STUT-møte 12. mai 2021

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. Referat Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Orienteringer

MNSU melder om at det er mangel på kollokvie- og leseplasser nå før eksamen. Om instituttene kjenner til lokaler som kan være aktuelle å bruke til dette, meld fra til Hanne Sølna eller Knut Mørken. Det er viktig at vi følger smittevernsreglene for alle lokaler som ev. blir tatt i bruk til dette (2-metersregelen, booking-system etc.). Mer informasjon om saken kommer. 

 
Sak 2:

Prøveeksamen

Prøveeksamen var oppe som sak i MNSU: Korona har ført til endring i eksamensform for mange emner ved MN. Det foreligger ikke noe arkiv med eksamener som studentene kan øve seg på for disse emnene. MNSU ønsker derfor at det blir laget prøveeksamen når et emne endrer eksamensform. MNSU ønsker en tekst som anbefaler at emneansvarlig lager prøveeksamen lagt ut på MNs nettsider. Studentene ønsker å kunne vise til denne teksten overfor sine emneansvarlige. Helge E. Kleivane la frem forslag til en slik anbefalingstekst og tok imot innspill fra utdanningslederne. Endelig tekst ligger ute på MN-studentenes informasjonsside om eksamen.

 
Sak 3: Forvaltning og utvikling av læringsarealer

Knut Mørken og Andreas Tandberg presenterte saken. Faglærerne har i liten grad vært involvert i utviklingen og oppgraderingen av MNs undervisningslokaler. Vi ønsker å gjøre noe med dette og å involvere STUT i disse prosessene fremover. Foreløpig er det Store fysiske lesesal (SFL) i Fysikk-bygget og Abel-stua (AS) i Niels Henrik Abels hus som er aktuelle for oppgradering. I arbeidet med å oppgradere disse to lokalene har MN gjort en spørreundersøkelse blant MNs undervisere. I tillegg til dette, har LINK (i samarbeid med MN) laget en veileder for oppgradering av undervisningsrom. Andreas presenterte resultat av spørreundersøkelsen og LINKs veileder (se høyre marg). Endelig versjon av LINKS veileder blir sendt til utdanningslederne når den er helt klar. 

I diskusjonen som fulgte, ble det kommentert at det er viktig med fungerende teknisk utstyr og enkle, fastmonterte brukerveiledninger for dette utstyret. I tillegg til kontaktinfo hvis utstyret ikke fungerer.

Et annet spørsmål som ble diskutert var hvorvidt SFL og AS skal være rene undervisningslokaler eller lokaler for både undervisning og egenstudium.

Vi ble enige om å ta en titt på både CCSEs lokaler og Origo (begge i Fysikk-bygget) for å se hvordan disse lokalene er oppgradert.

MN har møte med LINK om saken 21/4.   

Læringsarealer MN (presentasjon)

Spørreundersøkelse undervisningsrom

Sak 4: Porteføljeprosjektet

Det var seminar i utdanningskomiteen 10.–11. mai. Her var bl.a. porteføljeprosjektet oppe: hvilke utdanningstilbud skal vi ha til hvilke type studenter? Studentene bruker utdanningene våre annerledes enn tidligere og ikke alle har planer om å fullføre. Initiativet om livslang læring utfordrer også våre vante forestillinger om hva utdanning skal være. Det vil komme et notat om saken, og dette notatet blir sendt ut på høring til fakultetene før det skal diskuteres i universitetsstyret. 

 
Sak 5: Bevilgning til studentassistenter

Dette er en oppfølging av saken om KDs bevilgning til studentassistenter, se STUT-referat fra 21/4. Knut spurte om utdanningslederne kunne rapportere om ev. tiltak som har blitt iverksatt.

FAI melder at de har ansatt studentassistenter til å bistå i eksamensforberedelser allerede dette semesteret. FAI har et seminar om dette 18/5. Det kom spørsmål fra FI om hvorvidt andre enn FAI-studenter kan delta på seminaret. Utdanningsleder på FAI sjekker dette og melder tilbake til STUT.

 
Sak 6: Instituttkvarteret Arne B. Sletsjøe (MI) tok opp en sak om video og universell utforming. Det er slik at det er et lovkrav om at alle videoer som legges ut på UiOs nettsider skal tekstes. Hvordan forholder underviserne seg til dette mtp forelesningsopptak, og hvilke tekniske løsninger har MN/UiO for å tekste videoer? MN IT i utdanning og MNs nettredaktør tar denne saken opp med UiO sammen med studiedekan. Mer informasjon om dette kommer.  

 

Publisert 18. mai 2021 16:21 - Sist endra 10. feb. 2023 13:23