Disputas: Øystein Langangen

Cand.scient. Øystein Langangen ved Institutt for teoretisk astrofysikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Spectral analysis of magnetic fine structure in the lower solar atmosphere

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Cristoph Keller, Sterrekundig Institut, Utrecht University, Nederland
Professor Ruth Esser, Universitetet i Tromsø
Professor Jan Trulsen, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Per Lilje

Veileder:  Mats Carlsson og Viggo Hansteen

Spektroskopisk analyse av småskala magnetiske strukturer i solas atmosfære
Dr.-avhandling utført ved Institutt for teoretisk astrofysikk, UiO.

På sola kan man observere magnetiske strukturer på mange forskjellige skalaer. Fra store solflekker på flere hundretusen kilometer til småskalastrukturer på noen få hundre kilometer, ofte kjent som fakler pga. deres lyse utseende. Høyere opp i solas atmosfære endrer de magnetiske strukturene utseende, og de opptrer som mer avlange trådlignende strukturer.

Disse magnetiske strukturene kan ha stor betydning både for oppvarmingen av solens atmosfære og for den tidsavhengige variasjonen av solas utstråling. Det anses derfor som viktig å ha en god forståelse av disse strukturene.

I dette arbeidet har jeg utforsket hvordan disse småskala strukturene oppfører observert med høy rommelig oppløsning. For denne undersøkelsen har jeg brukt spektroskopiske observasjoner anskaffet ved det svenske solteleskopet (SST) på La Palma. Disse observasjonene har blitt brukt til å måle hastigheter i og nær de magnetiske elementene. Målingene har så blitt brukt til å teste eksisterende modeller av disse strukturene. Sammenlikning med de numeriske modellene har resultert i en sterk bekreftelse på modellenes gyldighet.

For mer informasjon, kontakt Jan Karsten Trulsen.

Publisert 10. apr. 2012 11:01 - Sist endret 25. mars 2014 09:47