STUT-møte 10. mars 2021

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. Referat Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1. Orienteringer

  • Koronastatus: Det er økende smitte. Stor kø og ventetid på hurtig-smittekontrollen på Fredrikkeplassen. Mange studenter/ansatte tester seg.

  • Silurveien 2 har meldt at den er åpen, etter en stengt periode i februar. Dette har generert en del spørsmål om mulighet for fysiske eksamener V21. Plan A for V21 er, som tidligere, hjemmeeksamen.

  • Det har kommet spørsmål om hvorvidt det er greit med fysisk veiledning av enkeltstudenter på master/PhD. Retningslinjene til UiO sier at man kan ha inntil 20 studenter på fysisk undervisning, så dette skal etter retningslinjene være OK.

  • Knut Mørken og Hanne Sølna har hatt bilateral samtale med Hanna Ekely og Gro Bjørnerud Moe. samtalen dreide seg om gjennomstrømming, kvalitetssystemet, livslang læring, klon-emner, Korona-oppsummering mm. 

  • Det var ingen som meldte saker til instituttkvarteret 

 

Sak 2: Felles rammer for begrunnelser av karakter

Steven Wilson (KI) har jobbet med å lage en mal for hvordan begrunnelser for karakter kan se ut på tvers av emnene ved KI. Utgangspunktet var et møte med Kjemisk fagutvalg, der studentene meldte om varierende praksis fra emne til emne. Steven presenterte malen for STUT og vi tok imot innspill fra utdanningslederne.

Vi tar opp igjen saken, enten i STUT eller i form av et eget seminar, og vi utvider tematikken til å handle om hvordan vi kan utvikle vurderingspraksisen vår som sådan. KURT jobber videre med en slik sak/et slikt seminar og kommer tilbake med mer informasjon.

 

Sak 3: Publisering av Zoom-lenker Andreas Tandberg orienterte om rektorvedtaket som sier at digitale forelesninger ved UiO kan være enten åpne for allmenheten eller bare for emnestudentene. Vedtaket gjelder foreløpig for 2021. Timeplanen på semestersiden har ny funksjonalitet som følge av vedtaket. Andreas presenterte den nye funksjonaliteten og viste fram UiOs oppdaterte veiledning for publisering av Zoom-lenker i timeplanen. Se Andreas' presentasjon i margen. Publisering av Zoom-lenker
Sak 4: Innlevering av masteroppgave V21

Dette er en oppfølging av sak fra STUT 3/3 21. Helge E. Kleivane presenterte saken. Konklusjon: MN-fakultetet innfører ikke en generell utsettelse på masteroppgaveinnlevering V21. Studenter sender som før eventuelle egenmeldinger inn via fakultetets masteregenmeldingsnettskjema. Fakultetet anbefaler at instituttene som utgangspunkt innvilger 14 dagers utsatt innleveringstidspunkt. For korte masteroppgaver innvilges det 2 arbeidsdagers utsatt innleveringstidspunkt. Vi anmoder alle institutt om å fortsette å utvise skjønn ved henvendelser fra masterkandidater denne våren. Se Helges presentasjon i margen.

Innlevering master V21

 

Publisert 15. mars 2021 12:14 - Sist endra 25. mai 2022 15:11