STUT-møte 9. mars 2022

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Orienteringer

Rektor Svein Stølen orienterte om Ukraina-situasjonen på ledelsesseminaret på Holmen fjordhotell forrige uke. UiO arrangerer info-møter for russiske, hviterussiske og ukrainske studenter. UiO sentralt tar seg av den institusjonelle siden av denne problematikken og har bl.a. kontakt med myndighetene i denne saken. Svein oppfordret fakultetene til å hjelpe enkeltstudenter med studietekniske spørsmål og behov. Dette gjelder studenter på BA- MA- og PHD-nivå. Vi oppfordrer instituttene til å ta personlig kontakt med de studentene dette gjelder og prate med dem. Det er ikke veldig  mange av dem, så dette er gjørbart. Dette er en svært sårbar studentgruppe. Instituttene blir oppfordret til å ta kontakt med MN om de lurer på noe eller trenger bistand. 

 

Sak 2: 

Utdanningskvalitet, utdanningsstrategi og kvalitetsrutiner

Knut Mørken innledet. Hvordan definerer vi studiekvalitet ved MN? Hva er MN-kvalitetene? Hva er MNs strategi? Se utdyping i Knuts notat i margen. Dette er viktige spørsmål vi jobber kontinuerlig med, og særlig under InterAct-prosessen for noen år siden. Den direkte foranledningen til at vi tar denne saken nå, er at NOKUT kommer på tilsyn til høsten (se STUT-referat fra 16/2 22). Vi tok imot innspill på saken fra utdanningslederne:

  • Tone Gregers (KURT) trakk frem Bjørn Stensakers rapport Institusjonelle kvalitetssystemer i høyere utdanning – vil de bidra til bedre kvalitet? fra 2006 som interessant i denne sammenheng. KURT påpekte også viktigheten i at det faglige og det studieadministrative må henge sammen. KURT nevnte til slutt problemet med at enkelte undervisere ser undervisning som et pliktløp, og at ikke alle undervisere ønsker å jobbe aktivt med utdanningskvalitet. Hva kan vi gjøre med det? 

  • MI kommenterte at de overordnede rammene i notatet er gode, men savner studentenes perspektiv. Er vi i takt med ungdommen og studentene i utdanningene våre eller lytter vi for mye til forventninger fra næringsliv og politikere? MI etterlyste også en konkretisering av notatet: Pilene skal peke i samme retning, men hva, helt konkret, er denne retningen? MI savner dessuten et større fagkritisk fokus hos studentene. MI ønsker dialog med studentene når de innfører nye pedagogiske praksiser men blir ofte møtt med stillhet.
  • KI trakk frem det fysiske møtet mellom student og faglærer som svært viktig for læringsmiljøet. Korona har vist oss at det digitale aldri kan bli en fullverdig erstatter for dette møtet.
  • FI understreket det samme som KI: Det å studere og forske sammen med andre mennesker på en fysisk arena skaper en synergieffekt mellom det faglige og sosiale som forskning og utdanning er helt avhengig av. Den effekten faller bort  bort med Zoom.

På neste STUT tar vi en gjennomgang av hvor det "lugger" mest. Altså: hvilke momenter er det utdanningslederne opplever at står mest i veien for  samkjøring og utvikling av god studiekvalitet ved MN/UiO? Utdanningslederne får i oppgave å forberede noen momenter om dette til neste gang. 

Utdanningsutvikling MN
Sak 3: Frafall og karakterstatistikk under korona

Knut Mørken og Helge Kleivane innledet om frafall og karakterstatistikk under korona (se STUT-referat fra 16/2 22). 

Helge demonstrerte hvordan instituttene kan hente ut relevant statistikk fra Tableau. Statistikken vi etterspør gjelder for de store grunnemnene og gjelder fra og med 2018 og frem til i dag. Det kommer en e-post med detaljert bestilling til utdanningslederne. Saken skal opp igjen på STUT-møtet 23/3 2022

 

 

 

Publisert 18. mars 2022 17:49 - Sist endra 8. sep. 2023 12:53