STUT-møte 2. mai 2018

Til stede: Arnt Inge Vistnes (FI), Sølvi Haavik (MN), Knut Mørken (MN), Didrik Kruse (studentrepresentant), Øivind Kure (ITS), Gro Smistad (FAI), Cathrine W. Tellefsen (FI), Jaan Roots (KI), Jon Ove Hagen (GEO), Ragnhild Kobro Runde, IFI Kristian Ranestad (MI), Frode Hansen (ITA), Tom Andersen (IBV), Hanne Sølna, Andreas Tandberg (MN, referat), Yvonne Halle (MN).

Fravær: Solveig Kristensen (MN), Runa Risa Bakke (studentrepresentant)

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Orienteringer

Cathrine W. Tellefsen orienterte om etterutdanningskurset "ProFag – naturvitenskapelig programmering" (se presentasjon i høyre marg). Kurset er for lærere og fokuserer på Python-programmering for fagenes skyld. Programmeringen skal bidra til styrking og utvikling av realfagene innenfor bio, fysikk, kjemi og matte. 

Frode K. Hansen og Jon Ove Hagen meldte saker til instituttkvarteret.

ProFag

2 – Summer Institute

Cathrine W. Tellefsen orienterte om "MN's Summer institute", en fire dager lang workshop om undervisning som som går av stabelen på UiO 18.–21. juni. Workshop-en blir arrangert i samarbeid med University of Minesota og ledes av seks fasilitatorer herfra. Tema for workshopen er "Life Science". Merittering av undervisning og kvalifisering til stillinger blir en viktig del av Summer Institute. 

I diskusjonen som fulgte kom det forslag om å invitere inn instituttlederne til Summer Institute de siste 2 timene av siste dag av workshopen.

Se detaljer om opplegget i Summer Institute i presentasjonen i høyre marg.  

Summer Institute

3 – Læringsutbyttebeskrivelse for masteroppgaveemnet

Læringsutbyttebeskrivelse for masteroppgaveemnet har blitt diskutert i STUT i 2017. I høyre marg ligger et oppdatert dokument som inneholder siste versjon av luben for for masteroppgaveemnet. 

Ragnhild Kobro Runde presenterte et eksempel på en fullstendig emnebeskrivelse av masteroppgaveemnet på 60 studiepoeng og tok imot innspill fra Studieutvalget. Det ble kommentert at formen på eksamen, med skriftlig innlevering og muntlig eksamen må beskrives tydeligere under "eksamen" og at det også må nevnes "muntlig fremstillingsevne" i læringsutbyttebeskrivelsen. Det ble stilt spørsmål om å bruke fellestekster under «eksamen» der det er mulig. Det ble også kommentert at karakterbeskrivelsen bør gjøres tilgjengelig for studentene gjennom emnebeskrivelsene. Ragnhild endrer emnebeskrivelsen utfra tilbakemeldingene på møtet.    

Masteroppgave-lub
4 – Retningslinjer for bruk av kalkulatorer

Matematisk institutt har en liste over godkjente kalkulatorer som MN har brukt som utgangspunkt for hva som er tillatt på våre eksamener. Kalkulatorene som studentene tar med skal kontrolleres i eksamenslokalet, men dette gjøres i realiteten ikke. FAI har løst problemet ved å kjøpe inn 90 egne godkjente kalkulatorer som de deler ut på eksamen. Forslag til vedtak: MN lager en nettside med anbefalinger om 2 kalkulatorer som studentene må kjøpe selv. Vi foreslår at dette gjelder fra høsten 2018. NB: Det er viktig å informere godt om et slikt eventuelt vedtak på nettsidene før studentweb åpner 1. juni 2018.

 
5 –Instituttkvarteret

Frode Hansen (ITA) tok opp en sak om Masteropptak. ITA har fått beskjed om at opptaket de gjorde av SFM-studenter (selvfinansierende internasjonale masterstudenter) i fjor legger føringer for hvor mange SFM-studenter ITA er nødt til å ta opp i år. Frode mener regelverket legger unødvendige føringer for hvordan ITA skal gjøre masteropptaket sitt. Hanne følger opp saken og vil også legge opp til en gjennomgang av premissene for masteropptaket av selvfinansierende studenter i STUT.

Jon Ove Hagen hadde et spørsmål om retningslinjer for lønning av pensjonister og regelverk. Se nettsiden "Lønn til alderspensjonister" ved UiO. 

 

 

Publisert 15. mai 2018 16:02 - Sist endra 19. jan. 2024 16:29