STUT-møte 21. april 2021

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. Referat Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Orienteringer

Flere av utdanningslederne deltar på utdanningslederprogrammet i dag, men vi kjører STUT likevel, for vi har mange saker.

Det er opprykksseminar (for opprykk 1 amanuensis til professor) i ettermiddag. Det er nasjonale komiteer som avgjør opprykk, derfor er det krevende å få dette godt koordinert.

 
Sak 2: Learning assistants

Inger Christin Borge orienterte om Learning assistants-programmet ved MN med særlig vekt på høst 2021. Se presentasjon i margen.

I diskusjonen som fulgte, kom det frem at det varierer fra institutt til institutt hvordan man bruker studentene i slike roller. Eksempel: KI bruker BA-studenter som learning assistants, mens gruppelærerne er ferdigutdannede PHD-er. ITA bruker PHD-ere i begge rollene.

Det kom spørsmål om hvorvidt gruppelærerne våre kan få noe slags form for bevis på at de har deltatt på LA-programmet.

IFI informerte om at de gir learning assistants og gruppelærere lønnsopprykk om de har deltatt på LA-seminaret.

LA-programmet
Sak 3: Diaologmøter

Yvonne Halle orienterte om dialogmøtene med instituttene, som i år særlig kommer til å fokusere på følgende temaer:

  • Periodiske programevalueringer
  • Korona-erfaringer
  • PHD

Yvonne sender ut ferdigstilt presentasjon om saken til utdanningslederne etter møtet.

 
Sak 4: Bevilgning til studentassistenter

Dette er en oppfølging av sak fra STUT-møte 14/4. Pengene til studentassistenter er nå fordelt til instituttene basert på studieplasser. Brevet fra KD understreker at det er viktig å initiere tiltak allerede nå, våren 21.

IFI melder at de allerede har sendt e-post til studenter og faglærere og spurt om det er noen som har gode ideer. 

Cathrine Tellefsen (KURT) nevnte UBs arrangement Shut up and write, der studentene sitter og leser (til eksamen) sammen, men noen holder i klokka, arrangerer pauser osv. Her kan vi ev. involvere studentassistenter.

Alle som har gode ideer til dette, blir oppfordret til å ta kontakt.

 
sak 5: Undervisning og eksamen H21

MN kjører hjemmeeksamen også H21, som V21. Saken var oppe i dekanmøtet, og der var det enighet om hjemmeeksamen også H21 på grunn av mye usikkerhet rundt situasjonen fremover. Saken har også vært i dekanat og kommer opp på instituttledermøtet. MNSU har dessuten henvendt seg til Knut med ønske om hjemmeeksamen også H21. 

Det ligger er notat i e-phorte om denne saken fra UiO. Her står detaljene beskrevet (usikkerhetsmomenter, 1-metersregelen, kapasiteten i Silurveien etc.)

Det har gått ut en bestilling med kort frist til utdanningslederne (torsdag 22/4) som instituttene må svare på dersom de har emner som trenger unntak fra regelen om hjemmeeksamen.

 
Sak 6: Instituttkvarteret


Frode Kristiansen (ITA) orienterte om en fuskesak fra en av ITAs hjemmeeksamener H20.

Vi skal i STUT ha en sak om forsidemalen i Inspera, der vi sammen skal oppdatere tekstene om fusk, samarbeid, hjelpemidler etc. Frodes sak minner om at det er viktig at vi tar opp saken med forsidemalen så raskt som mulig slik at disse tekstene er klare til eksamensperioden V21.

 

 

Publisert 12. mai 2021 15:33 - Sist endra 8. sep. 2023 12:52