Disputas: Anna Pietarila Graham

M. sc. Anna Pietarila Graham ved Institutt for teoretisk astrofysikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Chromospheric magnetism and dynamics in the quiet Sun: Numerical simulations and polarimetry in the Ca II infrared triplet

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Fernando Moreno Insertis, Instituto de Astrofisico de Canarias, La Laguna, Tenerife, Spania
Dr. Gianna Cauzzi, INAF – Osservatorio Astrofisico di Arcetri, Firenze, Italia
Professor Olav Kjeldseth-Moe, Institutt for teoretisk astrofysikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Per B. Lilje

Veileder:  Hector Socas Navarro, Mats Carlsson

En rekke vel kjente fenomener på solen, så som solflekker og romvær, er relatert til solare magnetiske felt. Faktisk er bevegelsene til den ladede gassen i de øvre lag av solen i stor grad bestemt av magnetfeltene. Ettersom vi ikke kan observere feltene direkte må vi få vår informasjon fra observasjon av polarisert lys som stråles ut fra solatmosfæren. I denne doktoravhandlingen undersøker vi hvordan slik informasjon kan brukes til å utlede de fysiske egenskaper til solgassen, som temperatur, magnetfelt og strømningshastighet. Vekselspillet mellom magnetfeltet og dynamikken i den øvre del av solatmosfæren kan da klart vises ved å sammenligne observasjonene med forenklede beregninger der slike vekselspill ikke tas med. Sammenligningen demonstrerer hvor viktig vekselspillet er for de fysiske forhold i solatmosfæren. Det blir også klart at det trengs en kombinasjon av observasjoner og numeriske beregninger for bedre å forstå vekselvirkningen mellom bølger og magnetiske strukturer på solen.

Arbeidet med denne doktoravhandlingen har vært utført ved High Altitude Observatory i Boulder, Colorado og ved Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Per B. Lilje.

Publisert 10. apr. 2012 10:59 - Sist endret 25. mars 2014 09:45