Aktuelle forskningssaker - Side 15

Publisert 27. juni 2012 20:05

Magnetiske tornadoer kan være den manglende biten til et av astrofysikkens lenge uløste problemer: oppvarmingen av den ytre atmosfæren til Solen og andre stjerner. Tre forskere fra Institutt for teoretisk astrofysikk er denne uken på forsiden av Nature for oppdagelsen.

Publisert 7. mai 2012 08:53

Energirike atomkjerner oppfører seg annerledes enn man har trodd. Oppdagelsen kan forklare hvordan de største stjerneeksplosjonene i verdensrommet har de dannet de grunnstoffene som menneskeheten er avhengig av.

Publisert 30. apr. 2012 14:07

Forskere ved Farmasøytisk institutt og Nordisk Institutt for Odontologiske Materialer AS (NIOM) er i ferd med å utvikle et produkt som kan anvendes mot bakterieinfeksjoner i munnhulen.

Dette kan potensielt hjelpe personer som har tilbakevendende betennelse i tannfestet.

Publisert 23. apr. 2012 15:20

Når luften kjennes varm og tett, forventer vi ofte at det skal begynne å regne. Denne sammenhengen kan også gjelde på Solen.

Publisert 23. mars 2012 09:10

Trening har en rekke gunstige effekter, både lokalt i musklene og for resten av kroppen. For å studere effekter av trening på cellenivå har forskere ved Farmasøytisk institutt ved UiO i samarbeid med Høgskolen i Oslo og Akershus utviklet en in vitro-modell for trening.

Publisert 22. mars 2012 12:53

- Basalt kan være bedre egnet til permanent lagring av  CO2 enn sedimentærebergarter, hevder Helge Hellevang som er forsker ved vår del  SUCCESS - senteret for miljøvennig energi, i en artikkel i geoforskning.no.  Men det er også utfordringer med basalt, og han påpeker at det er behov for mer forskning både i felt og laboratoriet.

Publisert 1. feb. 2012 11:20

Forskere ved Farmasøytisk Institutt og Odontologisk Fakultet er i ferd med å utvikle nanopartikler som kan feste seg til tennene. Dette kan potensielt beskytte tannemaljen mot slitasje og karies.

Partiklene kan dessverre ikke erstatte tannpuss, men være et viktig tillegg for å bedre verdens tannhelse.

Publisert 27. jan. 2012 11:40

Mineraler og krystaller appellerer til vår estetiske sans helt enkelt ved å være vakre å se på. Men kanskje kan de bestemte, ordnede strukturene være med på å løse vår tids store utfordring med klimagassen CO2 også? Injeksjon og lagring av CO2 i grunnen kan føre til at mineraler sakte løses opp, og erstattes av nye flotte krystaller.

Publisert 20. jan. 2012 13:55

Da Americal Physical Society skulle lage kalender for 2012, plukket de ut illustrasjoner fra 11 vitenskapelige artikler. Ett av bildene er hentet fra UiOs superlederlaboratorium.