Aktuelle forskningssaker - Side 4

Overvektig herremage
Publisert 1. nov. 2019 07:20

Overvekt og diabetes er to parhestar som vert stadig større samfunnsproblem. Førstelektor Eili Tranheim Kase ved Farmasøytisk institutt ynskjer eit Senter for forskingsdriven innovasjon for å betra hjelpa til pasientane.

svart hull.EHT samarbeid
Publisert 6. mai 2019 16:55

Ti år og mer enn 200 forskere måtte til for å lykkes med å ta et bilde av det ingen egentlig visste om fantes. Hvorfor har denne oppdagelsen stor verdi for menneskeheten?

Illustrasjon av blodprøve med DNA-helix
Publisert 26. apr. 2019 15:07

En fersk studie publisert i Lancet Psychiatry viser at farmakogenetisk variasjon i nedbrytningsevne øker risiko for behandlingssvikt av psykosemedisinene risperidon og aripiprazol. Variasjon i nedbrytning kan bestemmes ved en enkel og rimelig gentest ved behandlingsstart, og dermed persontilpasse dosering for bedre behandlingsrestultat.

En student med labfrakk inne på laboratoriet.
Publisert 20. mars 2019 15:34

Masteroppgaven var så gøy å jobbe med at hun bestemte seg for å bli forsker, forklarer Simone Mester, Nå er hun doktorgradsstipendiat på Rikshospitalet, hvor hun arbeider med å utvikle bedre kreftbehandling.

tre personer sitter rundt en mini-undervannsbåt
Publisert 14. mars 2019 13:06

En forskergruppe ved Matematisk institutt drar til Svalbard for å undersøke interaksjonene mellom bølger og havis. For første gang siden de startet med årlige ekspedisjoner i 2015 vil de nå ha mulighet til å “se” mekanismene som utspiller under havisen. I bagasjen har de nemlig med seg en miniubåt utstyrt med kamera, som kan bli et av deres viktigste måleinstrumenter.

Publisert 5. des. 2018 10:44

Hubbles lov blir Hubble-Lemaître-loven. Det har verdens 13 500 fagastronomer i over 100 land, medlemmer i den internasjonale astronomiske union IAU, bestemt gjennom en uravstemning, der 78% stemte for et navneskifte.

Publisert 18. sep. 2018 09:51

ICIAM (International Council for Industrial and Applied Mathematics) Su Buchin-prisen ble etablert for å gi internasjonal anerkjennelse av et fremragende bidrag av et enkeltindivid i anvendelse av matematikk til fremvoksende økonomier og menneskelig utvikling, særlig på det økonomiske og kulturelle nivået i utviklingsland.

Publisert 17. sep. 2018 10:27

Senter for Grunnforskning / Centre for Advanced Study (CAS) er et frittstående forskningssenter som hvert år tar imot tre internasjonale og tverrfaglige forskningsgrupper. Paul Arne med sin forskergruppe innen Motivistisk Geometri er klare for et spennende år i 2020.

Matematisk institutt gratulerer!

Professor Elisabeth Alve henter opp prøver fra havbunnen. Mudderet forteller sin historie. Foto: Gunhild M . Haugnes/UiO
Publisert 16. aug. 2018 16:04

Mikropaleontolog og professor Elisabeth Alve er med forskningsskipet Trygve Braarud for å sjekke oksygenmangelen i fjordbunnen utenfor Arendal. Hun fant intet tegn til liv i mudderet utenfor sørlandsbyen.