Sonja Merethe Mork

Førsteamanuensis - Naturfagsenteret
Bilde av Sonja Merethe Mork
English version of this page
Telefon +47-22845677
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 24 Fysikkbygningen 0371 OSLO
Postadresse Postboks 1106 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

Utforskende naturfag, faglig literacy, argumentasjon, naturvitenskapenes egenart, etter- og videreutdanning, klasseromsforskning

Arbeidsområder

  • Kurs i naturfagdidaktikk, utforskende undervisning, lesing, skriving og argumentasjon i naturfag
  • Prosjektleder for Nøkler til naturfag
  • Prosjektleder for Deep Learning
  • Utvikling av læringsressurser
  • Ansvarlig for Naturfagsenterets forskergruppe

Undervisning

Emneansvarlig for NATDID4901V Naturfagdidaktikk for lærerutdannere

Bakgrunn

  • Redaktør Nordic Studies in Science Education (NorDiNa) 2010-2013
  • Undervisningserfaring fra barnetrinn, ungdomstrinn, høyskole, samt en rekke kurs for lærere om utforskende undervisning, lesing og skriving i naturfag og andre fag
  • Dr. scient i naturfagdidaktikk 2006, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Avhandlingens tittel: ICT in Science Education. Exploring the Digital Learning Materials at viten.no
  • Marie Curie Fellow 2003-2004, University of Leeds
  • Cand. scient. og lektor med hovedfag i biologi 1996, NTNU
  • Adjunkt 1992, Høyskolen i Levanger

Verv

Emneord: Naturfagdidaktikk, Utforskende aktiviteter, Faglig literacy, Argumentasjon, Etter- og videreutdanning, Klasseromsforskning

Publikasjoner

  • Voll, Liv Oddrun; Bøe, Maria Vetleseter; Mork, Sonja Merethe; Haug, Berit S; Fiskum, Kirsten & Frøyland, Merethe (2019). Bærende ideer i naturfag, I: Liv Oddrun Voll; Anne Bergliot Øyehaug & Anne Holt (red.),  Dybdelæring i naturfag.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02811-8.  Kapittel 3.  s 59 - 84
  • Jensen, Fredrik; Mork, Sonja Merethe & Kjærnsli, Marit (2018). En sammenligning av naturfagkompetanser i PISA-rammeverket 2015 og den norske læreplanen, I: Julius Kristjan Björnsson & Rolf Vegar Olsen (red.),  Tjue år med TIMSS og PISA i Norge: Trender og nye analyser.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-03006-7.  5.  s 94 - 127
  • Frøyland, Merethe; Remmen, Kari Beate; Mork, Sonja Merethe; Ødegaard, Marianne & Christiansen, Torgeir (2015). Researching science learning from students'view : the potential of headcam. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education.  ISSN 1504-4556.  11(3), s 249- 267
  • Sørvik, Gard Ove & Mork, Sonja Merethe (2015). Scientific literacy as social practice: Implications for reading and writing in science classrooms. Nordina: Nordic studies in science education.  ISSN 1894-1257.  11(3), s 268- 281
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit Synnøve; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2015). Budding Science and Literacy. A Classroom Video Study of the Challenges and Support in an Integrated Inquiry and Literacy Teaching Model. Procedia - Social and Behavioral Sciences.  ISSN 1877-0428. . doi: 10.1016/j.sbspro.2014.12.674
  • Mossige, Margunn & Mork, Sonja Merethe (2014). Lesing i naturfag, I:  Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-40457-4.  Kapittel 6.  s 113 - 130
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit Synnøve; Mork, Sonja M & Sørvik, Gard Ove (2014). Challenges and Support When Teaching Science Through an Integrated Inquiry and Literacy Approach. International Journal of Science Education.  ISSN 0950-0693.  36(18), s 2997- 3020 . doi: 10.1080/09500693.2014.942719
  • Mork, Sonja M (2013). Revidert læreplan i naturfag. Økt fokus på grunnleggende ferdigheter og forskerspiren. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education.  ISSN 1504-4556.  9(02), s 206- 210
  • Mork, Sonja M (2011). An interactive learning environment designed to increase the possibilities for learning and communicating about radioactivity. Interactive Learning Environments.  ISSN 1049-4820.  19(2), s 163- 177 . doi: 10.1080/10494820802651060
  • Erlien, Wenche & Mork, Sonja M (2009). Grunnleggende ferdigheter og bruk av digitale verktøy i naturfag, I: Hilde Traavik; Oddrun Hallås & Anne Ørvig (red.),  Grunnleggende ferdigheter i alle fag.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01388-6.  8.  s 144 - 161
  • Jorde, Doris & Mork, Sonja M (2007). The contribution of information technology for inclusion of socio-scientific issues in science: The case of wolves in Norway, In Deborah Corrigan; Justin Dillon & Richard Gunstone (ed.),  The Re-Emergence of Values in Science Education.  Sense Publishers.  ISBN 9789087900359.  13.  s 179 - 196
  • Mork, Sonja M (2006). viten.no - digital teaching programs in science education. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education.  ISSN 1504-4556.  (3), s 84- 88
  • Mork, Sonja M (2005). Argumentation in science lessons: Focusing on the teacher's role. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education.  ISSN 1504-4556.  1(1), s 17- 30
  • Mork, Sonja M & Jorde, Doris (2005). Hva må til for at lærere skal bruke digitale læremidler? Erfaringer fra Vitenprosjektet. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  89(1), s 45- 55
  • Mork, Sonja M & Jorde, Doris (2004). We know they love computers, but do they learn science? Using information technology for teaching about a socio-scientific controversy. Themes in education.  ISSN 0563-4172.  5(1), s 69- 100

Se alle arbeider i Cristin

  • Mork, Sonja Merethe & Erlien, Wenche (2017). Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02723-4.  239 s.
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2016). På forskerføtter i naturfag. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02435-6.  170 s.
  • Mork, Sonja M & Erlien, Wenche (2010). Språk og digitale verktøy i naturfag. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01711-2.  223 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2018). Språket er en nøkkel til å lære naturfag. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (1/18), s 62- 65
  • Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2018). Systembegrepet som utgangspunkt for mange tema i naturfag.
  • Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2018). Utforskende arbeidsmåter. Fra gjøring til læring.
  • Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Frøyland, Merethe (2018). Utforskende arbeidsmåter: Fra gjøring til læring. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (1/18), s 90- 95
  • Mork, Sonja Merethe (2018). Argumentasjon – sentralt for kritisk og naturvitenskapelig tenkning. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (1/18), s 72- 75
  • Mork, Sonja Merethe (2018). Tekster kan støtte utforskende arbeid. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (1/18), s 102- 103
  • Mork, Sonja Merethe (2018). Å skape engasjement for lesing og skriving i naturfag.
  • Mork, Sonja Merethe (2018). Å skape engasjement for lesing og skriving i naturfag.
  • Mork, Sonja Merethe (2018). Å skape engasjement for lesing og skriving i naturfag.
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2018). Å stille spørsmål som drivkraft i utforskende aktiviteter. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (1/18), s 98- 101
  • Mork, Sonja Merethe; Skår, Aud Ragnhild & Haug, Berit S (2018). Å legge til rette for naturfaglege samtalar. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (1), s 66- 69
  • Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2017). Dybdelæring med utforskende arbeidsmåter.
  • Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2017). Fra visjon til klasserom. Hva slags støtte trenger lærere for å fremme dybdelæring i naturfag?.
  • Mork, Sonja Merethe (2017). Dybdelæring med literacy og utforskende arbeidsmåter i naturfag.
  • Mork, Sonja Merethe (2017). Utforskende metoder i naturfag.
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2017). Kreativitet satt i system.
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2017). Lesemål som støtte for dybdelæring i naturfag.
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2017). Using reading goals as support for deep learning.
  • Mork, Sonja Merethe; Voll, Liv Oddrun & Dahl, Maria Gaare (2017). Fagbrev som modellhuselektriker. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (1), s 56- 59
  • Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2016). Variert og tilpasset opplæring.
  • Mork, Sonja Merethe (2016). Argumentasjon. Fokus på skriving (og snakking og begreper...).
  • Mork, Sonja Merethe (2016). Brosjyre – fin møteplass for naturfag og norsk. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (2), s 18- 21
  • Mork, Sonja Merethe (2016). Fagtekster.
  • Mork, Sonja Merethe (2016). Grunnleggende ferdigheter.
  • Mork, Sonja Merethe (2016). Nøkler til naturfag - sluttrapport.
  • Mork, Sonja Merethe (2016). Utforskende arbeid.
  • Mork, Sonja Merethe (2016). Utforskende arbeid og GRF gir god læring og engasjerte elever.
  • Mork, Sonja Merethe (2016). Å lese for å lære i naturfag.
  • Mork, Sonja Merethe (2016). Å lære naturfag gjennom språk.
  • Mork, Sonja Merethe & Erlien, Wenche (2016). Å skrive seg inn i tiden.. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  1/2016(1), s 20- 21
  • Mork, Sonja Merethe & Frøyland, Merethe (2016). Videreutdanning for lærerutdannere.
  • Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2015). Observasjon, slutning og evidens.
  • Mork, Sonja Merethe (2015). Argumentasjon i naturfag. Hvordan lage gode rammer for argumenterende tekster?.
  • Mork, Sonja Merethe (2015). Dybde og progresjon gir mestring og motivasjon. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  1/15, s 106- 108
  • Mork, Sonja Merethe (2015). Engasjerende utgangspunkt for skriving. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  1/15, s 96- 99
  • Mork, Sonja Merethe (2015). Grunnleggende ferdigheter. Lesing, skriving og muntlig på barnetrinnet.
  • Mork, Sonja Merethe (2015). Grunnleggende ferdigheter. Lesing, skriving og muntlig på ungdomstrinnet.
  • Mork, Sonja Merethe (2015). Nøkler til naturfag. 2. delrapport.
  • Mork, Sonja Merethe (2015). Utforskende arbeidsmåter, lesing og skriving.
  • Mork, Sonja Merethe & Fiskum, Kirsten (2015). Kjemi og grunnleggende ferdigheter på barnetrinnet.
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2015). Depth and progression. Primary teachers' experiences from teaching an integrated inquiry based science and literacy curriculum..
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2015). Dybdelæring. Lærerers erfaringer med Forskerføtter og leserøtter.
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2015). Dybdelæring. Læreres erfaringer med Forskerføtter og leserøtter.
  • Strømme Aanesland, Torunn & Mork, Sonja Merethe (2015). Animation versus static visualizations from a sociocultural perspective. A comparative study on students' sense-making of protein synthesis..
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2015). Improving an Inquiry-Based Science and Literacy Teaching Model.
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2015). Improving an inquiry-based science and literacy teaching model through research and professional development courses.
  • Korsager, Majken & Mork, Sonja M (2014). Brunskogsnegl - uønsket inntrenger - spennende muligheter i naturfag. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (1), s 48- 51
  • Mork, Sonja M (2014). Digitale verktøy som støtte for lesing og skriving.
  • Mork, Sonja M (2014). Felleslesing i naturfag.
  • Mork, Sonja M (2014). Å skrive sammenlignende tekster. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (1), s 23-25
  • Mork, Sonja Merethe (2014). Framtidas naturfag.
  • Mork, Sonja Merethe (2014). Nøkler til naturfag. 1. delrapport.
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit Synnøve; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2014). Challenges and Support when Teaching Science through an Integrated Inquiry and Literacy Approach.
  • Haug, Berit Synnøve; Ødegaard, Marianne; Mork, Sonja M & Sørvik, Gard Ove (2013). Teaching science through an integrated science and literacy approach.
  • Mork, Sonja M (2013). Argumentasjon.
  • Mork, Sonja M (2013). Felleslesing i naturfagklasserommet.
  • Mork, Sonja M (2013). Grunnleggende ferdigheter og utforskende naturfag på barnetrinnet.
  • Mork, Sonja M (2013). Lesing av fagtekst.
  • Mork, Sonja M (2013). Lesing i naturfag.
  • Mork, Sonja M (2013). Lesing i naturfag.
  • Mork, Sonja M (2013). Lesing i naturfag.
  • Mork, Sonja M (2013). Lesing med Forskerføtter og leserøtter. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (1), s 42- 43
  • Mork, Sonja M (2013). Lesing og skriving i Forskerføttermodellen.
  • Mork, Sonja M (2013). Lesing og skriving i naturfag.
  • Mork, Sonja M (2013). Plenumslesing i utforskende naturfagundervisning.
  • Mork, Sonja M (2013). Revidert læreplan - økt fokus på grunnleggende ferdigheter. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (2), s 7- 14
  • Mork, Sonja M (2013). Revidert læreplan i naturfag.
  • Mork, Sonja M (2013). Revidert læreplan i naturfag.
  • Mork, Sonja M (2013). Revidert læreplan og GRF i naturfag.
  • Mork, Sonja M (2013). Skriving i naturfag på ungdomstrinnet.
  • Mork, Sonja M (2013). Teachers approaches to reading in primary science.
  • Mork, Sonja M (2013). Trends in science education. Kommentar til Per Morten Kinds foredrag.
  • Strømme Aanesland, Torunn & Mork, Sonja M (2013). The effect of animations vs. static representations. A comparative classroom study of students' sense-making of the protein synthesis.
  • Sørborg, Øystein; Mork, Sonja M & Erlien, Wenche (2013). 10 år med viten.no. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (1), s 8- 13
  • Sørvik, Gard Ove; Eika, Mattis & Mork, Sonja M (2013). Utforskende aktiviteter med stoffer og egenskaper.
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit Synnøve; Mork, Sonja M & Sørvik, Gard Ove (2013). Data as the Source? Challenges and Support in an Integrated Science and Literacy Teaching Model.
  • Ødegaard, Marianne; Mork, Sonja M; Frøyland, Merethe & Henriksen, Ellen Karoline (2013). Gratulerer med dagen. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  s 2- 3
  • Mork, Sonja M; Ottander, Christina & Sjøberg, Svein (2012). Welcome to NorDiNas symposium issue. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education.  ISSN 1504-4556.  8(2), s 91
  • Mork, Sonja M (2012). Lesing av fagtekst. Med eksempler fra naturfag.
  • Mork, Sonja M (2012). Lesing og skriving i Naturfag.
  • Mork, Sonja M (2012). Lesing og skriving i naturfag.
  • Mork, Sonja M (2012). Literacy in science.
  • Mork, Sonja M (2012). Revisjon av læreplaner i naturfag.
  • Mork, Sonja M (2012). Revisjon av læreplaner i naturfag.
  • Mork, Sonja M & Bungum, Berit (2012). Om naturfagundervisning i Norge og Norden. Fra nordisk forskning.
  • Mork, Sonja M; Ottander, Christina & Sjøberg, Svein (2012). Welcome to NorDiNa 1/12. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education.  ISSN 1504-4556.  8(1), s 1- 2
  • Ottander, Christina; Mork, Sonja M & Sjøberg, Svein (2012). Welcome to NorDiNa 3/12. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education.  ISSN 1504-4556.  8(3), s 195- 196
  • Sørvik, Gard Ove; Mork, Sonja M; Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2012). Tekster og lesing i naturfag.
  • Mork, Sonja M; Ottander, Christina & Sjøberg, Svein (2011). Welcome to NorDiNa 2/11. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education.  ISSN 1504-4556.  7(2), s 109- 110
  • Erlien, Wenche & Mork, Sonja M (2011). Morsomme leseaktiviteter.
  • Mork, Sonja M (2011). Grunnleggende ferdigheter i naturfag.
  • Mork, Sonja M (2011). Grunnleggende ferdigheter i naturfag.
  • Mork, Sonja M (2011). Internett i naturfagundervisningen. MONA Matematikk og naturfagdidaktik.  ISSN 1604-8628.  (2), s 79- 85
  • Mork, Sonja M (2011). Kule korte tekster. Å lage brosjyrer i naturfag.
  • Mork, Sonja M (2011). Lesing og skriving i naturfag.
  • Mork, Sonja M (2011). Lesing og skriving i naturfag. 1.-7. årskurs.
  • Mork, Sonja M (2011). Radioaktivitet i naturfag. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (1), s 84- 88
  • Mork, Sonja M & Erlien, Wenche (2011). Å skrive kule korte tekster.
  • Mork, Sonja M; Erlien, Wenche & Ødegaard, Marianne (2011). How do primary school teachers work with texts and reading in science?.
  • Mork, Sonja M; Erlien, Wenche & Ødegaard, Marianne (2011). How do primary school teachers work with texts and reading in science?.
  • Mork, Sonja M; Erlien, Wenche & Ødegaard, Marianne (2011). Hvordan jobber lærere på barnetrinnet med tekster og lesing i naturfag?.
  • Ottander, Christina; Mork, Sonja M & Sjøberg, Svein (2011). Nya redaktörar för NorDiNa. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education.  ISSN 1504-4556.  7(1), s 1- 2
  • Ødegaard, Marianne & Mork, Sonja M (2011). Hva slags etter- og videreutdanning vil lærere ha? Modell 2: Forskerføttermodellen.
  • Ødegaard, Marianne; Møller Andersen, Hanne; Schoultz, Jan; Hultman, Glenn; Lund Nielsen, Birgitte; Löfgren, Ragnhild & Mork, Sonja M (2011). Explora. Koding av elevers og læreres samtaler ved praktisk arbeid i skandinaviske klasserom. Kimen.  ISSN 1890-5137.  2
  • Erlien, Wenche & Mork, Sonja M (2010). Lesing og skriving i en digital verden.
  • Mork, Sonja M (2010). Lesing i naturfag.
  • Mork, Sonja M (2010). På feltarbeid i blåstrupeland. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  1, s 34- 38
  • Mork, Sonja M & Erlien, Wenche (2010). Kule korte tekster.
  • Byhring, Anne Kristine & Mork, Sonja M (2009). Charles Darwins kjærlighetsforhold til rund solddogg (Drosera rotundifolia). Naturfag.  ISSN 1504-4564.  1, s 29- 31
  • Mork, Sonja M; Jorde, Doris & Strømme Aanesland, Torunn (2009). A new approach to analysing student argumentation in classroom debates.
  • Mork, Sonja M; Kluge, Anders & Sørborg, Øystein (2009). Elevprodukt. Fra informasjonssøk på Internett til kunnskapsintegrasjon. Sluttrapport.
  • Mork, Sonja M; Kluge, Anders & Sørborg, Øystein (2009). Elevprodukt: Fra informasjonssøk på Internett til kunnskapsintegrasjon.
  • Mork, Sonja M; Sørborg, Øystein & Erlien, Wenche (2009). New tools for information search and critiquing sources on the Internet.
  • Mork, Sonja M & Ødegaard, Marianne (2008). Student product. From Information Search on the Internet to Knowledge Integration in Science.
  • Guttersrud, Øystein & Mork, Sonja M (2008). Evaluering for læring - Osloprøven.
  • Mork, Sonja M (2008). A new approach to analysing student argumentation in classroom debates.
  • Mork, Sonja M (2008). Argumentasjon i naturfag.
  • Mork, Sonja M (2008). Argumentasjon som læringsstrategi.
  • Mork, Sonja M (2008). Bokomtale. Astrid Roe: Lesedidaktikk - etter den første leseopplæringen. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (2/2008), s 50- 51
  • Mork, Sonja M (2008). Det utvidete norskbegrepet. Naturfag som arena.
  • Mork, Sonja M (2008). Elevprodukt. Fra Internettsøk til kunnskapsintegrasjon.
  • Mork, Sonja M (2008). Forskningsprosjekter ved Naturfagsenteret.
  • Mork, Sonja M (2008). Hvordan kan læreren håndtere debatter?. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (3), s 31- 34
  • Mork, Sonja M (2008). Hvordan tilrettelegge for argumentasjon i undervisningen?. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (3), s 14- 16
  • Mork, Sonja M (2008). Hvordan tilrettelegge for argumentasjon og debatt i naturfag?.
  • Mork, Sonja M (2008). Hvorfor argumentasjon i naturfag?. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (3), s 10- 13
  • Mork, Sonja M (2008). Interaktive tavler og læring. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (1), s 84- 87
  • Mork, Sonja M (2008). Osloprøver i naturfag blir til. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (2/2008), s 36- 38
  • Mork, Sonja M (2008). Rollespill og vitenprogrammer. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (3), s 27- 30
  • Mork, Sonja M (2008). The Science Education Review (SER). Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (1), s 88- 89
  • Mork, Sonja M (2008). Vurdering for læring. Osloprøver i naturfag 5.trinn.
  • Mork, Sonja M (2008). Vurdering for læring. Osloprøver i naturfag 8.trinn.
  • Mork, Sonja M & Olsen, Rolf Vegar (2008). Resultater fra Osloprøvene i naturfag 2007. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (2/2008), s 42- 44
  • Mork, Sonja M & Sørborg, Øystein (2008). Elevprodukt - Kildevurdering og informasjonssøk på Internett.
  • Mork, Sonja M & Sørborg, Øystein (2008). Informasjonssøk og kildevurdering. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (3), s 44- 47
  • Sørborg, Øystein & Mork, Sonja M (2008). Diigo på 1-2-3. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (3), s 50- 51
  • Sørborg, Øystein & Mork, Sonja M (2008). Kildevurdering og informasjonssøk på Internett.
  • Sørborg, Øystein & Mork, Sonja M (2008). Netvibes på 1-2-3. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (3), s 48- 49
  • Mork, Sonja M (2007). Argumentasjon og sosiovitenskapelige tema i naturfag.
  • Mork, Sonja M (2007). Fra læreplan til praksis. Hva er de store utfordringene?.
  • Mork, Sonja M (2007). IKT og formidling.
  • Mork, Sonja M (2007). Vurdering for læring.
  • Mork, Sonja M & Erlien, Wenche (2007). Interaktive tavler. Erfaringer og bruk.
  • Mork, Sonja M (2006). Designing web-based learning environments facilitating collaboration and argumentation.
  • Mork, Sonja M (2006). ICT in Science Education. Exploring the Digital Learning Materials at viten.no. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. 53.
  • Mork, Sonja M (2006). Skadedyr i museer. [www ].
  • Jorde, Doris & Mork, Sonja M (2005). Hva må til for at lærere skal bruke digitale læremidler? Erfaringer fra Vitenprosjektet.
  • Mork, Sonja M (2005). Dinosaurjakt. [www ]. Vis sammendrag
  • Mork, Sonja M (2005). The teacher's Role in Classroom Debates. Potential Difficulties and Teacher Interventions.
  • Mork, Sonja M (2004). ABM - Skole og web. Delprosjekt 1: Dinosaurer.
  • Mork, Sonja M (2004). Analysing role-play debates in biology teaching. Focusing on structure and content of students argumentation, pivotal situations and teacher interventions.
  • Mork, Sonja M (2004). Dinosaurer og forskning.
  • Mork, Sonja M (2004). Viten.no i naturfag. Erfaringer fra forskning.
  • Mork, Sonja M & Jorde, Doris (2004). A new way of teaching about and old phenomenon. Using information technology to promote the understanding of radioactivity.
  • Mork, Sonja M (2004). En pilotstudie av bruk av det Internettbaserte Vitenprogrammet Radioaktivitet, I:  Digitale simuleringer av forsøk i naturfagundervisningen. Et PLUTO-prosjekt.  ITU.  Vedlegg 1.  s 1 - 19 Vis sammendrag
  • Jorde, Doris; Strømme, Alex; Sørborg, Øystein; Erlien, Wenche & Mork, Sonja M (2003). Virtual environments in science. Viten.no.
  • Mork, Sonja M (2003). Teachers and Viten. Expectations and Experiences, In  Virtual environments in science. Viten.no.  Unipubskriftserier.  ISBN 82-7947-021-2.  Chapter 5.  s 89 - 115
  • Mork, Sonja M (2003). The influence of teacher interventions on student's argumentation in classroom discussions.
  • Mork, Sonja M (2003). Theoretical perspectives on Viten, In  Virtual environments in science. Viten.no.  Unipubskriftserier.  ISBN 82-7947-021-2.  Chapter 3.  s 47 - 67
  • Mork, Sonja M & Jorde, Doris (2003). Using ICT and controversy to encourage discourse in science lessons.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 8. apr. 2019 11:44 - Sist endret 10. mai 2019 08:22