Realfag- og teknologistudentene gjør det bra på arbeidsmarkedet

En utdanning innen realfag og teknologi ved UiO er en sikker vei til fast jobb med god lønn.

Gruppearbeid med informatikkstudenter ved UiO

Studenter ved MN-fakultetet kan forvente en god og godt betalt jobb etter studiene.

Foto: Jarli & Jordan/UiO

UiO har undersøkt hvordan studentene våre lykkes når de skal ut i arbeidslivet. Resultatene viser at realfag og teknologi er et godt valg for deg som er opptatt av jobb etter studiene.

Raskt ut i jobb

Over halvparten av de spurte fikk jobb før de var ferdig med utdanningen, og fire av fem var i jobb tre måneder etter fullført grad. Flertallet søkte mindre enn fem stillinger før de fikk sitt første jobbtilbud, og hele én av ti oppgir at de ble headhuntet til den første jobben sin.

Resultatene viser også at en realfag- og teknologiutdanning er den sikreste veien for den som ønsker en fast jobb, og så godt som alle de spurte jobber fulltid.

Studiedekan Knut Mørken synes det er svært hyggelig å se at så mange går rett ut i fast jobb.

– I de usikre tidene vi er inne i, er det ekstra verdifullt med en utdanning som leder til en trygg stilling. Det får studentene hos oss.

Les om Didrik, som fikk jobbtilbud under utdanningen og som nå skriver masteroppgave i samarbeid med bedriften.

Godt betalt kompetanse

Studentene våre er ettertraktet i næringsliv og industri, og tre av fem får jobb i privat sektor.

Mørken er godt fornøyd med disse tallene.

– Det er veldig fint å se at studentene våre får en kompetanse som svarer til behovene i arbeidslivet, og at vi slik kan bidra til verdiskapning i det private.

Studentene går dessuten ut i jobber hvor de tjener godt! Ingen av de spurte har vært mer enn fem år på arbeidsmarkedet, og likevel tjener de gjennomsnittlig allerede mer enn landsgjennomsnittet, og har en medianlønn på 667 800 kroner, mot 608 000 kroner for befolkningen på landsbasis.

Les om Philip, som fikk jobbtilbud under Institutt for informatikk sin karrieredag.

Hva kan du gjøre med en utdanning innen realfag og teknologi?

Det aller flest driver med etter en utdanning hos oss, er utvikling av teknologi, produkter eller tjenester. Det er også mange som jobber med forskning, prosjektledelse- eller prosjektarbeid, eller som konsulenter. Vi har dessuten de utdanningene hvor flest ender opp med å jobbe med innovasjon.

I hvilke bransjer får realfag- og teknologistudentene jobb?

Når det gjelder bransjer, er det IT, IKT, telekommunikasjon og internett som ansetter flest av våre studenter, mens det også er mange som jobber innen forskning og utvikling eller industri.

Les om Sander, som utvikler radarer og måler snømengden i fjellet.

Les om Tor Arne, som overvåker furuskogen for en farlig parasitt.

Det er ikke bare universitetene som driver med forskning. Les om Marie, som jobber som forsker i SINTEF.

Utdanningen er relevant for arbeidslivet

De aller fleste studentene våre går rett ut i relevant jobb. De er fornøyde med kunnskapen og ferdighetene de sitter igjen med etter studiene, og opplever kompetansen som viktig for arbeidslivet.

De spurte i undersøkelsen mener at det som har vært mest nyttig for deres karriere og arbeidsliv, ved siden av selve utdanningen, er relevant deltidsjobb ved siden av studiene.

Karakterene har lite å si for hvor fort de kommer ut i jobb og hvor relevant jobb de får fra starten av.

Les om Audun, som kapret deltidsjobben i IBM.

Les om Synne, som har en sterkt ettertraktet kompetanse innen grønt hydrogen.

Våre utdanninger gir kunnskaper det er stort behov for i samfunnet, og er derfor et trygt valg.

Kandidatundersøkelsen 2023

Artikkelen baserer seg på Kandidatundersøkelsen 2023. Dette er en undersøkelse som er sendt ut til alle som har fullført en grad ved UiO fra høsten 2018 til våren 2023, og har en svarprosent på 48,6. Hensikten er å finne ut hvordan våre studenter lykkes når de skal ut i arbeidslivet.

Les mer om undersøkelsen og se rapportene for 2023

Emneord: jobb, karriere, Alumni Av Merethe Alm