Disputas: Åse Marit Janse

Cand. scient. Åse Marit Janse ved Institutt for teoretisk astrofysikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Improved gyrotropic transport equations for fully ionized magnetized gases: modeling the solar wind

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Shadia Habbal, University of Hawaii, USA
Dr. Jens Juul Rasmussen, Risø National Laboratory, Denmark
Professor Jan Trulsen, University of Oslo

Leder av disputas:  Professor Per Lilje

Veileder:  Øystein Lie-Svendsen, Egil Leer

Et generelt likningssett for ladde partikler som beveger seg i et magnetfelt er blitt utviklet. Det nye med likningssettet er at det gir en god beskrivelse av både områder med mange partikkelkollisjoner og områder uten kollisjoner, samt overgangen mellom disse to områdene.

Likningene ble anvendt til å studere solvinden, den kontinuerlige strømmen av ladde partikler (hovedsakelig protoner og elektroner) fra sola. Likningene forbedrer beskrivelsen av energitransport i solatmosfæren og gir resultater (for raskt strømmende solvind) i bedre overensstemmelse med observasjoner, sammenlignet med resultat fra andre likningssett. Likningene blir løst av en numerisk modell, som beskriver partikkelstrømmen fra solas indre atmosfære og ut til jorda.

Arbeidet er blitt utført ved Instituttet for teoretisk astrofysikk (Universitetet i Oslo), University of California (Riverside, CA, USA), Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (Cambridge, MA, USA) og High Altitude Observatory (National Center for Atmospheric Research, Boulder, CO, USA).

For mer informasjon, kontakt Jan Karsten Trulsen.

Publisert 10. apr. 2012 11:00 - Sist endret 25. mars 2014 09:47