-
Fiskum, Kirsten
(2024).
Muntlig-praktisk eksamen i naturfag (ungdomstrinnet).
-
Eggen, Per-Odd & Fiskum, Kirsten
(2024).
Fagfornyelsen LK20: Nye læreplaner i kjemi, hva skjedde?
Kjemi.
ISSN 0023-1983.
1-2024,
s. 22–25.
-
Fiskum, Kirsten
(2024).
Muntlig-praktisk eksamen i naturfag (ungdomstrinnet).
-
Fægri, Karoline; Fiskum, Kirsten; Sørborg, Øystein & Tveit, Svein
(2023).
Kjemikaliesikkerhet i naturfag og kjemi, https://chesse.org/no/.
Vis sammendrag
Online Resources for Chemical Safety in Science Education, CheSSE, was a three-year ERASMUS+ projec. The University of Oslo (Norway), the University of Helsinki (Finland), the University of Ljubljana (Slovenia), and Stockholm University (Sweden) ran the project. The aim of CheSSE was to develop condensed, up-to date, online resources about chemical safety in science education. A desired long-term goal is that teachers feel competent and safe when handling chemicals and managing school laboratories.The material was developed through discussions and workshops, and published on this website, chesse.org. in the participating organizations’ languages and in English.
-
Fægri, Karoline & Fiskum, Kirsten
(2023).
Hjelp til selvhjelp for lærere – sikkerhet i
kjemi- og naturfagundervisningen.
-
Fiskum, Kirsten & Holland, Sarah
(2023).
Risk Assessment and Substitution.
-
Fiskum, Kirsten
(2023).
CheSSE - Chemical Safety in Science Education.
-
Fiskum, Kirsten & Tveit, Svein
(2023).
Hjelp til selvhjelp: Kjemikaliesikkerhet i naturfag- og kjemiundervisningen.
-
Fiskum, Kirsten & Fægri, Karoline
(2023).
Hjelp til selvhjelp for lærere – sikkerhet i
kjemi- og naturfagundervisningen (CheSSE).
Vis sammendrag
Online Resources for Chemical Safety in Science Education, CheSSE, is a three-year ERASMUS+ project that started September 1st 2020. The University of Oslo (Norway), the University of Helsinki (Finland), the University of Ljubljana (Slovenia), and Stockholm University (Sweden) run the project. The aim of CheSSE is to develop condensed, up-to date, online resources about chemical safety in science education. A desired long-term goal is that teachers feel competent and safe when handling chemicals and managing school laboratories.
-
Fiskum, Kirsten
(2022).
Hjelp til selvhjelp for lærere - sikkerhet på skolens kjemi- og naturfagrom.
Kjemi.
ISSN 0023-1983.
s. 16–17.
-
Fiskum, Kirsten & Haug, Berit S
(2022).
Vurdering og muntlig-praktisk eksamen i naturfag.
-
Fiskum, Kirsten; Tveit, Svein & Sørborg, Øystein
(2022).
ORCheSSE - Online Resosurces for Chemical Safety in Science Education.
-
Fiskum, Kirsten & Tveit, Svein
(2022).
Hjelp til selvhjelp for lærere – sikkerhet i kjemi- og naturfagundervisningen.
-
-
Guttersrud, Øystein; Fiskum, Kirsten; Haug, Berit S & Sørborg, Øystein
(2022).
Lærerkurs Osloprøven i naturfag trinn 4.
-
Guttersrud, Øystein; Fiskum, Kirsten; Sørborg, Øystein & Haug, Berit S
(2022).
Lærerkurs Osloprøven i naturfag trinn 7.
-
Skår, Aud Ragnhild; Fiskum, Kirsten & Bøe, Maria Vetleseter
(2021).
Karbon.
Vis sammendrag
Undervisningsopplegg på seks økter for ungdomstrinn. Elevane gi innspel om korleis vi kan møte klimautfordringane gjennom å stabilisere eller redusere mengda karbondioksid i atmosfæren. Elevane skal begrunne innspela ut frå det raske og det langsame krinsløpet til karbon.
-
Fooladi, Erik Cyrus & Fiskum, Kirsten
(2021).
Samle og bearbeide data - Hvor flytende er ulike matoljer?
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 24–25.
Vis sammendrag
Hva er det som påvirker hvor tykt- eller tyntflytende en olje er? Dette spørsmålet kan elevene undersøke med relativt enkelt utstyr og ufarlige stoffer. Elevene samler data gjennom å undersøke viskositeten, altså hvor tykt- eller tyntflytende noen vanlige matoljer er. Deretter bearbeider og bruker de dataene til å undersøke sammenhenger mellom molekylstruktur beskrevet på mikronivå og oljens egenskaper på makronivå.
-
Fiskum, Kirsten
(2020).
Hva er nytt i naturfaget?
-
Fiskum, Kirsten & Korsager, Majken
(2020).
Fagnettverk i naturfag - Utforskende undervisning i naturfag.
-
Fiskum, Kirsten & Korsager, Majken
(2020).
Fagnettverk i naturfag - Dybdelæring.
-
Fiskum, Kirsten & Korsager, Majken
(2020).
Fagnettverk i naturfag - Kompetansemål og dybdelæring.
-
Fiskum, Kirsten & Ruben, Subashini Parameswaran
(2020).
Fagnettverk i naturfag - Fagets relevans og kjerneelementer.
-
Bøe, Maria Vetleseter; Fiskum, Kirsten & Skår, Aud Ragnhild
(2019).
Kjernen i kjerneelementet Energi og materie.
-
Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Fiskum, Kirsten
(2019).
Kjemiske reaksjoner på 5.-7. trinn.
-
Bøe, Maria Vetleseter; Fiskum, Kirsten & Skaar, Aud Ragnhild
(2019).
Kjernen i kjerneelementet Energi og materie.
-
Fiskum, Kirsten
(2019).
Ny læreplan i naturfag – konsekvenser for undervisningen.
-
Eggen, Per-Odd & Fiskum, Kirsten
(2019).
Elevenes oppfatninger om stoffer i naturfagene .
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 24–27.
-
Mork, Sonja Merethe; Haug, Berit S & Fiskum, Kirsten
(2019).
Nøkler til naturfag 2.
-
Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Fiskum, Kirsten
(2019).
Nøkler til naturfag.
-
Fiskum, Kirsten
(2018).
Fagfornyelsen – arbeidet med ny læreplan i naturfag og naturfag-samisk.
-
Fiskum, Kirsten & Solbakken, Jan-Vidar
(2018).
Ny læreplan for grunnopplæringen – Føringer, foreløpig status, og veien videre.
-
Fiskum, Kirsten & Korsager, Majken
(2018).
5E-modellen i utforskende undervisning.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 108–109.
-
Fiskum, Kirsten & Isnes, Anders
(2018).
Eksempel på progresjonstabell: Alt stoff i universet er bygget opp av veldig små partikler.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 57–59.
-
Haug, Berit S & Fiskum, Kirsten
(2018).
Utforskende undervisning.
-
Haug, Berit Synnøve & Fiskum, Kirsten
(2018).
Planlegging av undervisning med vekt på underveisvurdering.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
-
Fiskum, Kirsten & Haug, Berit Synnøve
(2018).
Vurdering - begrepsavklaring og rammevilkår.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
-
Fiskum, Kirsten
(2017).
Realfagskommuner.
-
Fiskum, Kirsten & Haug, Berit S
(2017).
Underveisvurdering og tilbakemeldinger.
-
Haug, Berit S & Fiskum, Kirsten
(2017).
Naturfaglig snakk og grubletegninger.
-
Haug, Berit S & Fiskum, Kirsten
(2017).
Systematisk begrepstrening i fagene.
-
Haug, Berit S & Fiskum, Kirsten
(2017).
Begreper og faglig snakk.
-
Fiskum, Kirsten & Haug, Berit S
(2016).
Realfagskommuner.
-
Fiskum, Kirsten; Hov, Asbjørn Magnar & Haug, Berit S
(2016).
Hvordan benytte naturfaglige nettressurser for barnehage og skole til konkretisering av den lokale strategien?
-
Fiskum, Kirsten & Haug, Berit S
(2016).
Hvordan benytte naturfaglige nettressurser i nettverksarbeid og til spredning i eget kollegium?
-
Korsager, Majken & Fiskum, Kirsten
(2015).
Kaptein i et utforskende klasserom.
-
Mork, Sonja Merethe & Fiskum, Kirsten
(2015).
Kjemi og grunnleggende ferdigheter på barnetrinnet.
-
Korsager, Majken; Matthiessen, Reidun Aarre & Fiskum, Kirsten
(2014).
Vurdering for læring.
-
Fiskum, Kirsten & Korsager, Majken
(2013).
Skoleutvikling i naturfag (SUN) - utforskende etterutdanning for naturfaglærere.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 55–57.
-
Fiskum, Kirsten & Korsager, Majken
(2013).
5E-modellen i utforskende undervisning.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 34–35.
-
Korsager, Majken & Fiskum, Kirsten
(2013).
SUN – An effective model for teacher professional development and school development in science?
-
Korsager, Majken; Fiskum, Kirsten & Marion, Peter Van
(2012).
SUN Teacher Professional Development.
-
Marion, Peter Van; Fiskum, Kirsten & Korsager, Majken
(2012).
The SUN Project.
-
Fiskum, Kirsten
(2012).
Didaktikk for gruppelærere. Tips og teknikker for bedre kvalitet i gruppeundervisningen.
-
Fiskum, Kirsten & Korsager, Majken
(2012).
5E-modellen og utforskende undervisning.
-
Guttersrud, Øystein; Vidnes, Bjørn & Fiskum, Kirsten
(2012).
Vurdering i naturfag – en utfordring.
-
Guttersrud, Øystein & Fiskum, Kirsten
(2011).
Kjennetegn og eksempler på kjemiske reaksjoner. Eksempler på kjennetegn på måloppnåelse i naturfag etter 7. trinn.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 22–24.
-
Fiskum, Kirsten & Vidnes, Bjørn
(2011).
Underveisvurdering og sluttvurdering i naturfag 10.trinn.
-
Fiskum, Kirsten
(2011).
Vurdering og grunnleggende ferdigheter.
-
Fiskum, Kirsten & Korsager, Majken
(2011).
Hva slags etterutdanning vil naturfaglærere ha? Skoleutvikling i naturfag - SUN.
-
Fiskum, Kirsten & Skaugrud, Brit
(2011).
Ett forsøk - ulike læringsmål.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 42–43.
-
Fiskum, Kirsten & Skaugrud, Brit
(2011).
Tips og triks til kjemiforsøk.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 32–33.
-
Skaugrud, Brit & Fiskum, Kirsten
(2011).
Klassifisering og merking.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 30–31.
-
Fiskum, Kirsten & Vidnes, Bjørn
(2010).
Variabler, målinger og feilkilder i Forskerspiren.
-
Fiskum, Kirsten & Vidnes, Bjørn
(2010).
Vurdering i naturfag(ene). Vurdering i Forskerspiren.
-
Fiskum, Kirsten & Vidnes, Bjørn
(2009).
Sensorskolering i naturfagene på vg1, vg2 og vg3.
-
Fiskum, Kirsten; Olsen, Egil.; Scheen, Anne Elisabeth & Vidnes, Bjørn
(2009).
Sensorskolering i naturfagene på vg1, vg2 og vg3.
-
Fiskum, Kirsten
(2009).
Muntlig-praktisk eksamen i naturfagene på Vg1, Vg2 og Vg3. Sensorskolering.
-
Fiskum, Kirsten
(2008).
Kunnskapsløftet og vurdering i videregående opplæring.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 10–13.
-
Fiskum, Kirsten & Vidnes, Bjørn
(2008).
Eksamen i naturfagene for elever i videregående skole.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 14–16.
-
Haugland, Hilde C. & Fiskum, Kirsten
(2008).
Vurdering på barnetrinnet.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 17–19.
-
-
Fiskum, Kirsten
(2008).
Morsomme kjemiforsøk.
-
Fiskum, Kirsten & Vidnes, Bjørn
(2008).
Vurdering, vurderingskriterier og muntlig-praktisk eksamen i LK06.
-
Fiskum, Kirsten & Vidnes, Bjørn
(2008).
Vurdering, vurderingskriterier og muntlig-praktisk eksamen i LK06.
-
Fiskum, Kirsten & Vidnes, Bjørn
(2008).
Vurdering, vurderingskriterier og muntlig-praktisk eksamen i LK06.
-
Fiskum, Kirsten & Vidnes, Bjørn
(2008).
Muntlig eksamen m/ praktisk innslag.
-
Fiskum, Kirsten; Olsen, Egil.; Scheen, Anne Elisabeth & Vidnes, Bjørn
(2008).
Muntlig-praktisk eksamen i naturfagene.
-
Fiskum, Kirsten & Vidnes, Bjørn
(2008).
Vurdering og vurderingskriterier i LK06.
-
Fiskum, Kirsten
(2006).
Digitale ferdigheter i naturfagene – med vekt på kjemi.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 23–25.