Disputas: Kristin Mikkelsen

M. Sc. Kristin Mikkelsen ved Institutt for teoretisk astrofysikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Applications of Grid-Based Likelihood Methods to CMB Analysis.

Tid og sted for prøveforelesning

Bildet kan inneholde: hår, ansikt, øyenbryn, frisyre, hake.
Kristin Mikkelsen.

Se prøveforelesning.

• Dr. Belen Barreiro, Instituto de Fisica de Catabria (CSIC-UC), Spain
  • Dr. Joseph Zuntz, Jodrell Bank Centre for Astrophysics, University of Manchester, United Kingdom

• Førsteamanuensis Boris Gudiksen, Institutt for teoretisk astrofysikk, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Viggo Hansteen.

Veileder

Sammendrag av avhandlingen

Kosmologi er kort sagt studiet av Universet og er basert på de mest grunnleggende spørsmålene, som våre forfedre har fundert på i årtusener; hvorfor er vi her, hvor er vi og hva er alt rundt oss laget av?

Den kosmiske bakgrunnstrålingen (CMB) er et av de viktigste verktøyene vi har for å studere Universet. Bakgrunnstrålingen består av fotoner som ble sendt ut da Universet var veldig ungt og blir ofte kalt baby-bildet av Big Bang Universet. Disse fotonene har reist i milliarder av år og mye kan læres om Universet utifra observasjoner av denne strålingen.

Dataanalyse basert på sannsynlighetsmetoder sier noe om hvilken teoretisk modell eller verdi som passer de tilgjengelige dataene best. I mitt arbeid har jeg utført slike sannsynlighetsanalyser av den kosmiske bakgrunnstrålingen for å teste den kosmologiske standardmodellen og for å undersøke forskjellige kosmologiske fenomener som bryter med denne og dermed viser til mulig ny fysikk.

Publisert 3. feb. 2014 13:35 - Sist endret 18. aug. 2021 14:33