faggrupper som skal utvikle kjerneelementer i fag. Fakultetene blir av UiO bedt om å koordinere dette ovenfor sine egne institutter og selv sende inn forslag til kandidater, samt sikre at disse kandidatene har anledning til å stille på en oppstartsamling 12. og 13. juni 2017. Kristian spurte om Utdanningsutvalget har forslag til kandidater som kan sitte i faggruppen som skal utvelge kjerneelementer innen naturfag. Utdanningslederne blir bedt om å videresende forespørselen sine til fagmiljøer for å innhente aktuelle kandidater. Informasjon om ev. aktuelle kandidater må så sendes tilbake til Solveig som melder kandidatene inn til Utdanningsdirektoratet via nettlenke. NB: Solveigs frist er 5/5 2017, så forslag til fagpersoner må være inn ei god tid før det. Se notat fra UiO i margen. |
Revidert læreplan – notat fra UiO |