Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. Referat Andreas Tandberg
Sak |
Tema |
Sakspapirer |
---|---|---|
Sak 1. Orienteringer |
|
|
Sak 2: Arbeidsgruppe for nye læreplaner |
Nye læreplaner er nå ute på høring. Tone Gregers ønsker at fagmiljøene ved MN spiller inn i høringen. De mest relevante instituttene lager arbeidsgrupper for å jobbe med innspill til høringen. Se detaljer i Tones presentasjon i margen. |
Ny læreplan |
Sak 3. Nytt kvalitetssystem/Nokut-tilsyn |
UiO utarbeider for tiden med revidert kvalitetssystem. Knut sitter i arbeidsgruppen for dette arbeidet. Nokut kommer på tilsyn til UiO/MN i 2022. Vi må ha gjennomført periodiske evalueringer av studieprogrammene våre innen den tid. Det er viktig at denne evalueringen skjer i henhold til kvalitetsrutinene vårt. Se fremgangsmåten for hvordan vi planlegger evalueringen i Knuts presentasjon til høyre. Evalueringen vår bør være ferdig til 1/11 2021. |
|
Sak 4. Eksamensforum |
Helge Kleivane orienterte om arrangementet "Eksamensboost" torsdag forrige uke, der omkring 150 studenter var til stede. Mange studenter hadde spørsmål om digital håndtegning på hjemmeeksamen. MN IT i utdanning/UiO har oppdatert student-veiledningene utfra tilbakemeldingene. Andreas Tandberg oppfordret til å bruke digital håndtegning med forsiktighet, da oppgavetypen er sårbar for teknisk svikt på korte hjemmeeksamener. Utdanningslederne tar med seg dette poenget til underviserne. Studentene hadde også spørsmål om kildebruk og hva som er lov/ikke lov ved hjemmeeksamen. Konsekvensene av å feile på dette og bli tatt i fusk er naturlig nok noe som kan gi litt bekymring. |
|
Sak 5. Instituttkvarteret |
Gro Smistad (FAI) tok opp en sak om fysisk laboratorieundervisning og tilrettelegging for gravide og ammende. Det har kommet flere andre spørsmål om lignende problemstillinger fra andre institutt. Henvendelsene gjelder fysisk undervisning og eksamen: i hvor stor grad skal vi tilrettelegge i slike tilfeller? Vi må ta opp dette som egen sak i STUT/STUA for å finne fram til noen felles føringer i slike saker. Se hva som står om tilrettelegging ved institusjonene under punkt 5 under "Læringsmiljø" i UH-loven |