Disputas: Sigurd Kirkevold Næss

M. Sc. Sigurd Kirkevold Næss ved Institutt for teoretisk astrofysikk vil forsvare sin avhandling for ph.d.-graden: «Maximum likelihood analysis with the Q/U Imaging ExperimenT»

Tid og sted for prøveforelesning

Sigurd Kirkevold Næss

Se prøveforelesning.

• Professor Douglas Scott, Department of Physics and Astronomy, University of British Columbia, Canada
  • Dr. Angela Taylor, Oxford Astrophysics, Department of Physics, University of Oxford, UK
  • Professor Viggo Hansteen, Institutt for teoretisk astrofysikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Instituttleder Per B. Lilje

Veileder

Sammendrag av avhandlingen

QUIET-teleskopet bruker en ny generasjon av detektorer for å lete etter tegn til gravitasjonsbølger i lyset fra det tidlige univers. Teorier om universets opprinnelse forutsier at disse skal finnes, men de har foreløpig ikke blitt observert, til trass for mye arbeid så langt. De to hovedutfordringene i å observere signaturen til gravitasjonsbølger er at den er ekstremt svak, samt at lys fra vår egen galakse kan forveksles med den.

Denne avhandlingen beskriver dataanalysen og resultatene til QUIET-eksperimentet. Dette inkluderer den grundigste datakvalitetskontrollen som er publisert for denne typen eksperiment. Vi finner ingen tegn til gravitasjonsbølger, og er dermed konsistente med tidligere eksperimenter med lignende sensitivitet. Mangelen på deteksjon er ikke i konflikt med teorien som forutsier at bølgene skal være der, men den setter en øvre grense på hvor kraftige de kan være.

Selv om ingen gravitasjonsbølger ble funnet, fant vi spor etter forstyrrende signaler fra vår galakse. For å unngå falske deteksjoner av gravitasjonsbølger vil fremtidige eksperimenter med høyere sensitivitet derfor trenge gode modeller av galaksen for å kunne skille denne fra gravitasjonsbølgesignalet.

For mer informasjon

For mer informasjon, kontakt professor Viggo Hansteen.

Publisert 16. aug. 2012 10:21 - Sist endret 28. jan. 2020 11:56