Berit Haug
Førsteamanuensis
-
Naturfagsenteret

English version of this page
Telefon
+47 22855453
Mobiltelefon
+47090163812
Brukernavn
Besøksadresse
Sem Sælands vei 24
Fysikkbygningen
0371 OSLO
Postadresse
Postboks 1106 Blindern
0317 OSLO
Faglige interesser
Utforskende undervisning og arbeidsmåter i naturfag, naturvitenskaplige praksiser og tenkemåter, begrepslære, underveisvurdering, etter- og videreutdanningskurs, klasseromsforskning
Undervisning
NATDID4901 Naturfagdidaktikk for lærerutdannere
Arbeidsområder
- Kurs i naturfagdidaktikk, utforskende undervisning, begrepslære og underveisvurdering.
- Prosjektleder for Nøkler til naturfag
- Prosjektleder for Deep Learning
- Realfagskommuner
- Utvikling av læringsressurser
Bakgrunn
- PhD i naturfagdidaktikk, Det matematisk- naturvitenskapelig fakultet, Universitetet i Oslo. Avhandlingens tittel: Teaching for conceptual understanding in science within an integrated inquiry-based science and literacy setting.
- Visiting scholar, University of California, Berkeley
- Master i Comparative and International Education, Univeristetet i Oslo. Tittel på masteroppgave: Educational Decentralization and Student Achievement. A comparative study utilizing data from PISA (Australia, Canada, Finland, Norway and Sweden.)
- Bachelor i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk. Utveksling til University of California, Berkeley
- Bachelor i bioingeniørfag
Publikasjoner
- Voll, Liv Oddrun; Bøe, Maria Vetleseter; Mork, Sonja Merethe; Haug, Berit S; Fiskum, Kirsten & Frøyland, Merethe (2019). Bærende ideer i naturfag, I: Liv Oddrun Voll; Anne Bergliot Øyehaug & Anne Holt (red.), Dybdelæring i naturfag. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02811-8. Kapittel 3. s 59 - 84
- Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2015). Formative Assessment and Teachers’ Sensitivity to Student Responses. International Journal of Science Education. ISSN 0950-0693. 37(4), s 629- 654 . doi: 10.1080/09500693.2014.1003262
- Ødegaard, Marianne; Haug, Berit Synnøve; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2015). Budding Science and Literacy. A Classroom Video Study of the Challenges and Support in an Integrated Inquiry and Literacy Teaching Model. Procedia - Social and Behavioral Sciences. ISSN 1877-0428. . doi: 10.1016/j.sbspro.2014.12.674
- Haug, Berit Synnøve (2014). Inquiry-Based Science: Turning Teachable Moments into Learnable Moments. Journal of Science Teacher Education. ISSN 1046-560X. 25(1), s 79- 96 . doi: 10.1007/s10972-013-9375-7
- Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2014). From Words to Concepts: Focusing on Word Knowledge When Teaching for Conceptual Understanding Within an Inquiry-Based Science Setting. Research in Science Education. ISSN 0157-244X. 44(5), s 777- 800 . doi: 10.1007/s11165-014-9402-5
- Ødegaard, Marianne; Haug, Berit Synnøve; Mork, Sonja M & Sørvik, Gard Ove (2014). Challenges and Support When Teaching Science Through an Integrated Inquiry and Literacy Approach. International Journal of Science Education. ISSN 0950-0693. 36(18), s 2997- 3020 . doi: 10.1080/09500693.2014.942719
- Haug, Berit Synnøve (2010). Desentralisering og skoleprestasjoner, I: Eyvind Elstad & Kirsten Sivesind (red.), PISA sannheten om skolen?. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01487-6. Kapittel 13. s 246 - 257
- Ødegaard, Marianne; Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2016). På forskerføtter i naturfag. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02435-6. 170 s.
- Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2019). Nøkkelbegreper for utforskende arbeid.
- Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2019). På vei mot dybdelæring ved hjelp av dagens skriftlige refleksjon?.
- Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2019). Undervisning for utforskende arbeid.
- Mork, Sonja Merethe; Haug, Berit S; Henriksen, Ellen Karoline; Jorde, Doris & Frøyland, Merethe (2019). Educating the educators. Creating a knowledge domain for science teacher educators through professional development.
- Fiskum, Kirsten & Haug, Berit Synnøve (2018). Vurdering - begrepsavklaring og rammevilkår. Naturfag. ISSN 1504-4564.
- Haug, Berit S (2018). Emgasjement, undring og elevers forkunnskaper.
- Haug, Berit S & Fiskum, Kirsten (2018). Utforskende undervisning.
- Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2018). Språket er en nøkkel til å lære naturfag. Naturfag. ISSN 1504-4564. (1/18), s 62- 65
- Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2018). Systembegrepet som utgangspunkt for mange tema i naturfag.
- Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2018). Utforskende arbeidsmåter. Fra gjøring til læring.
- Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Frøyland, Merethe (2018). Utforskende arbeidsmåter: Fra gjøring til læring. Naturfag. ISSN 1504-4564. (1/18), s 90- 95
- Haug, Berit Synnøve (2018). Aktivere og kartlegge forkunnskaper. Naturfag. ISSN 1504-4564.
- Haug, Berit Synnøve (2018). Underveisvurdering - et innblikk. Naturfag. ISSN 1504-4564.
- Haug, Berit Synnøve & Fiskum, Kirsten (2018). Planlegging av undervisning med vekt på underveisvurdering. Naturfag. ISSN 1504-4564.
- Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2018). Å stille spørsmål som drivkraft i utforskende aktiviteter. Naturfag. ISSN 1504-4564. (1/18), s 98- 101
- Mork, Sonja Merethe; Skår, Aud Ragnhild & Haug, Berit S (2018). Å legge til rette for naturfaglege samtalar. Naturfag. ISSN 1504-4564. (1), s 66- 69
- Fiskum, Kirsten & Haug, Berit S (2017). Underveisvurdering og tilbakemeldinger.
- Haug, Berit S & Fiskum, Kirsten (2017). Begreper og faglig snakk.
- Haug, Berit S & Fiskum, Kirsten (2017). Naturfaglig snakk og grubletegninger.
- Haug, Berit S & Fiskum, Kirsten (2017). Systematisk begrepstrening i fagene.
- Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2017). Dybdelæring med utforskende arbeidsmåter.
- Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2017). Fra visjon til klasserom. Hva slags støtte trenger lærere for å fremme dybdelæring i naturfag?.
- Haug, Berit Synnøve (2017). Begrepslæring i naturfag. Naturfag. ISSN 1504-4564.
- Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2017). Kreativitet satt i system.
- Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2017). Lesemål som støtte for dybdelæring i naturfag.
- Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2017). Using reading goals as support for deep learning.
- Fiskum, Kirsten & Haug, Berit S (2016). Hvordan benytte naturfaglige nettressurser i nettverksarbeid og til spredning i eget kollegium?.
- Fiskum, Kirsten; Hov, Asbjørn Magnar & Haug, Berit S (2016). Hvordan benytte naturfaglige nettressurser for barnehage og skole til konkretisering av den lokale strategien?.
- Haug, Berit S & Gaare Dahl, Maria (2016). Faglig forståelse gjennom utforskende naturfag.
- Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2016). Variert og tilpasset opplæring.
- Haug, Berit S & Skår, Aud Ragnhild (2016). Naturfag for å lære språk - språk for å lære naturfag.
- Haug, Berit S (2015). The Importance of Turning Teachable Moments into Learnable Moments.
- Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2015). Observasjon, slutning og evidens.
- Haug, Berit S & Tusvik, Rim (2015). Naturfag for å lære språk - språk for å lære naturfag.
- Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2015). Depth and progression. Primary teachers' experiences from teaching an integrated inquiry based science and literacy curriculum..
- Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2015). Dybdelæring. Lærerers erfaringer med Forskerføtter og leserøtter.
- Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2015). Dybdelæring. Læreres erfaringer med Forskerføtter og leserøtter.
- Ødegaard, Marianne; Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2015). Improving an Inquiry-Based Science and Literacy Teaching Model.
- Ødegaard, Marianne; Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2015). Improving an inquiry-based science and literacy teaching model through research and professional development courses.
- Haug, Berit Synnøve (2014). Begrepslæring i utforskende aktiviteter.
- Haug, Berit Synnøve (2014). Begrepslæring og underveisvurdering i naturfag.
- Haug, Berit Synnøve (2014). Presentasjon av Forskerføttermodellen.
- Haug, Berit Synnøve (2014). Teaching for conceptual understanding in science within an integrated inquiry-based science and literacy setting.
- Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2014). Begrepslæring og underveisvurdering i utforskende aktiviteter.
- Ødegaard, Marianne; Haug, Berit Synnøve; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2014). Challenges and Support when Teaching Science through an Integrated Inquiry and Literacy Approach.
- Haug, Berit Synnøve (2013). Begrepsinnlæring i Forskerføtter og Leserøtter. Naturfag. ISSN 1504-4564. (1), s 38- 39
- Haug, Berit Synnøve (2013). Begrepslæring i Forskerføttermodellen.
- Haug, Berit Synnøve (2013). Formative assessment and teachers' sensitivity to student responses.
- Haug, Berit Synnøve (2013). Undervisning av naturfaglige begreper ved hjelp av utforskende arbeidsmåter.
- Haug, Berit Synnøve (2013). Å fremme begrepsforståelse i naturfag.
- Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2013). Formative Assessment and Teachers' Sensitivity to Student Responses.
- Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2013). From words to concepts. Focusing on word-knowledge when teaching for conceptual understanding through science inquiry.
- Haug, Berit Synnøve; Ødegaard, Marianne; Mork, Sonja M & Sørvik, Gard Ove (2013). Teaching science through an integrated science and literacy approach.
- Ødegaard, Marianne; Haug, Berit Synnøve; Mork, Sonja M & Sørvik, Gard Ove (2013). Data as the Source? Challenges and Support in an Integrated Science and Literacy Teaching Model.
- Haug, Berit Synnøve (2012). Addressing science vocabulary in an integrated inquiry-based science and literacy curriculum.
- Sørvik, Gard Ove; Mork, Sonja M; Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2012). Tekster og lesing i naturfag.
- Haug, Berit Synnøve (2011). Elevers begrepsforståelse. Hvordan vet læreren hva eleven forstår?.
- Haug, Berit Synnøve (2011). Elevers begrepsforståelse. Hvordan vet læreren hva eleven forstår?.
- Haug, Berit Synnøve (2011). Formative assessment of students' understanding of Scientific concepts.
- Haug, Berit Synnøve (2011). How Teachers assess students' conceptual understanding in science. A video-study.
- Haug, Berit Synnøve (2011). How teachers assess students' understanding of scientific concepts.
- Haug, Berit Synnøve (2009). Educational Decentralization and Student Achievement. A comparative study utilizing data from PISA to investigate a potential relationship between school autonomy and student performance in Australia, Canada, Finland, Norway, and Sweden.
Publisert 16. apr. 2019 10:10
- Sist endret 16. apr. 2019 10:10