Passiv læring: Blæh!
Det er mange som kan bli redde tanken på universitetetstudier. Det kan virke stort, med masse flinke folk, og at det er vanskelig å få innpass. I tillegg kan tanken om å sitte på en lesesal dag inn og dag ut, være demotiverende. Heldigvis for kjemi-studenter er studiet variert. Praktisk og aktiv læring er en del av det å bli kjemiker, og da må man opp fra lesebenken og opp å samarbeide med medstudenter!
Aktiv læring: Yay!
En glimrende eksempel på dette er forelesningene til Alexander Sandtorv, en av våre ferskeste ansatte. Alexander er veldig opptatt av å tenke nytt i undervisning, og skape entusiasme. I dag hadde han gjort den gamle forelesningsalen til en "oppgavetorg", hvor studentene gikk rundt i grupper og jobbet med ulike oppgaver/problemer. Slikt opplegg kan gjøre undervisningen gøy og sosialt, og det gjør det lett å snakke med forelesere om hva som er vanskelig uten at det blir en stor seanse foran hele klassen.
Studenter som lærere
Et annet triks Alexander bruker er å ansette studenter til å holde undervisning og oppgaveløsning for ferske studenter. Dette kan være superlurt, fordi litt eldre studenter husker godt hva som er vanskelig, og praten går lett mellom studenter. Kollokviene blir litt mer avslappet og uformelt, og ikke minst sosialt!
Spennende tider fremover for Kjemisk institutt
Vi kommer nå til å fokusere masse på nye og spennende læringsformer på Universitetet i Oslo, med viktige bidrag fra Alexander og masse andre fine professorer og ikke minst, dyktige studenter!