STUT-møte 7. mars 2018

Til stede: Knut Mørken (MN), Didrik Kruse (studentrepresentant), Arnt Inge Vistnes (FI), Kristian Ranestad (MI), Frode Hansen (ITA), Tom Andersen (IBV), Øivind Kure (ITS), Cathrine W. Tellefsen (FI),  Hanne Sølna (MN, referent).

Fravær: Runa Risa Bakke (studentrepresentant), Solveig Kristensen (MN), Gro Smistad (FAI), Jaan Roots (KI), Jon Ove Hagen (GEO), Ragnhild Kobro Runde, IFI

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Arbeid med emner og emneutvikling ved Knut Mørken

Knut Mørken presenterte noen rammer for videre arbeid med emneendringer og emneutvikling, se vedlagte presentasjon. Det er tre perspektiver på et emne: emnet i seg selv, emnet som byggekloss i et studieprogram og emnet som del av en emneportefølje ved et institutt. Dette arbeidet har mange sider blant annet med emner som angår flere institutter, det å ha et bevisst forhold til hva som er forskjellen mellom emner på ulike nivåer og utfordringen med kloning av emner. Det er dermed både faglige og administrative sider ved emnet.

På IBV gis masteremner i kompakte versjoner over kort tid. Dette gjør det vanskelig å klone fra master til bachelornivå (4000 til 3000). Det kan være krevende å få til en god og systematisk differensiering mellom 5000 og 9000 når det er mange II`ere som underviser og som ikke har samme kontinuiteten som fast ansatte. ITS prøver av den grunn ikke å klone emner. MI har i tradisjonen en differensiering som kanskje ikke er så reell eller dyptgripende, som den burde være. På FI er de nøye med at klonen på høyest nivå skal ha et mer avansert innhold. Skal MN utfordre klonereglene og / eller endre premisser for kloning, må vi ha et gjennomtenkt beslutningsgrunnlag.

Emnearbeid

2 – Summer Institute samt Programmering og digital kompetanse i skolen ved Cathrine W. Tellefsen

Etter modell fra University of Minnesota arrangeres en summer institute for vitenskapelige ansatte juni 2018. Dette blir en pilot for farmasi, biovitenskap, BioCEED (UiB) og NMBU. Det er KURT som står som hovedarrangør og bygger på erfaringer fra 3 deltagere fra IBV som deltok på et lignende opplegg ved University of Minnesota i 2016. Målet er å bygge undervisningskompetanse og vil også være et viktig tiltak i forhold til krav om merittering innen undervisning ved opprykk og ansettelse i vitenskapelige stillinger. Summer institute går over 4 dager og man må delta alle dagene.

UiO og OsloMet har et samarbeid om digitalisering i skolen. Dette året tilbys ProMod (Programmering og modellering i naturvitenskap) som et 3 timers valgfag ved Valler vdg. Neste år er det 50 skoler som har ønsket og fått lov til å tilby kurset. Kurset fokuserer på programmering mot fysikk, kjemi, biologi, R1 og R2 og målet er å styrke disse fagene med programmeringskompetanse. Samtidig er kommer det nye læreplaner i matematikk (høst 2020) og programfagene (høst 2021). Det vil derfor være et stort behov på skolene for kompetanseheving av lærerne og det er satt av store summer til dette som fylkeskommunene forvalter. MN kan skreddersy opplæring og foreslår å se på tre ulike opplegg:

1 - For lærere som skal undervise ProMod til høsten. Dette kan være samlinger denne våren og før sommeren.

2 - Matematikklærere som skal etterutdannes høst 2019 og vår 2020.

3 - Programfaglærere som skal kurses høst 2020 og vår 2021.

Det er mange som tilbyr EVU til lærere. MN kan fokusere på vidg skole og også samarbeide med CCSE og ProTed om tilbud her. Slike EVU kurs innen programmering kan ha stor overføringsverdi til opplæring av MN-ansatte. Det blir nedsatt en arbeidsgruppe med bred sammensetning som skal konkretisere slik EVU opplæring.

Summer Institute og digital kompetanse i skolen

 

3 – Instituttkvarteret

Masteremneporteføljen: Gjennomgang på IBV viser at det er mange emner med få studenter, emnene har ofte et snevert nedslagsfelt og er bygget rundt en person. Dette binder opp undervisningsressurser i forhold til bachelorundervisning. Er det tre eller færre studenter ved emnestart, avtaler utdanningsleder og lærer om emnet skal gis eller ikke. En del emner undervises av II`ere fra Oslo Universitetssykehus (OUS). Nå vil ikke OUS lenger betale for II`ere og det blir en vurdering på hvilke av disse emnene som da skal tilbys.

Matematisk institutt har en del masteremner som går fast og en del som gis når behov og ressurser tilsier det (norbert-emner). Dette siste året har 18 masteremner blitt lagt ned etter samtaler med lærere. På fysisk institutt legger de opp til undervisning på 3 ulike nivåer på masteremner. Ordinær undervisning til selvstudium med veiledning.

 

 

Publisert 20. mars 2018 15:16 - Sist endra 20. mars 2018 15:22