Referat fra møte i instituttstyret

18. mai 2000

 

Til stede: Oddvar Søråsen, Ellen Munthe-Kaas, Kristin Braa, Knut Mørken, Stein Gjessing, Aslak Tveito, Håvard Holstad, Terje Knudsen, Jan Tore Marienborg, Ruth Marie Dahl, Christian Herzog. Fra administrasjonen: Mozhdeh Harat, Kristin Bråthen, Narve Trædal

Sak 1. Referatsaker

  • Sundeep Sahay og Ole Hanseth/Jens Kaasbøll har fra Kollegiets bevilgning til internasjonalisering fått bevilget kr 25000 til henholdsvis oppstart av forskningsprosjekt i Bangalore i India, og til samarbeid med en forskningsgruppe i Cambridge.
  • Vedtak: Den refererte sak tas til etterretning

    Sak 2. Flytteprosessen til FP II og følgende for intern romallokering ved Ifi

    Vedtak:

    1. Systemarbeidsgruppen flytter til FPII. De ressurser som det vil være behov for i forbindelse med flytting av gruppens laboratorieaktiviteter til FP II utredes av kontorsjefen og legges fram for styret til særskilt behandling.
    2. Kommunikasjonsgruppen flytter inn i de ledige lokalene etter systemarbeid. Gruppen beholder sine laboratoriefasiliteter, men både SCI- og MMCL-laboratoriet åpnes i større utstrekning enn i dag for hovedfagsstudenter og prosjektansatte med prosjekter av relevans for laboratoriene.
    3. Kontorsjefen pålegges å arbeide videre med sikte på å finne en permanent løsning på det laboratoriebehovet som oppstår når Forskningsgruppen for digitalteknikk fra og med høsten 2001 setter i gang undervisning i IN 130.
    4. Driftsgruppen tildeles et stort kontor, f.eks. rom 3312, til "klargjøringsrom".
    5. Instituttet arbeider videre for å få finne organisatoriske rammer og finansiering for å løse kommunikasjonsgruppens driftsbehov.
    6. Administrasjonen har ansvaret for å etablere en tilfredsstillende postordning for de deler av instituttet som blir plassert i Forskningsparken.

    Sak 3. Budsjettet for 2000

    Vedtak:

    1. Ifi har gjennomført kraftige kutt i forhold til budsjettforslaget som ble framlagt i desember 1999. Styret konstaterer at instituttets aktiviteter ikke betalet i henhold til utgiftene og er bekymret for hvilke konsekvenser dette nedskjæringsbudsjettet får for instituttets forskning og undervisning.
    2. For år 2000 godkjennes det framlagte budsjettet, men ved høstens behandling av budsjettet for 2001 må instituttets aktiviteter balanseres i forhold til inntektene.

    Sak 4. Følgemidler til stipendiatene

    Vedtak: Den faste driftsbevilgning for stipendiatene justeres til samme nivå som til gjelder for Forskningsrådets individuelle doktorgradsstipendiater, for inneværende år kr 25000 , og reguleres for fremtiden i tråd med denne.

    Sak 5. Tilsetting i førsteamanuensis II-stilling ved Forskningsgruppen for teknisk programvare

    Vedtak: Bjørn Fredrik Nielsen tilsettes i førsteamanuensisstilling (20%) foe en periode på inntil 3 år, eller inntin Morten Dæhlen gjeninntrer i sin professorstilling.

    Sak 6 Innstilling til eksternt finansiert stipendiatstilling knyttet til prosjektet "Heltallsoptimering i dynamiske modeller"

    Vedtak: Styret innstiller Truls Flatberg til stillingen.

    Sak 7. Søknad om midler til programvare fra Forskningsgruppen for store datasystemer

    Vedtak: Søknaden innvilges

    Sak 8. Opptak av EVU-studenter

    Vedtak: Institutt for informatikk ønsker å søke Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet om at instituttets EVU-studenter som består eksamen i et EVU-emne får studierett til fakultetet som gjelder i ett år. Hvis studentene som får studierett møter til eksamen i et ordinært MN-emne i løpet av dette året, får de (på lik linje med andre studenter) ordinært opptak.

    Sak 9. Eksamen for EVU-studenter

    Vedtak: Styret slutter seg til vedtaket i UU den 08.05.00

    Sak 10. Mandat for undervisningsutvalget

    Vedtak: Institutt for informatikk slutter seg til det framlagte forslag til mandat for instituttets undervisningsutvalg med de endringer som kom fram på møtet. Styret ber seg forelagt forslag til saksområder som styret bør delegere til undervisningsutvalget.

     

    Sak 11. Eventuelt

  • Ifi-styrets postalias
  • Alle dokumenter og all elektronisk post som blir sendt til instituttstyret bør normalt samtidig også sendes alle gruppeledere. Administrasjonen utreder mulighetene for å legge de saksdokumentene som egner seg for det, åpent ut på nettet i forkant av styrebehandlingen.

  • SFF-Fornebu: Organisatoriske forhold og forhold til andre IKT-institusjoner
  • Institutt for informatikk ser utdanning av doktorgradskandidater og arbeid med doktorgrader som en sentral del av aktiviteten ved et SFF. Ved SFF-Fornebu vil det dessuten være den beste måten å knytte kontakter mellom SFF og den øvrige IT-aktiviteten på Fornebu. Styret ber om at instituttets representanter i den nasjonale arbeidsgruppen fastholder og markerer instituttets syn i denne saken.

     

  • Tverrfaglig grunnfag
  • Styret ber instituttledelsen skrive et brev til universitetsdirektøren og til fakultetet der det blir gitt uttrykk for misnøye med såvel konklusjon som saksbehandling hva angår spørsmålet om plassering av sekretariatsfunksjonen og administrasjonen av grunnfaget. Brevet bør begrunne instituttets syn.

    • Orienteringssaker
  • Høringsuttalelse � Herviksutvalgets innstilling
  • Brosjyre om gründervirksomhet ved Ifi: "Teori i praksis"
  • Høringsuttalelse - SFF
  • Framleggsnotat til Kollegiet om profesjonsstudiet
  • Første fase i Venture Cup er avsluttet
  • Institutt for informatikk 19. mai 2000.

     

     

    Oddvar Søråsen Narve Trædal

     

     

    Vedlegg: Mandat for undervisningsutvalget

     

    undervisningsutvalget

     

    Reglement

     

    Mandat

    �1.

    Undervisningsutvalget er et saksforberedende organ i undervisningssaker for Instituttstyret og bestyrer. Utvalget behandler saker i forbindelse med det faglige innholdet i studiene og kvaliteten på undervisningen.

     

    �2.

    Instituttstyret delegerer til Undervisningsutvalget å fatte avgjørelser innen nærmere angitte saksområder. Utvalget kan også ta opp saker på eget initiativ.

     

    �3.

    Undervisningsutvalget kan delegere sin myndighet etter �2 til leder eller administrasjonen hvis avgjørelser følger av tidligere vedtak i utvalget.

     

    Sammensetning

    �4.

    Undervisningsutvalget har følgende sammensetning:

     

    1. 6 representanter fra det vitenskapelige personalet - én fra hver av studieretningene databehandling, digitalteknikk, kommunikasjonssystemer, matematisk modellering og systemarbeid, og en fra UNIK.
    2. 1 representant fra Seksjon for IT-drift

    c) 3 studentrepresentanter, etter forslag fra studentenes valgallmøte

     

    Funksjonsperioden er den samme som for gruppenes representanter i Instituttstyret.

     

    Instituttstyret oppnevner medlemmene og leder for utvalget. Utvalget kan selv velge en nestleder.

     

    Arbeidsordning

    �5.

    Utvalget sammenkalles med normalt 5 dagers varsel. To utvalgsmedlemmer kan forlange utvalget sammenkalt.

     

    �6.

    Personer i studieadministrasjonen kan møte, og minst en av dem møter som sekretær for utvalget. Utvalget kan også innkalle andre til sine møter. Personene nevnt i denne paragrafen har talerett, men ikke stemmerett.

     

    �7.

    To medlemmer eller lederen kan forlange en sak oversendt Instituttstyret.

     

    �8.

    Utvalget er beslutningsdyktig når minst halvparten av medlemmene er tilstede.

     

    �9.

    Det føres protokoll over utvalgets forhandlinger. Protokollen gjøres kjent.

     

    �10.

    Med unntak av saker som gjelder enkeltpersoner er utvalgets møter åpne.