English version of this page

Aktuelle saker

Ida viser fram batterimateriale
Publisert 7. nov. 2022 09:22

For Ida Christensen var veien til drømmejobben kort. Hun begynte å jobbe som batteri-ingeniør i Vianode dagen etter at hun fullførte mastergraden.

Bildet kan inneholde: verden, font, sirkel, teknologi, urbant design.
Publisert 28. sep. 2022 14:34

Vi inviterer deg med på Forskernatt om Solen.  Kunstformidler Sivert Thue ved MUNCH og professor Oddbjørn Engvold ved RoCS - Rosseland senter for solfysikk, ITA, UiO snakker om kunst og astrofysikk på Litteraturhuset fredag 30. september kl. 18.00 - 19.00.

Bildet viser hav og himmmel
Publisert 26. sep. 2022 15:12

Hva er vårt forhold til Hvalrossen Freya? Kan alger bli til medisin? Og hva forteller havets idehistorie oss? Og er det håp for Oslofjorden? Det er spørsmål som diskuteres i Domus Bibliotheca under Forskningsdagene denne uken.

Foto: Studenter på Geologiens dag 10. september. Studenter fra GÆA (Gæa Norvegica) og Geofaglig fagutvalg – GFU deltok på flere forskjellige stands, og bidro til faglige opplegg og formidling med ulike aktiviteter på Geologiens dag 2022, den 10. september. I tillegg deltok flere ansatte fra Institutt for geofag. Foto: Gunn Kristin Tjoflot
Publisert 15. sep. 2022 12:11

Geologiens dag er et årlig arrangement arrangert av Norsk Geologisk Forening. Det var høstlig denne lørdagen 10. september, men til tross, mange var innom standområdet ved Naturhistorisk museum/NHM. Flere geostudenter og ansatte fra Institutt for geofag deltok med ulike aktiviteter og på stands på årets arrangement.

Kvinne foran ark med tekst og formler
Publisert 6. sep. 2022 11:29

I disse dager ser en ny matematikk-podcast dagens lys. I Kalkulus med Anne og gjengen, diskuterer Anne klassiske emner i kalkulus med ansatte ved Matematisk institutt.

Logo Abels tårn radioprogram
Publisert 1. sep. 2022 12:00

NRK programmet fredag 2. september tar for seg Solar orbiter, solaktivitet og nordlys samt biografien om Christopher Hansteen.

Studenter som deltok i 2021.
Publisert 31. aug. 2022 17:50

Bedrifter som ønsker å tilby sommerjobb gjennom internship-programmet som støttes av Veksthuset for livsvitenskap, helse og teknologi, kan nå registrere seg for å bli med i 2023. Vi håper å tilby så mange studenter som mulig sommerjobb gjennom programmet. Små- og mellomstore bedrifter kan søke om å få dekket halve lønna til studentene.

Published Aug. 31, 2022 6:36 AM

Are you a scientist working on health-related topics in the life science domain? Do you have an idea for a new solution or technology with innovation potential, but need help to take the next steps? Apply for UiO:Life Science’s two-year innovation programme SPARK Norway. The last deadline was 10 November 2022.

studenter, bibliotek
Publisert 16. aug. 2022 09:00

Hvordan låner jeg, når er det åpent, har dere printer, og hvordan får jeg fri tilgang til pensum? Her er svarene på alt du visste eller ikke visste at du lurte på.

Publisert 6. mai 2022 08:47

Over 600 deltakere fra mer enn 100 land kommer til Oslo når Den internasjonale matematikkolympiaden (IMO2022) arrangeres for første gang i Norge, 6.-16. juli. UiO er stolt arrangør, og det er behov for frivillige til gjennomføringen.  – Jeg lover en opplevelse for livet, sier rektor Svein Stølen.

Ung kvinne foran værkart.
Publisert 5. mai 2022 14:58

Kine forsker på klimamodeller hos Meteorologisk institutt, og har bidratt i den nyeste klimarapporten til FN. Hun hadde ikke planlagt å ta en doktorgrad før muligheten plutselig dukket opp.