STUT-møte 9. juni 2021

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. Referat Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Orienteringer

  • Det blir to STUT-møter til før sommeren. Dialogmøtene samt forberedelser til høsten 21 blir saker på disse møtene. Om noen har andre viktige saker som bør tas før sommeren, blir de bedt om å si fra.
  • Det blir fakultetsstyremøte kommende mandag. Knut forbereder sin halvårlige utdanningssak til styremøtet, og planlegger denne gangen å vinkle saken rundt kvalitetsrutinene våre (som omfatter dialogmøtene, programevalueringene etc.).
  • UiO/ITS planlegger sammen med Institutt for energiteknikk, Forsvarets forskingsinstitutt og Lillestrøm kommune en storstilt forsknings- og utdanningssatsing på Kjeller. Planen er å opprette 500 studieplasser og flere titals stipendiatstillinger i løpet av fem år.
 
Sak 2: Teksting av videoer

Andreas Tandberg tok opp igjen saken om universell utforming og tekstkrav til videoer (jf STUT-referat fra 2/6). 

I diskusjonen som fulgte, delte ITA sine foreløpige erfaringer med UiOs autotekstløsning. ITA meldte at løsningen ikke klarer å teksttolke ITAs fagterminologi på en skikkelig måte. 

Flere av utdanningslederne etterlyste fremgangsmåte om UiOs løsning ikke virker: Skal vi legge ut teksting som ikke er korrekt og potensielt forvirre studentene, eller skal vi ikke legge ut opptak i det hele tatt?

FAI spurte om tekstkravet også gjelder for forelesningsvideoer som er lesebegrenset til emnestudentene.

Det ble også generelt etterlyst en grundigere utgreiing/begrunnelse for hva det er vi ønsker å oppnå med å tekste forelesningsvideoene våre. 

MN skal ha et møte med IFI neste uke der vi diskuterer videotekstkravet og ser om det er noe MN og IFI i fellesskap kan gjøre for å avhjelpe faglærerne våre teknisk/faglig i denne saken. Vi kommer tilbake med svar på spørsmålene over og med informasjon/anbefalinger/retningslinjer etc. så raskt vi kan. 

 
Sak 3: to sensorer

Vi diskuterte igjen endringen i universitets- og høyskoleloven som sier at det skal være minst to sensorer ved alle vurderinger (se STUT-referat fra 2/6). 

Det kom spørsmål om hvorvidt man kan bruke lærere fra videregående skole eller studenter som sensorer. Dette spørsmålet må vi sjekke ut nærmere og komme tilbake til. Vi har heller ikke svar på alle spørsmålene som ble tatt opp forrige gang saken var oppe (se referat i lenken over). Vi kommer tilbake med informasjon når vi vet mer om denne saken.

Sak 4: EVU

Knut orienterte om livslang læring (EVU). Det forventes at UH-sektoren i langt større grad enn i dag etablerer fleksible tilbud innen livslang læring. Utfordringen er at både myndighetenes og UiOs rammer for slike tilbud er uavklarte. Dette betyr at fakultetet selv må bidra til avklaring av nødvendige rammer, samtidig som vi må være forberedt på at det kan komme føringer framover som vi må tilpasse oss.

Knut presenterte et arbeidsdokument som skal forsøke å formulere praktiske rammer for livslang læring ved fakultetet for å lette etableringen av nye tilbud. Dokumentet er ikke klart ennå, men blir sendt ut til utdanningslederne så fort det er ferdig.

I diskusjonen som fulgte, kom det spørsmål om i hvor stor grad det forventes at man tilbyr slike kurs. Dette er det ikke så lett å svare direkte på på det nåværende tidspunkt, men Cathrine Tellefsen (KURT) opplyste bl.a. om at Utdanningsdirektoratet lyser ut stipender til miljøer som oppretter EVU-emner. 

Det kom kommentarer på at EVU-emner i større grad vil kreve samarbeid med eksterne undervisere/studenter og at dette krever mer fleksibilitet av IT-systemene vi bruker innenfor utdanningen i dag. Dette er et poeng som MN-fakultetet spilte inn til Enhet for internrevisjon (Eir) når Eir reviderte Canvas for UiO tidligere i vår.  

 

Publisert 14. juni 2021 10:15 - Sist endra 14. juni 2021 10:15