STUT-møte 25. august 2021

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. Referat Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Orienteringer

  • Det blir ikke STUT neste uke (1/9) fordi Hanne Sølna og Knut Mørken er på programseminar. Det blir heller ikke STUT 8/9 og 15/9 fordi det er hhv seminar for utdanningslederne på Voksenåsen og UiOs utdanningslederprogram.
  • Det var møte i utdanningskomiteen tirsdag  24/8. Studiestart ser ut til å gått fint for alle fakultet. Porteføljeprosjektet, EVU, bærekraft og IT i utdanning er viktige saker for komiteen.
  • Stortinget har vedtatt ny UH-lov. UiO har frist til å sende høringssvar i oktober. UiO har satt opp en intern frist for fakultetene, 24/9, til å sende sine høringssvar til UiO. UiO har sitt forslag til høringssvar klart 1/9, og meningen er at MN bruker dette utkastet som utgangspunkt for sitt høringssvar til UiO. Vi videresender UiOs forslag til høringssvar når dette er klart.
 
Sak 2: Studiestart, runde rundt bordet

Vi tok en runde rundt bordet for å høre om status for studiestart ved instituttene:

  • ITS: Alt OK
  • FI: OK
  • IBV: Hadde forberedelsesmøte med KI om de store begynneremnene (BIOS1110/BIOS1100/KJM1002). Er nå enig om felles smittervernsopplegg og samme type kvalitetssikret hybridforelesning i de store auditoriene.
  • IFI: måtte gjøre litt omjusteringer på fysisk undervisning etter at meteren falt, men ellers OK. Kravet om teksting av video har skapt litt misnøye. Undervisere melder om at undervisningsopplegget deres blir vanskelig å gjennomføre med tekstkravet.
  • FAI: Stort sett fysiske forelesninger. Valgfritt for foreleser å gjøre opptak. Alle opptak er adgangsbegrenset til emnestudentene. Har en utfordring rundt hva de skal gjøre med videosnutter brukt til f.eks. flipped classroom. Disse må tekstes, men det er ressurskrevende. FAI får fortsatt flere spørsmål om digital tilrettelegging fra studenter i risikosonen.
  • MI: Har fysisk undervisning bortsett fra på de aller største emnene. Ellers det meste under kontroll.
  • Geo: Stort sett OK.
  • ITA: OK
  • KI: Ikke til stede
 
Sak 3: Real undervisning

Tone Gregers og Knut Martin Mørken orienterte om Real undervisning 19/8. Seminaret hadde fokus på fuskeproblematikk og forebygging av dette. Kildehåndtering er et sentralt tema vi bør fokusere på fremover. Hvordan viser f.eks. studenter til egne og andres notater?

Det kom spørsmål om hvorvidt vi bør justere MNs forside i Inspera før eksamen H21. Tone melder at MN-forsiden i Inspera V21 etter det vi erfarer, har fungert godt. Vi vurderer fortløpende om vi trenger å oppdatere siden.

I morgen, torsdag 26/8, er det real gruppelærerstart. Det er 184 påmeldte. Inger Christin Borge, Tor Ole Odden og Linda Therese Sørensen Westgaard leder seminaret.  

 
Sak 4: Universell utforming, teksting av video

Andreas Tandberg og Knut orienterte om status for universell utforming og tekstkrav til video (jf STUT-møte 11/8 21). Vi har forståelse for at dette kravet kommer brått på instituttene. Saken ble tatt opp på dekanmøtet forrige uke. Svein Stølen og Arne Benjaminsen ble informert om saken fra faglig linje sitt synspunkt. Juridisk fakultet orienterte om at de har tatt noen av de samme valgene som MN når det gjelder foreløpige anbefalinger for teksting av video. USIT jobber med en autotekstløsning og ønsker å få kontakt med fagmiljøer for pilotering av autotekst-systemet. Andreas Tandberg tar kontakt med aktuelle institutter for mulig pilot.

 
Sak 5: Kjeller-satsingen

Universitetet i Oslo og ITS skal samarbeide med forskningsmiljøene på Kjeller i den nye satsingen "Future Technologies". Satsingen innebærer bl.a. 100 nye studieplasser hvert år og stipendiatstillinger i samarbeid med næringslivet. Det skal forskes på romteknologi, fornybare energisystemer, sensorteknologier og nukleærmedisiner.

Les mer om Kjeller-satsingen

Det skal være møte i styringsgruppen for Kjeller-satsingen fredag 27/8.

Sak 6: 

Oppfølging av studieplanendringer som konsekvens av periodisk programevaluering 

Anne Lise S. Hansen informerte om saken. MN ønsker å følge opp ev. studieplanendringer som måtte komme som konsekvens av programevalueringene. Når vi snakker om endringer i denne sammenhengen, mener vi typisk større endringer som endring i omtale av studieløp, endringer i opptakskrav, endringer i ressursbehov etc. Instituttene blir bedt om å melde inn slike endringer til MN før mars 2022. MN bearbeider og videresender til UiO. Det kommer en tidsplan som beskriver dette arbeidet mer detaljert, og som vil bli sendt ut til utdanningslederne. 

Sak 7: Instituttkvarteret

IFI meldte inn en sak om masteropptaket i sommer. Det ser ut til at studieprogrammer som ikke har ledige plasser etter hovedopptaket, likevel har tilbudt plasser til søkere som står på venteliste i etterfyllingsopptaket. MN sjekker opp denne saken og melder tilbake. 

Andreas Tandberg meldte at han hadde sendt ut informasjon om gjeldende smittevernsregler til KI og IBV på et oppstartsmøte for begynneremner med fellesundervisning (jf. IBVs status, sak 2). MN kommer til å sende ut den samme informasjonen bredt til instituttene snart.

 

Publisert 3. sep. 2021 14:42 - Sist endra 3. sep. 2021 14:42