Om prosjektet
I år 2006 ble Kunnskapsløftet innført i norsk utdanningssystem, med nye læreplaner for alle fag fra 1. klasse i grunnskolen til 3. klasse i videregående skole. De gamle studieretningsfagene i fysikk på videregående skole, 2FY og 3FY, ble i Kunnskapsløftet erstattet med programfagene Fysikk 1 og Fysikk 2. I de nye læreplanene er fysikkfaget delt inn i fem hovedområder, hvert med sine kompetansemål for elevene. Mange av kompetansemålene er knyttet til nytt innhold i fysikkfaget. For eksempel har de nye læreplanene økt fokus på matematisk modellering, økt fokus på teknologiske anvendelser av fysikk, og noen helt nye temaer innen moderne fysikk. Programfaget Fysikk 1 ble undervist første gang i skoleåret 2007/2008; Fysikk 2 i 2008/2009.
På denne bakgrunnen er det interessant å finne ut hvordan disse nye elementene i læreplanen blir mottatt av lærere, hvordan de blir implementert i undervisningsmateriell og i de enkelte klasserom, og hvordan de blir oppfattet av elevene.
Mål
Prosjektets hovedproblemstilling er følgende:
Hvordan blir de nye læreplan-elementene implementert i fysikkfaget i videregående skole, og hvordan blir de mottatt av fysikklærere og –elever?
Prosjektet er delt inn i følgende delprosjekter, hvert med mer spesifikke forskningsspørsmål relatert til hovedproblemstillingen.
Delprosjekt 1 – lærerne
Følgende spørsmål søkes besvart gjennom et delprosjekt der data samles inn gjennom spørreskjema og fokusgruppeintervjuer:
- Hva er norske fysikklæreres syn på endringene som ble foretatt i læreplanen for fysikk i Kunnskapsløftet?
- Hvordan er lærernes faglige og didaktiske bakgrunn for å gi god undervisning i de nye temaene, og hvilke behov ser lærerne for etterutdanning, lærerveiledninger, ressurser for elever osv.?
- Hva er lærernes erfaringer med de nye elementene i læreplanen etter første gangs undervisning etter ny plan?
Her er et arbeidsdokument fra prosjektet
Delprosjekt 2 – lærebøkene
Gjennom en masteroppgave i fysikkdidaktikk belyste Hanne Øien Halsan (2009) følgende problemstilling:
- Hvordan behandles de nye elementene i læreplanen i fysikklærebøkene for videregående skole?
Delprosjekt 3 – moderne fysikk
Gjennom en Ph.D-avhandling i fysikkdidaktikk utført av Reidun Renstrøm skal følgende problemstilling behandles:
- Hvordan implementeres hovedområdet Moderne fysikk?
- I hvilken grad oppnår elevene forståelse av den moderne fysikkens grunnelementer?
- Hvordan utvikles deres forståelse av sentrale begreper og i moderne fysikk?
- Kan spesielle undervisningselementer som visualiserings-programvare, demonstrasjoner, simuleringer med mer øke læringsutbytte?
- Vil undervisning i den moderne fysikkens historie og vektlegging av de erkjennelsesmessige konsekvensene av moderne fysikk gjøre det lettere å bryte med de klassiske forestillingene om naturen?
Renstrøm er tilknyttet Skolelaboratoriet, Fysisk institutt (UiO) og Universitetet i Agder, og arbeider med prosjektet i perioden 2007-2011