Nedenfor er noen forslag til aktuelle oppgaver å gå løs på. De fleste oppgavene kan tilpasses både en 30-poengs master (mest aktuelt for LeP-studenter) og en 60-poengs master (mest aktuelt for fysikkstudenter).
Aktuelle temaer for masteroppgaver
- Se forslag til mulige masteroppgaver i fysikkdidaktikk her. Det går også an å foreslå masterprosjekter selv, gjerne en problemstilling du brenner for!
Masteroppgaver/hovedoppgaver utført ved Skolelaboratoriet etter 2000
- Eirik Jerstad (2023): Programmeringsessay i fysikk. En kvalitativ studie av elevers arbeid med sjangeren programmeringsessay, i fysikk 2
- Mari Robstad Guttormsen (2022): Elevers forståelse av og begreper om drivhuseffekten i naturfaget på ungdomstrinnet
- Fridtjof Gjengset (2022): Shaping programming in physics education. A study on how teachers’ conceptualization of computation in high school physics influences what is taught (masteroppgave i samarbeid med CCSE)
- Kari Hageland (2022): Klimafysikk i lærebøker - En analyse av hvordan lærebøkene i fysikk 1, Ergo og Kraft, har tolket læreplanen innen temaene klima, miljø og bærekraft etter fagfornyelsen
- Ingvild Garmo Nilsson (2022): Elevers forestillinger og argumentasjon
knyttet til radioaktivitet, stråling og helse - Viggo Wetteland (2022): Motivasjon og læring i AST2000 - En undersøkelse av fysikkstudenters motivasjon og læring i emnet «Innføring i astrofysikk» ved UiO
- Einar Løhne Iversen (2022): Programmering i naturfag 1: Elevers forståelse, læringsmuligheter og motivasjon i møte med en programmeringsoppgave om halveringstid
- Nikolai Bjurholt (2021): Fysikkundervisning i koronapandemien - en undersøkelse av erfaringer fra hjemmeskole
- Andreas Fagerheim (2021): Programmering i fysikk - En kvalitativ studie av eleverse arbeid med programmeringsmiljøet Tychos i fysikk 1
- Veronica Danielsen (2020): Hvordan påvirker Andøya Mission Control: Oppdrag Solstorm elevers engasjement og motivasjon i naturfag? En kvalitativ og kvantitativ studie av motivasjonsaspektene ved Andøya Mission Control: Oppdrag Solstorm
- Jonathan Brakstad Waters (2020): Programmering og dybdelæring i fysikk: En kvalitativ studie av elevers arbeid med programmering i fysikk 1
- Børge Olsen-Hagen Sømme (2019): Fysikk på YouTube: “Det er det faglige som er underholdningen da”.
- Ester Irene Robstad (2019): Naturforbruk og bærekraft - En diskursanalyse av NOU 2005: 5
- Yngve Andersen (2018): Relativitetsteorien i skolefysikken: Omtale og behandling av relativitetsteorien i læreplaner og lærebøker
- Anine Bryn Lange (2016): Er alle kompetansemål like viktige? Vurdering av kvalitativ kompetanse i Fysikk 2 i videregående skole
- Jan Kåre Trandem Qvam (2016): Astronomi i videregående opplæring. En kvantitativ undersøkelse av læringseffekt og et utviklingsarbeid av øvingsaktiviteter basert på observasjonsastronomi
- Ane Sofie Ytterhaug (2015): Hvordan forstå at jorda går i en rettlinjet bevegelse rundt sola": Forskningsbasert utvikling og utprøving av undervisningsmodul i generell relativitetsteori
- Tarjei Ferstad Aasen (2013): Force Concept Inventory. En undersøkelse av mekanikkforståelse til FYS1000-studenter
- Andreas Pettersen (2012): Hvordan beskriver norske fysikkstudenter bakgrunnen for sitt utdanningsvalg? En kvalitativ studie av utdanningsvalget til norske førsteårsstudenter i fysikk
- Hallvard Hornnes Yndestad (2012): Modellus i fysikkundervisningen
- Ewa Karolina Konieczna (2012): Realfag – krevende og lite interessant. Hvordan forklarer begynnerstudenter i realfag at få unge generelt, og få kvinner spesielt, velger utdanning innen realfag?
- Justyna Novak (2010): "Fysikkolympiaden: En stimulans for fysikkfaget i skolen?"
- Kjerstin Ims Østby (2010): "Fysikk i naturfagbøkene for Vg1: Allmenndannende og interessant?"
- Simen André Sørby (2010): "Beregningsorientert fysikk i bachelorkurs ved Universitetet i Oslo. En didaktisk studie av førsteårsstudenters møte med numerisk matematikk og programmering med anvendelser i mekanikk"
- Hanne Øien Halsan (2009): "Lærebøker i fysikk etter Kunnskapsløftet – en analyse av lærebøkenes tekstlige behandling av nye temaer i fysikk i videregående skole"
- Karl-Robert Rønning (2009): "Lærerstudenter – Ikke som andre realister? En kvantitativ studie av realfagsstudenter på Lektor- og adjunktprogrammet ved Universitetet i Oslo"
- Mozhgan Mahmoudy (2008): "Physics students' reasoning and argumentation when working with mathematical modelling problems"
- Kristina Raen (2008): "Å lære mekanikk ved bruk av et elektronisk "Personal Response System"
- Kaja Nordby (2008): "Empirisk-matematisk modellering i fysikk. Utvikling og utprøving av unjdervisningsopplegg for 3FY"
- Tore Andreas Danielsen (2008): "Datalogging i fysikkundervisningen i videregående skole"
- Hanna Ruth Choat (2004): "Charged with History - On the Pluralism of Physics and the Hermeneutics of Learning it"
- Bente Bjørkhaug (2004): "En fokusgruppestudie av fysikklæreres oppfatninger av fysikkfaget i videregående skole" [foreligger ikke elektronisk]
- Øystein Guttersrud (2001): "Det er ikke lett å diskutere med venner som ikke vet at ting faller like fort" - en fokusgruppestudie av fysikkelevers oppfatning av fysikk og deres grunner for å velge fysikk i videregående skole.