Kjemi-olympiaden er i gang!

16 av Norges flinkeste kjemi-elever møtes for å konkurrere om å få representere Norge i den internasjonale finalen.

Resultatene fra årets kjemiolympiade blir avgjort fredag 22. mars. Norges 16 flinkeste kjemi-elever møtes på Kjemisk institutt ved Universitetet i Oslo for å konkurrere om å bli Norges flinkeste.

Årets konkurranse

Totalt har 1238 elever fra hele landet deltatt i første runde av Kjemi-olympiaden.

Alle som fikk over 65 av 100 poeng gikk videre til runde nummer 2. Det var 173 elever som deltok i runde 2.

De 16 beste har gått videre til den Norske finalen i kjemi som holdes ved Kjemisk institutt ved Universitetet i Oslo.

Den beste kjemi-eleven i hvert fylke en bokgave samt at fire tilfeldige elever er blitt trukket ut som deltakere til Berzeliusdagarna i Stockholm.

22. mars er resultatene fra den norske finalen klare og de fire beste elevene får representere Norge i den internasjonale finalen i Paris den 21-30. juli.

Som forberedelse til denne finalen får de en ukes trening ved Universitetet i Oslo, i tillegg til at det holdes en nordisk finale i Finland i løpet av juli.

Årets finalister er fra: Rogaland (1), Akershus (4), Aust-Agder (1), Oslo (6), Møre og Romsdal (1), Sogn og Fjordane (1), Troms (1), Vestfold (1)

All informasjon finnes også på:

Om olympiaden (hentet fra nettsiden):

En internasjonal kunnskapskonkurranse for kjemielever i den videregående skolen.

Konkurransen har vært arrangert siden 1968, og Norge har vært med siden 1982. Det er nå mer en 70 land som deltar.

Et av formålene med kjemiolympiadene er å øke interesse for kjemi ved å gi et tilbud som forhåpentligvis er spennende, morsomt og litt annerledes.

Publisert 15. mars 2019 14:23 - Sist endret 18. mars 2019 10:21