Digitalisering av gravferd i Norge - bli med i prosessen og gjør en forskjell!

Dødsfall er en livshendelse alle mennesker må forholde seg til – også som pårørende. Nå pågår en prosess ledet av Statsforvalteren i Vestfold og Telemark for å digitalisere gravferdsmelding mellom innbyggere og offentlige/private virksomheter. I denne masteroppgaven har du mulighet til å bidra til både forskning og praksis ved å delta i et digitaliseringsprosjekt som foregår nå!

Kort info om prosjektet (skrevet av Ola Asp i Statsforvalteren i Vestfold og Telemark)

Barne- og Familiedepartementet (BFD) vil med prosjektet Digital gravferdsmelding realisere regjeringens digitaliseringsstrategi knyttet til gravplass-sektoren. BFD har gitt Statsforvalteren i Vestfold og Telemark (SFVT) oppdraget med å være prosjekt- og tjeneste-eier for utvikling og drift av Digital gravferdsmelding. Arbeidet skjer i samarbeid med Digitaliseringsdirektoratet (DIGDIR) og knyttes til livshendelsen Dødsfall og arv (DOA).

Om masteroppgaven

I dette masteroppgaveprosjektet skal mellom 1 til 4 studenter studere digitaliseringen av gravferd i Norge ved forske på pilotprosjektet av «digital gravferdsmelding» i Oslo og Sandefjord kommune. Utviklingsfasen er allerede i gang og pilotering har planlagt start våren 2024.

Prosjektet, kalt «digital gravferdsmelding», går ut på å digitalisere prosessene rundt et dødsfall og gravferden knyttet til dødsfallet. Det innebærer blant annet digitalisering av hvordan informasjonsdeling og kommunikasjon foregår mellom innbyggere ansvarlige for gravferd, gravferdsmyndighet, gravferdsbyråer og andre offentlige og private aktører. Disse prosessene har før skjedd på papir, mail og mellom fragmenterte systemer.

Praktisk info og mulige tema

Dette masteroppgaveprosjektet er best egnet (men ikke begrenset til) studenter som går Informatikk: design, bruk, interaksjon og Informatikk: digitalisering i helsesektoren. Mulige forskningsmetoder er kvalitative metoder (for eksempel intervju, observasjon, fokusgrupper) og konstruktive metoder med fokus på design (design science research, action research, etc).

Prosjektet vil fungere best som et gruppeprosjekt. Det er mulighet å skrive sammen (maks 2 pers per oppgave) eller hver for seg, men forskningsaktivitetene skjer i samarbeid med hverandre og veileder. Ellers kommer det til å bli lagt til rette for felles diskusjoner, skriveworkshops og andre fellesmøter med alle som velger denne masteroppgaven.

Masterstudenten(es) involvering i prosjektet vil være tett knyttet til det arbeidet som foregår nå, og vil kunne være med å bidra praktisk og teoretisk til prosjektet og forskning. Noen aktuelle tema kan være:

For eksempel for design-studenter:
-    Innsiktsarbeid (intervjuer med innbyggere og/eller gravferdsbyråer, palliative avdelinger og klinikker, etc)
-    Design og evaluering av digital gravferdsmelding
-    Brukbarhetstester med faktiske brukere
-    Design og eksplorering av prototyper, ideer og fremtidig funksjonaliteter
-    Tjenestedesign
-    Eller andre tema som du er interessert i!

For eksempel for dighel-studenter:
-    Innsiktsarbeid (intervjuer med innbyggere og/eller gravferdsbyråer, palliative avdelinger og klinikker, etc)
-    Evaluering av hvordan digital gravferdsmelding påvirker eller spiller en rolle i sorgprosesser og gjennomføringen av gravferd
-    Analyse av interessenter i økosystemet rundt DGM (leger, elektronisk dødsmelding, gravferdsmyndighet, gravferdsbyrået, etc)
-    Analyse av muligheter/konsekvenser av standardiseringsprosesser for gravferd og håndtering av dødsfall
-    Utforske mulighetene for å bruke og dele helsedata mellom ulike offentlige virksomheter for bedre sammenhengende tjenester
-    Andre tema som du er interessert i!


Det er også mulig å kombinere tema, komme med andre forslag eller utarbeid tema i samråd med prosjektlederene i digital gravferdsmeldingprosjektet.

Er du interessert? Ta kontakt med Vetle Utvik: vetleu@ifi.uio.no
 

Publisert 30. aug. 2023 10:02 - Sist endret 30. aug. 2023 10:02

Veileder(e)

Omfang (studiepoeng)

60