-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2022).
Talensenter debatt.
[TV].
Dagsnytt 18 NRK.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2022).
Psychological outcomes among Norwegian talented students participating in talent Science Centers.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Nieboer, Marivonne & Lavicza, Zoltz
(2021).
Discussion on STEAM Design and Policy.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2021).
Professor om oppdragelse: suksess kodene.
[Avis].
Dagbladet.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2021).
Mobbing i barnehagen: Dette er tegnene .
[Avis].
VG.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2021).
Barn med stort læringspotensial.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2021).
Evnerike barn: Slik utnytter du potensialet.
[Avis].
Dagbladet.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici & Malthe-Sørenssen, Anders
(2021).
Experiences from Establishing a Cross-Disciplinary Honors Program at the University of Oslo.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici & Øverland, Klara
(2021).
Hvordan snakke med barn om tanker og følelser under covid-19-pandemien?
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2020).
Globale problemer må løses med banebrytende utdanning.
[Internett].
Titan.uio.no.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2020).
Moren til Maxmilian (6) skjønte tidlig at sønnen var spesiell. Da han tok en evnetest, falt brikkene på plass.
[Avis].
Aftenposten.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2019).
Det er typisk at evnerike barn ikke får lov til å være smarte.
[Internett].
Titan.uio.no.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2019).
Bedre opplæring for evnerike:
Regjeringen vurderer endringer i opplæringsloven.
[Internett].
https://www.utdanningsnytt.no.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2019).
Talangutveckling i Norge – från policy till praktik.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2019).
STEAM+ and transdisciplinarity.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2019).
Psykisk helse i barnehage og skole.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Frøyland, Merethe & Idsøe, Thormod
(2019).
In-school science enrichment program for gifted children. .
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2019).
How can academia create a transdisciplinary environment for sustainable development and what are the challenges?
Forskningspolitikk.
ISSN 0333-0273.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2019).
Om transdisiplinaritet som redskap
i møtet med store utfordringer.
Forskningspolitikk.
ISSN 0333-0273.
42(3),
s. 12–14.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2019).
Motivasjon og tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial. .
Naturfag : tidsskrift for Nasjonalt nettverk for naturfag.
ISSN 1501-8601.
1(18),
s. 20–24.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2019).
Psykisk helse og skolen sitt rolle.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici & Vinje, Kristin
(2018).
Jo visst skal vi satse på talentene!
Dagbladet.
ISSN 0805-3766.
-
Alfsvåg, Trude & Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2018).
Å utfordre og motivere i lese- og skriveopplæringen.
-
Alfsvåg, Trude & Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2018).
Å utfordre og motivere i lese- og skriveopplæringen.
-
Alfsvåg, Trude & Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2018).
Vurdering for planlegging.
-
Alfsvåg, Trude & Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2018).
Hvordan definere og identifisere elever med stort læringspotensial?
-
Alfsvåg, Trude & Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2018).
Baklengs planlegging – med et særlig blikk på elever med stort læringspotensial.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2018).
Jeg tror ikke at jeg er noe spesielt. Jeg bare
lærer litt fortere enn andre.
[Avis].
Dagbladet.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2018).
Talentsentre i realfag.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2018).
De flinkeste på skolen får ikke nok oppmerksomhet.
[Avis].
Drammens Tidende.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2018).
Barn med stort læringspotensial i barnehage og skole.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2018).
Konsekvenser av mobbing i utviklingsperspektiv.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Mossige, Margunn; Alfsvåg, Trude; Mathiesen Gilje, Trine & Meland, Anne Maren
(2018).
Språkløyper- Elever med stort læringspotensial.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2018).
Barn med stort læringspotensial må ikke holdes igjien.
[Internett].
Barnehage.no.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2018).
Elever med stort læringspotensial.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2018).
Det er ikke månen som lyser.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2018).
De evnerike barna går fortsatt for lut og kaldt vann.
[Internett].
titan.no.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2018).
Høyt presterende elever.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2017).
Talentsentre i realfag i fire byer-Norge.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2017).
Talentene trenger noe å strekke seg etter.
Bergens Tidende.
ISSN 0804-8983.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2017).
Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial i realfag.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2017).
Evnerike barn kan ofte bli stemplet som «problematiske».
[Internett].
kk.no.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2017).
Er barnet ditt en skikkelig stabeis? - Gratulerer!
[Internett].
KK.no.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2017).
Det er ikke månen som lyser på himmelen!
Et foredrag om barn som stiller mange spørsmål og krever mange svar.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2017).
Å skape innovasjonsmuligheter og utforskning. Del II.
-
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2016).
Kjennetegn ved elever med stort læringspotensial.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2016).
Barn med psykososiale vansker.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2016).
Hva kan vi gjøre for elever med stort læringspotensial i matte?
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2016).
What about gifted education in Norway? A study on Norwegian teachers’ beliefs about gifted children and their education.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2016).
How teachers can turn around/ avoid underachivement among gifted students.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2016).
Barn med psykososiale vansker i barnehagen.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2016).
Hvem er eleven med stort læringspotensial?
-
Hancock, Charlotte; Bru, Lars Edvin & Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2016).
Which school related consequences are associated with peer victimization?
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2016).
Akademisk talentutvikling.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2016).
Talent development in an egalitarian system. The case of Norway.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2015).
Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial.
-
Idsøe, Ella Maria C.
(2015).
Elever med høyt akademisk potensiale.
-
Idsøe, Ella Maria C.
(2015).
Tillpaset opplæring for evnerike elever.
-
Idsøe, Ella Maria C.
(2015).
De evnerike elevene i skolen.
-
Idsøe, Ella Maria C.
(2015).
Tillpasset undervisning og handlingsplan for evnerike elever.
-
Idsøe, Ella Maria C.
(2015).
Tillpasning for elever med akademisk talent i skolen.
-
Idsøe, Ella Maria C.
(2015).
Nettwerk for arbeid med talentfulle elever. Del III-Sosiale og emosjonelle vansker blant talentfulle elever.
-
Idsøe, Ella Maria C.
(2014).
Elever med akademsik talent.
[TV].
Nyhetskanalen.
-
Idsøe, Ella Maria C.
(2014).
Hva kan skolen gjor for elever som underpresterer/underyter og mister lærelysten? Et motivasjonsperspektiv med spesielt fokus på evnerike elever.
-
Idsøe, Ella Maria C.
(2014).
De evnerike elevene i skolen.
-
Idsøe, Ella Maria C.
(2014).
Nettwerk for arbeid med talentfulle elever. Del II-Hvordan kan vi identifisere talentfulle elever?
-
Idsøe, Ella Maria C.
(2014).
Nettewerk om talentfulle elever.Del I- Hvem er disse elevene?
-
Idsøe, Ella Maria C.
(2014).
Elever med høt potensial for engelsk og fremmedspråk.
Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret.
ISSN 1893-1499.
4(1),
s. 22–25.
-
Idsøe, Ella Maria C.
(2014).
Elever med akademisk talent i skolen-boklansering.
-
Idsøe, Ella Maria C.
(2014).
Elever med språktalent i skolen.
-
Idsøe, Thormod; Idsøe, Ella Maria C.; Dyregrov, Atle; Jonassen, Kjell Reidar & Salmivalli, Christina
(2014).
Do some children that report PTSD symptoms have a bullying history?
-
Breivik, Kyrre; Bru, Lars Edvin; Hancock, Charlotte; Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Idsøe, Thormod & Solberg, Mona Elin
(2017).
Å bli utsatt for mobbing. En kunnskapsoppsummering om konsekvenser og tiltak.
Læringsmiljøsenteret.
ISSN 978-82-7578-056-8.
-
-
Idsøe, Ella Maria C. & Kinnari, Deanna
(2014).
The teacher's role in identifying and supporting children with attachement problems in daycare centers.
Universitetet i Stavanger.
-
Idsøe, Ella Maria C.; Nesse, Christine & Rye, Ellen Margrethe
(2014).
Å være lærer for evnerike elever.
Institutt for Pedagogikk.
-
Idsøe, Ella Maria C. & Røgenes, Grete
(2014).
Evnerike elever og atferdsvansker-et foreldrepesrpektiv på hvorfor konflikter oppstår i møtet med skolehverdagen.
Universitetet i Stavanger.
-
Idsøe, Ella Maria C. & Linn, Folgerø Helgesen
(2014).
Gjelder trivsel på skolen også for de evnerike? En retrospektiv studie om trivsel på skolen blant evnerike elever.
Universitetet i Stavanger.