STUT-møte 16. juni 2021

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. Referat Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Orienteringer

  • Endring av karakterskala fra A–F til bestått / ikke bestått våren 2020 kan påvirke C-snittet ved opptak til master. «Bestått»-karakterer fra våren 2020 skal likevel ikke være en ulempe i søknad til masterprogrammer ved MN-fakultetet. For å sikre dette, gjorde vi en individuell vurdering av master-søkere der opptaksgrunnlaget inneholder emner med «bestått»-karakterer oppnådd våren 2020. Vi så på hvilket faglig nivå som er oppnådd for alle emner som inngår i fordypningen og på kravene for opptak til det aktuelle masterprogrammet. Denne ordningen blir nå videreført for opptaket  i 2021.
  • Knut Mørken nevnte igjen sak om universell utforming (UU) og krav om teksting av videoer (jf STUT-referat fra 2/6). Foreløpig avventer vi en UiO-rapportering om universell utforming og hvordan fakultetene skal forholde seg til dette, inkludert tekstkravet. Ev. tekniske løsninger som kan hjelpe oss å med å møte UU-kravene vil forhåpentlig også være beskrevet som en del av denne rapporteringen. MN kommer til å informere på nettsidene om universell utforming-krav og hvordan underviserne skal forholde seg til dette.
 
Sak 2: Programseminar høst 2021

Ilan Dehli Villanger orienterte om programseminaret (PS) til høsten. Det blir i år PS for både 2020- og 2021-kullet, med tilpasset opplegg til de ulike kullene. For første gang skal også årsstudiet være med på PS. Første dag av PS kommer særlig til å dreie seg om kommunikasjon og relasjoner, noe det er viktig å sette fokus på etter lang tid uten sosialisering.  Alle studentene får i år enkeltrom. Sundvolden har mange bookinger denne høsten, og det er vanskelig å flytte på oppsatte datoer for seminaret.

 
Sak 3: Dialogmøtene

Yvonne Halle orienterte om dialogmøtene om studiekvalitet 2021. Se agenda og oppsummering fra møtene i presentasjonen i høyre marg.

Dialogmøtene 2021
Sak 4: Instituttkvarteret

Cathrine Tellefsen og Tone Gregers (KURT) orienterte om "Real undervisning" H21. Vi oppfordrer studentene til å samarbeide for å lære bedre. På eksamen skal de levere et selvstendig arbeid. Blir studentene godt nok forberedt på dette? Reflekterer lubene dette faktumet? Dette blir et av hovedtemaene på Real undervisning H21.

Utdanningslederne meldte behov for å diskutere forskjell på referering og ulovlig kopiering. Dette blir blandet litt sammen slik det er nå. Og hvordan passer notater fra medstudenter inn i dette? er medstudenters notater/fellesnotater noe studentene kan referere til? 

Det kom forslag om å la obliger få et format der man simulerer slike formelle krav (kildebruk etc.)

Et annet moment som ble tatt opp var hvordan studentene generelt noterer i undervisning og i  kollokvier. Ulike verktøy gir ulik praksis for notering. Kan dette ev. bli tema for en "Real undervisning"?

Cathrine og Tone noterte innspillene fra utdanningslederne. Invitasjon til Real undervisning blir sendt ut til utdanningslederne neste uke.

 

Publisert 23. juni 2021 08:56 - Sist endra 23. juni 2021 08:56