Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. Referat Andreas Tandberg
Sak |
Tema |
Sakspapirer |
---|---|---|
Sak 1: Orienteringer |
|
|
Sak 2: Kort hjemmeeksamen og ny/utsatt eksamen |
Helge E. Kleivane presenterte saken (se presentasjon i høyre marg). MN har tradisjonelt sett, og før Korona, hatt relativt få hjemmeeksamener. De hjemmeeksamenene vi har hatt, har for det meste vært lange hjemmeeksamener med over en ukes varighet. På slike hjemmeeksamener har vi (etter søknad med legeattest) gitt utsatt innlevering, men ikke ny eksamen. Dette er nedfelt i MNs eksamensreglement, som sier at det for eksamener som strekker seg over mer enn én dag, ikke blir gitt utsatt eksamen. Pga korona har mesterparten av MNs emner hatt hjemmeeksamen i halvannet år. Spørsmålet vi stilte utdanningslederne, er om korona og den økte bruken av hjemmeeksamen har resultert i en økning av korte hjemmeeksamener på under en uke, eksempelvis 2-,3-,4-dagers eksamener? Og i så fall: kommer instituttene til å fortsette med slike korte hjemmeeksamener også etter korona? Og er det ønskelig å kunne tilby utsatt eksamen også for slike hjemmeeksamener? I så fall må vi vurdere å endre eksamensreglementet, som foreløpig sier at det ikke blir gitt utsatt eksamen for eksamener med varighet lenger enn én dag. Vi tok imot innspill fra utdanningslederne. Utfra tilbakemeldingene ser det ikke ut til at korte hjemmeeksamener i denne kategorien er veldig utbredt ved MN. Eksamensgruppa/IT i utdanning hadde et påfølgende møte med Knut. Vi bestemte oss for å se an saken til vi har kommet litt mer i normalt gjenge etter korona. H21 tar vi en gjennomgang av eksamensregistreringene for V22 og ser hvor mange slike korte hjemmeeksamener som ev. har blitt registrert da. Vi tar opp igjen saken i STUT etter denne gjennomgangen høsten 21. Vi diskuterer da hvorvidt en endring i eksamensreglementet er nødvendig, hva denne endringen ev. består i samt hva som ev. må gjøres praktisk/administrativt i forbindelse endringen. Vi gjør foreløpig ingen endringer i eksamensreglementet. |
Kort hjemmeeksamen og utsatt eksamen |
Sak 3: Saker til høsten |
Knut presenterte en oversikt over hva som venter oss til høsten av ulike arrangementer, sentrale problemstillinger, store prosesser etc. (se detaljer i presentasjon i margen). Vi stilte utdanningslederne spørsmålet om de hadde problemstillinger de ønsker å belyse eller temaer de ønsker å ta opp mtp høsten 21: KI meldte et ønske om at UiO på tvers av fakulteteter og institutter kalibrer og samkjører koronaregler og -anbefalinger for høsten 21, slik at det blir så lite uklarheter som mulig. Dette bør gjøres i god tid før studiestart. IFI ønsket tydelige avklaringer på hvordan retningslinjene for fysisk forelesning blir (hvor mange plasser kan brukes, smittevernsreglement etc.) FI etterlyste anbefalinger for hvordan vi kan legge til rette for at ansatte får en god overgang tilbake til kontoret etter halvannet år på hjemmekontor. FI ønsker også anbefalinger og veiledninger for hvordan vi kan gi god hybrid undervisning. MI spurte om STUT vil fortsette digitalt også høsten 21, eller om vi skal gå tilbake til fysiske møter. Svaret vil sannsynligvis bli en blanding, men dette spørsmålet må vi uansett komme tilbake til etter sommeren MN IT i utdanning og KURT ønsker i fellesskap å oppdatere anbefalingene for personvern og forelesningsopptak. Det er viktig at anbefalingene beskriver regelverket i tillegg til at vi gir anbefalinger for hvordan underviserne skal ivareta de faglig-pedagogiske hensynene i den digitale undervisningen. Det kom også spørsmål om egenmeldingsordningen og hvorvidt ordningen videreføres også til høsten. Rektor har fattet vedtak om forlengelse av det midlertidige koronaregelverk for hhv. studie- og eksamensforskriften og ph.d.- og dr.philos.-forskriften. I vedtaket er det lagt til grunn at opplegget med egenmelding blir forlenget fram til 1. oktober, når UiO forhåpentligvis får ny automatisert løsning på plass for å håndtere studentenes søknader om gyldig fravær mm. Det er lagt til grunn at fristen for å levere egenmelding kortes ned fra én uke til tre dager fra 1. august. Offisielt notat om dette kommer i ePhorte. Mer informasjon om denne saken kommer etter sommeren. Foreløpig er det ikke så lett å gi klare svar på alle spørsmålene over. Det vil trolig komme nye retningslinjer fra myndighetene tidlig i august, og når vi kjenner disse retningslinjene, kan vi si mer. Det er foreløpig vanskelig å si nøyaktig hvilken dato nye retningslinjer/rammer kommer. Vi tar opp sakene over på første STUT-møte etter sommeren (trolig 11/8) og ser hvor mange avklaringer vi kan komme med da. |
Hva venter H21 |