STUT-møte 16. desember 2020

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. Referat Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1. Orienteringer

Det blir et seminar 8/1 2021 med erfaringsdeling rundt eksamen på store grunnemner. Se program og meld deg på seminaret

 

Sak 2: Refleksjoner rundt 2020 fra utdanningsledere og studentrepresentanter (del 2)

Vi fortsetter erfaringsdelingen fra koronaåret (se STUT-referat fra 9/12) og slipper til de resterende instituttene:

IBV (se også referat fra 9/12): Benyttet emneansvarlige for å nå ut med informasjon til studentene. Det er viktig med tidlig informasjon. Kunne informert alle vitenskapelige og ikke bare emneansvarlige - og også informert ennå tidligere. Kommunikasjon er kanskje det viktigste. Har fungert ganske bra. 

Gode forberedelser mhp bruk av undervisningsrom. Sikkerhet i lab og felt har vært tilfredsstillende. Det ble gjort en grovregistrering av studentene på gruppeundervisningen.

GEO: Er i denne situasjonen "heldige" som har relativt få studenter slik at det har vært lettere å organisere og gjennomføre fysisk undervisning. Har i tillegg hatt digitalt alternativ hele året. Bestemte tidlig og var i forkant med digital hjemmeeksamen - som gikk bra. Fått stresstestet det systemet. Brukt mye tid på å snakke om eksamen på STUT. Ganske normalt semester. Gjennomført feltkurs. Inspera: Ønsker flere standardiserte fakultets-maler i systemet slik at faglærer slipper å legge inn administrative detaljer. Studieadministrative har fått mer å gjøre med Inspera og de har gitt mye 1:1 oppfølging av undervisere. Veiledningene på nett har vært mye brukt. Vil gjerne ha Inspera som tema på møtene. Det har vært fint å følge argumentasjonen i STUT og gode beslutningsprosesser. Nyttig å høre om andres erfaringer. Håper det snart er mulig å ha fysiske STUT møter for mer involvering.

KI: Samarbeid med fakultetet har vært veldig bra. KI føler seg godt inkludert. NB: Viktig å bruke statistikk her (Tableau). Hvordan ser eksamensresultatene ut etter korona kontra til vanlig? Podcasts og Zoom-forelesninger er viktig og vil fortsette å ha fokus også etter Korona. På KI får de ansatte først og fremst sin info fra Outlook, mens studentene får den fra Canvas. Hva kan gjøres for å ev. samkjøre og forbedre dette?

IFI
- Zoom har fungert veldig bra til allmøter. Dette bør vi fortsette med også i en normalsituasjon.
- STUT og UU har fungert bra som diskusjonsforum under Korona. Det er mer krevende å være møteleder på Zoom enn i fysiske mter  (du kan ikke lese rommet), men enklere å være deltaker.
- Utdanningsleder har hatt god dialog med fakultet og egen studieadm. Har nok gått på bekostning av kommunikasjon med eget fagmiljø. Dette skyldes delvis at utdanningsleder ofte har blitt involvert i prosesser som burde gått rett til studieadm. Skille mellom fag og administrasjon. 

- Krevende mentalt å bli utfordret på regler og rutiner - det har blitt mye dobbeltarbeid. Ønkser å forskyve på frister - ser at det e rmulig. Fakultetet svarer med å stramme inn fristene.

- Ville det ha vært mulig å fortsette med skoleeksamen H20 samtidig som vi planla for hjemmeeksamen som vi så kan over til på kort varsel?  

- Studieadm. ønsker tidligere info fra fakultet om prosessene før beslutningene tas.

-Alt i alt god krisehåndtering men dårlig beredskap - på fex masteropptak og eksamen.

Ønske: mer tydelighet på besutniger og prosess og mer involvering av studieadministrasjon.

FI: Godt samarbeid med fakultet. Utdanningsleder har blitt bedre kjent med alle på fakultet og andre institutte gjennom året.

- Eksamen: FI har hatt mange muntlige eksamener. Hjemmeeksamen over to dager med alle hjelpemidler har vært veldig tøft for studentene. FI bør unngå 2-dagers eksamener.
- Hva kunne vært bedre? FI er bekymret for studentenes psykiske velferd. Og hva med de ansattes velferd? Ikke så lett å drive oppfølging av ansatte via Zoom. En positiv ting er at Zoom gir mulighet for at studenter som ikke tidligere har kunnet komme på forelesning (f.eks. kl 8) nå kan komme. 
- Vi trenger beredskapsplaner for ulike scenarier. FI fikk smitte blant studentene. Det ble usikkerhet om hva som skulle gjøres.

LEP: STUT har vært et godt forum. Korona har fått fram ulikhetene i fagfeltene, men også resultert i samarbeid på tvers. For LEP kan tverrfagligheten av og til bli en utfordring. Studentene kan bli kasteballer mellom ulike administrasjoner og ulike reglement. Veldig få kjenner LEPs eget studiereglement. Tone ønsker tettere samarbeid med utdanningslederne for å forbedre dette.
    
KURT: Korona har satt fokus på undervisning. KURT har blitt mere kjent blant de fagansatte på MN. KURT har begynt å innta den rollen KURT skal inneha på MN. Et forbedringspunkt: Overgang fra skole til universitet er et område der MN kan bli bedre. 

Studentrepresentanter: Det er viktig for MNSU å være til stede i STUT. Forutsigbarhet har vært det viktigste gjennom Korona. Enkelte emner informerte før sommeren om at det ble hjemmeeksamen H20. Dette er bra. IT-løsningene har fungert bra. Viktig å ha info-policy mtp Canvas/mail (jf det Steven på KI sa). Fysisk undervisning er viktig for studenten. Studentrepresentantene er bekymret for studentene mentale og fysiske helse. 

Vi tar en oppfølging av det som kom fram i denne erfaringsrunden på STUT etter nyttår. 

 
Sak 3 eventuelt Vi takket av Sigurd Fladby som går av som MNSU-leder. Sara Mediå tar over. Anne Berit C. Samuelsen tar over som utdanningsleder ved FAI, og Arne B. Slettsjøe tar over som utdanningsleder ved MI.  
Publisert 7. jan. 2021 14:43 - Sist endra 12. jan. 2021 09:06